انتخاب زبان
ما را دنبال کنید...
فهرست کتاب‌‌ لیست کتاب‌ها
■ سرمقاله - سردبیر
■ کار روحانیت کار پیغمبران است - آيت الله العظمی خامنه ای (دام ظله)
■ عــزازیـل: چرا؟ وچگونه! (۱) - روایتی متفاوت از داستان آفرینش
■ زاد السالک - سيّد محمّد محسن جلالى
■ تحریف در اصل اذان پیامبر! - امیر حسین وحیدی منش (طلبه)
■ بخل - محمد علی تقی پور (طلبه)
■ تاثیر علم بلاغت بر سیطره نظرات اجتهادی - حسین نوروزی (طلبه)
■ ریا مانند هیزم آتش! - محمد جواد افلاکیان (طلبه)
■ أسباب مخالفت و دشمنی عایشه، نسبت به أمیر المؤمنين علی عليه السلام - مُحمّد بن مُحمّد بن نُعمان ملقب به شیخ مُفید
■ طلاق، حلال مبغوض(۱) - محمد سجاد پورکریم
■ صفت مذموم یا ممدوح ریا؟! - یاسین زاهدی (طلبه)
■ رجعت - حسین نظرپور (طلبه)
■ نیاز امروزی طلاب - محمد خدابنده لو
■ آثار رسالت باوری در سبک زندگی - سید محمد علی حسینی هرندی
■ یک امام یک معجزه - سجّاد باقری (طلبه)
■ عکس نوشته
■ جود، بخل، اسراف - رضا عابدینی (طلبه)
■ از احکام وقف - سید محمد باقر موسوی (طلبه)
■ كَمالَ الإِنْقِطاعِ اِلَيْكَ - شیخ مهدی دهبان

سرمقاله - سردبیر

بسم الله الرحمن الرحیم
وبه نستعین إنّه خیر ناصر و معین،  ﴿رَبِ‏ّ اشْرَحْ لِى صَدْرِى وَیَسِّرْ لِى أَمْرِى وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِّن لِّسَانِى یَفْقَهُواْ قَوْلِى﴾ (طه آیه 25 الی 34) صدق الله العلي العظيم و صدق رسوله الکريم صلی الله عليه وآله وسلم.
عَنِ اَلْفُضَيْلِ بْنِ يَسَارٍ قَالَ قَالَ لِي أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : {يَا فُضَيْلُ، إِنَّ حَدِيثَنَا يُحْيِي اَلْقُلُوبَ} (الخصال ج1ص22).
زندگی و حیات، أبدیت و خلود، بقاء و جاودانگی، تنها آرزوی مشترک انسانی در بین تمامی جوامع بشری در تمامی أعصار و أمصار بوده و هست.
انسان جاودانه، انسان قدرتمندی است که بواسطه حیات أبدی خود، جسم و روحش را از سدّ سترگی به نام زمان، رهانیده است، و در أبدیتی بی نهایت قدم گذاشته است.
اما لازمه ی فهم و درک آن حیات أبدی و آن خلود جاودانه، رسیدن به درک صحیحی از امتیاز و نعمت بزرگی به نام تولد و اصل حیات می باشد، امتیازی که بسیاری از انسانهای به ظاهر حی و بیدار، از آن بی بهره مانده، و در حیات حیوانی و نباتی خود غوطه ور شده اند.
واژه ی حیات، با معانی متفاوت خود، به انواع مختلفی از زیستن اشاره می کند، اما با توجه به آیات شریفه و روایات مبارکه، در می یابیم در میان بشریت، نوعی استعمال مجازی در بسیاری از اقسام حیات رخ داده است، و با تأمل و تدبّر و تعقل در کلمات إلهی، به این یقین می رسیم که حیات حقیقی و راستین، حیات قلب می باشد، حیاتی که نیازمند قلبی پاکیزه از هرگونه پلیدی و رجس است.
لازم به ذکر است که درک حیات حقیقی، بدون شناخت صحیحی از ماهیت قلب و انواع قلوب، و معنای طهارت و مراتب عصمت، امکان پذیر نبوده و برای فهم این موارد، راهی به غیر از تمسک به آیات و نشانه های بیشمار در منابع اسلامی صحیح، نمی باشد.
از آنجا که درک حیات راستین، بدون حرکت به سوی تعقّل و تدبّر، امکان پذیر نمی باشد، نشریه تهذیبی پژوهشی معالم، در نظر دارد در این راستا، به مدد از وجود حیّ لا یزال إلهی، و با إستعانت از أنوار و أرواح مقدّس معصومین علیهم السلام، و در کنف عنایت حضرت بقیت الله الأعظم روحی و أرواح العالمین لتراب مقدمه الفداء و عجّل الله تعالی فرجه الشریف، بنیان گذار حرکتی نوین، أثر گذار و عمیق، به سوی إحیاء قلوب و عقول إنسان متألّه و متفقّه باشد، إن شاء الله.
مؤسسه پژوهشی معالم، وابسته به حوزه علمیّه حضرت بقیت الله عج قم، زیر نظر استاد برجسته اخلاق حوزه های علمیه، حضرت آیت الله حاج شیخ محمد ناصری دولت آبادی دام عزّه، در سال 1400 هجری قمری، فعالیت رسمی خود را آغاز نموده، و با تولیت حجت الإسلام و المسلمین حاج شیخ محمدرضا ناصری دولت آبادی، با بیش از یکصد عضو فعال، متشکل از برخی از اساتید محترم حوزه  و دانشگاه و طلاب و دانش پژوهان ارجمند، در مدت زمان اندکی، توانسته است بحمد الله جایگاه سازنده ای را به دست آورده و در مسیر علمی پژوهشی خود، موفقیت های مناسبی را کسب کند.
تلاشی که بی شک، در ابتدای مسیر خود، نیازمند همکاری و همراهی طلاب و فضلای ارجمند در تمامی حوزه های علمیه می باشد، و امید است در آینده ای نزدیک، به همکاری بخش های مختلف حوزه، شاهد رشد و شکوفایی این مؤسسه در عرصه های مختلف علمی پژوهشی باشیم.
نشریه تهذیبی پژوهشی معالم، در کنار دیگر فعالیت های مؤسسه پژوهشی معالم، تلاشی مخلصانه وجهادی، در راستای ارتقای روحیه پژوهشی در میان عامه مردم و بالأخص طلاب و دانش پژوهان محترم بوده، و در جهت این مهم، از تمامی علاقه مندان به فعالیت های پژوهشی، دعوت می نماید تا با ارسال آثار علمی پژوهشی خود، باعث ارتقای سطح کیفی و کمی نشریه معالم و وب سایت های وابسته به موسسه پژوهشی معالم باشند، و به تبع در ارتقای سطح علمی جامعه، خدمتگذاران خود را در این موسسه، یاری نمایند.
امید است نشریه تهذیبی پژوهشی معالم و دیگر مراکز و موسسات وابسته  به موسسه پژوهشی معالم، در طول حیات علمی پژوهشی خود، وظیفه خود را در جهت احیای قلوب انسانی، به نحو احسن انجام دهد، إن شاء الله تعالی.
15 شعبان المعظم 1443
مؤسسه پژوهشی معالم
معاونت پژوهش حوزه 
حضرت بقیت الله عج قم
سید محمد علوی