انتخاب زبان
ما را دنبال کنید...
دسته‌بندی مقالات جدیدترین مقالات مقالات تصادفی مقالات پربازدید
■ اساتید حوزه علمیه حضرت بقیت الله عج - قم (۲)
سید محمد علی علوی لاجوردی (۱۷)
شیخ مهدی یعقوبی
سید عبد الرزاق پیر دهقان
شیخ محسن علوی افضل
شیخ مجتبی ناصری دولت آبادی (۱)
شیخ رضا اسلامی
سید احسان حسینی عاشق آبادی
شیخ محمد بصیرتی
سید روح الله موسوی
شیخ حسینعلی کرمانی
شیخ جعفر نوری نام تنی
شیخ علی جان نثاریون
شیخ جلیل شمس
شیخ عبدالله عباسی
سید هادی قریشی
سید محمد مهدی فروتن
شیخ مجید مهدیان آرا
شیخ ابراهیم لطیفی
شیخ مصطفی سرویه
یاسر ماهری قمی
شیخ یعقوب شمس الدینی (۱)
شیخ مهدی عرب پور
سید عبد المجید فقیهی
شیخ حسن محمودی
شیخ علی قربانی
شیخ رسول چگینی (۱۷)
شیخ محمد محمدی ارانی
سیدحسین موسوی نسب
شیخ محمد کثیری
سید مصطفی مومنی
سید محمد جلالی (۱۴)
شیخ محمد کاظمی نیا (۹۳)
شیخ محمد توکلی جوری
شیخ علیرضا کلاهدوزان (۱)
شیخ محمد طائبی اصفهانی
شیخ عارف محمدی
شیخ جلال باقری
سید محمد علی حسینی هرندی (۲)
شیخ مهدی دهبان (۳۷)
سید کاظم مددی
شیخ محمد زینعلی
سید علیرضا مددی (۲۳)
شیخ حامد خادم الذاکرین (۴)
شیخ محمد ناصری (۱)
شیخ علیرضا ضیایی (۳۰۰)
شیخ حسین صادقی
شیخ عباس مقیسه
شیخ محمد مهدی مقیسه
شیخ عبدالعباس حیاتی
شیخ علی علمداری
شیخ مجتبی خرقانی
شیخ یوسف تیموری
شیخ محمد رضا محمد علیزاده
شیخ مهدی قنبریان
شیخ حسین زهدی علیپور
شیخ حسین اطهری نیا
■ طلاب حوزه علمیه حضرت بقیت الله عج - قم
ورودی سال ۱۳۹۳
ورودی سال ۱۳۹۴
ورودی سال ۱۳۹۵
ورودی سال ۱۳۹۶ (۱)
ورودی سال ۱۳۹۷
ورودی سال ۱۳۹۸
ورودی سال ۱۳۹۹
ورودی سال ۱۴۰۰ (۱)
ورودی سال ۱۴۰۱
■ سایر نویسندگان (۳۲۲)

جدیدترین مقالات

مقالات تصادفی

مقالات پربازدید

?‌‌ ➖ خلیفه دوم از پیغمبر سوال کرد: «با اینکه امنیت داریم چرا نماز را قصر کنیم؟» ***

? جاهلیت دوم ?

⚔️ خلیفه سوم ، عثمان بن عفان ⚔️

? نماز چهار رکعتی در سفر قصر میشود و دو رکعت است ؛ خواه این کوتاه شدن نماز در حال خوف یا درحال امن باشد. مشروعیت نماز قطع به دلیل کتاب و سنت و اجماع مسلمین ثابت شده است.
? قال الله تعالی: ? «واذا ضربتم فی الارض فلیس علیکم جناح ان تقصروا من الصلاة ان خفتم ان یفتنکم الذین کفروا ان الکافرین» ? ، یعنی: «هرگاه راه سپردید ، گناه ندارید که نماز را کوتاه کنید ، اگر ترسیدید است که کافران شما را تعقیب کنند.»

