انتخاب زبان
ما را دنبال کنید...
دسته‌بندی مقالات جدیدترین مقالات مقالات تصادفی مقالات پربازدید
■ اساتید حوزه علمیه حضرت بقیت الله عج - قم (۲)
سید محمد علی علوی لاجوردی (۱۷)
شیخ مهدی یعقوبی
سید عبد الرزاق پیر دهقان
شیخ محسن علوی افضل
شیخ مجتبی ناصری دولت آبادی (۱)
شیخ رضا اسلامی
سید احسان حسینی عاشق آبادی
شیخ محمد بصیرتی
سید روح الله موسوی
شیخ حسینعلی کرمانی
شیخ جعفر نوری نام تنی
شیخ علی جان نثاریون
شیخ جلیل شمس
شیخ عبدالله عباسی
سید هادی قریشی
سید محمد مهدی فروتن
شیخ مجید مهدیان آرا
شیخ ابراهیم لطیفی
شیخ مصطفی سرویه
یاسر ماهری قمی
شیخ یعقوب شمس الدینی (۱)
شیخ مهدی عرب پور
سید عبد المجید فقیهی
شیخ حسن محمودی
شیخ علی قربانی
شیخ رسول چگینی (۱۷)
شیخ محمد محمدی ارانی
سیدحسین موسوی نسب
شیخ محمد کثیری
سید مصطفی مومنی
سید محمد جلالی (۱۴)
شیخ محمد کاظمی نیا (۹۳)
شیخ محمد توکلی جوری
شیخ علیرضا کلاهدوزان (۱)
شیخ محمد طائبی اصفهانی
شیخ عارف محمدی
شیخ جلال باقری
سید محمد علی حسینی هرندی (۲)
شیخ مهدی دهبان (۳۷)
سید کاظم مددی
شیخ محمد زینعلی
سید علیرضا مددی (۲۳)
شیخ حامد خادم الذاکرین (۴)
شیخ محمد ناصری (۱)
شیخ علیرضا ضیایی (۳۰۰)
شیخ حسین صادقی
شیخ عباس مقیسه
شیخ محمد مهدی مقیسه
شیخ عبدالعباس حیاتی
شیخ علی علمداری
شیخ مجتبی خرقانی
شیخ یوسف تیموری
شیخ محمد رضا محمد علیزاده
شیخ مهدی قنبریان
شیخ حسین زهدی علیپور
شیخ حسین اطهری نیا
■ طلاب حوزه علمیه حضرت بقیت الله عج - قم
ورودی سال ۱۳۹۳
ورودی سال ۱۳۹۴
ورودی سال ۱۳۹۵
ورودی سال ۱۳۹۶ (۱)
ورودی سال ۱۳۹۷
ورودی سال ۱۳۹۸
ورودی سال ۱۳۹۹
ورودی سال ۱۴۰۰ (۱)
ورودی سال ۱۴۰۱
■ سایر نویسندگان (۳۲۲)

جدیدترین مقالات

مقالات تصادفی

مقالات پربازدید

چهل تیکه 11 40 فیش قرآنی برای مبلغین مولف : محمد علی اربابی

چهل تیکه 11

40 فیش قرآنی برای مبلغین









مولف : محمد علی اربابی






















عنوان و نام پدید آور: چهل تیکه 11، 40 فیش قرآنی برای مبلغین
مشخصات نشر: قم، انتشارات تبلیغ و ارشاد
شابک: 
چاپ اول: 1402
شمارگان: 500نسخه
قیمت:20000تومان







1-چهار عامل آرام بخش در قرآن :
1- شب : « هو الذی جعل لکم اللیل لتسکنوا فیه... » ( 67 یونس )
2- همسر : « و من آیاته ان خلق لکم من انفسکم ازواجا لتسکنوا الیها... » ( 21 روم )
3- مسکن : « و الله جعل لکم مِن بیوتکم سکنا... » ( 80 نحل )
4- معنویات : « خُذ مِن اموالهم صدقه تطهّرهم و تزکّیهم بها و صلّ علیهم انّ صلاتک سکن لهم » 
(103 توبه )