?‌‌ ➖ خلیفه دوم از پیغمبر سوال کرد: «با اینکه امنیت داریم چرا نماز را قصر کنیم؟» 
 ➕ پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند: «نماز قصر صدقه ای است که خداوند به شما ارزانی داشته است ؛ صدقه خدا را بپذیرید. »

? «مسلم» در «صحیح» خود از «عبدالله عمر» روایت می کند: «پیغمبر (صلی الله علیه و آله) دو رکعت خواند ، ابوبکر و عمر هم دو رکعت خواندند ، عثمان نیز در اوایل خلافتش دو رکعت می خواند ولی بعدها چهار رکعت خواند.»

? این نخستین موضوعی بود که مردم به عثمان اعتراض کردند.  مورخان ? آن را از حوادث سال۲۹ هجری شمرده‌اند.

? نکته: «عایشه نیز مثل عثمان نماز در سفر را کامل میخواند.»

? توجیه های اهل سنت در مورد عمل عثمان و عایشه  و جواب های داده شده: 
وقتی «فاضل نوری» در شرح «صحیح مسلم» به حدیثی در این مورد می رسد ، می گوید:
? «علما در تأویل و اجتهاد عایشه و عثمان اختلاف نمودند.» ? 

1️⃣ گفتند: «عثمان امیر المومنین ! عایشه ام‌المومنین است ! گویی هر دو در منزل خود نماز می گذارند.» ❌ 
 سپس می گویند: «محققین را رد کردند ؛ زیرا پیغمبر (صلی الله علیه و آله) از آنها سزاوار تر بود ؛ همچنین ابوبکر و عمر.»

2️⃣ بعضی هم می‌گویند: «عثمان در مکه با خانواده خود بود.» ❌ 
 این را هم رد کردند. «چون پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله) با زنانش مسافرت می کرد و نمازش قصر بود.»

3️⃣بعضی هم گفتند: «به خاطر اعرابی که در حضر بودند و عثمان نماز را تمام می خواندند تا مبادا آنها تصور کنند که نماز در حضر و سفر مطلقا قصر است.» ❌ 
این را هم رد کرده‌اند. «چون این معنا در زمان پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله) هم بوده و اشتهار نماز در عصر عثمان بیش از زمان پیغمبر بود.»

4️⃣ و گویند علت تمام خواندن نماز این بود که:  «عثمان و عایشه بعد از حج در مکه نیت اقامت کرده بودند.» ❌  
 این را هم باطل دانستند. به دلیل اینکه: «اقامت در مکه برای مهاجرین بیش از سه روز حرام بوده است.»

5️⃣ گفته اند: «عثمان زمینی در منا داشت.»❌
 این را هم مردود دانسته است‌. «زیرا این معنا مقتضی و اقامت نیست.»

6️⃣  سپس «نوری» می گوید: «حقیقت این است که عثمان و عایشه قصر و اتمام را جایز می دانستند و آنان یکی از دو جایز را گرفتند.»❌
 مولف می گوید: «از این است که مخالفت عثمان و عایشه با نصوص شرعی منحصر به این موارد نبوده ؛ به خصوص که این مسئله چیزی نیست که محرمات الهی حک شود و خون ها ریخته شود و مال و ناموس کسی مانند سایر مواردی که عثمان و عایشه تعویل و اجتهاد کردند ، مباح گردد.» 
                               ⬇️⬇️⬇️
یعنی: ?(یعنی تنها دلیل  اجتهاد عایشه و عثمان ، مقابله کردن نصوص الهی است و حتی این اجتهاد ها تا جایی می‌رسید که موجب هتک محرمات الهی و ریختن خون مردم نیز میشد.)?

? منبع : کتاب اجتهاد در مقابل نص 
? نویسنده : سید عبدالحسین شرف الدین (ره)

? حسین حسنی

(موسسه پژوهشی معالم)
( زیر نظر حوزه علمیه بقیة الله « عجل الله تعالی فرجه الشریف » قم ، تحت اشراف حضرت آیت الله ناصری « دامت برکاته» )

پیام رسانهای ایتا و تلگرام
@maalemqom

پیام رسان واتس آپ
https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7

***

ارسال سوال