2-چهار مصداقِ اسراف در قرآن :
1- اسراف در تغذیه : «...کلوا و اشربوا و لا تسرفوا...» ( 31 اعراف )
2- اسراف در جان : « قل یا عبادی الذین اسرفوا علی انفسهم لا تقنطوا من رحمت الله... » (53 زمر )
3- اسراف در مال : « و الذین اذا انفقوا لم یسرفوا و لم یقتروا و کان بین ذلک قواما » ( 67 فرقان )
4- اسراف در شهوت : « انکم لتاتون الرجال شهوه من دون النساء بل انتم قوم مسرفون » ( 81 اعراف )

3-چهار نوع اصلاح در قرآن :
1-فردی : « فمن تاب من بعد ظلمه و اصلح فانّ الله یتوب علیه » ( 39 مائده )
2- خانوادگی : « ان خفتم شقاق بینهما فابعثوا حکما من اهله و حکما من اهلها ان یریدا اصلاحا یوفق الله بینهما »( 35نساء ) و « ان امراه خافت مِن بعلها نشوزا او اعراضا فلا جناح علیهما ان یصلحا بینهما صلحا و الصلح خیر» ( 128 نساء )
3- اجتماعی : « و ان طائفتان من المومنین اقتتلوا فاصلحوا بینهما ... انما المومنون اخوه فاصلحوا بین اخویکم » ( 9و10حجرات )
اصلاح امور ایتام : « و یسالونک عن الیتامی قل اصلاح لهم خیر و ان تخالطوهم فاخوانکم و الله یعلم المُفسد من المصلح » ( 220 بقره )
4- جهانی : « وعد الله الذین آمنوا منکم و عملوا الصالحات لیستخلفنهم فی الارض کما استخلف الذین من قبلهم و لیُمکننّ لهم دینهم الذی ارتضی لهم و لیُبدّلنّهم من بعد خوفهم امنا یعبدوننی لا یشرکون بی شیئا...» ( 55 نور )

4-چهار مورد از بیماری های معنوی و روحی در قرآن : ( در قرآن تعبیر به مرض شده است )
1- کینه : « ام حسب الذین فی قلوبهم مرض ان لن یخرج الله اضغانهم » ( 29 محمد )
2- طمع : « ... فلا تخضعن بالقول فیطمع الذی فی قلبه مرض ... » (32 احزاب )
3- تکیه به کفار : « یا ایها الذین آمنوا لا تتخذوا الیهود و النصاری اولیاء ...* فتری الذین فی قلوبهم مرض یسارعون فیهم یقولون نخشی ان تصیبنا دائره ... » ( 52 مائده )
4- فرار از جنگ : « و اذ یقول المُنافقون و الذین فی قلوبهم مرض ما وعدنا الله و رسوله الا غرورا * ... یستاذن فریق منهم النبی یقولون انّ بیوتنا عوره و ما هی بعوره ان یریدون الا فرارا » ( 12و13 احزاب )
*** گرچه درمانِ همه چیز با قرآن است : « و نُنزّل من القرآن ما هو شفاء و رحمه ... » ( 82 اسراء )

5- چهار نوع امید در قرآن :
1- امید به حلِ مشکلات : « لیُنفق ذو سعه من سعته و مَن قدر علیه رزقه فلیُنفق مما آتاه الله لا یکلف الله نفسا الا ما آتاها سیجعل الله بعد عُسر یُسرا » ( 7 طلاق )
2- امید به اجابتِ دعا : «... و ادعوه خوفا و طمعا انّ رحمه الله قریب من المحسنین » (56 اعراف )
3- امید به رحمت و مغفرت الهی : « ... لولا تستغفرون الله لعلّکم ترحمون » ( 46 نمل )
4- امیدِ رسیدن به کمالات : « یا ایها الناس اُعبدوا ربکم الذی خلقکم و الذین من قبلکم لعلّکم تتقون » 
( 21 بقره )
« یا ایها الذین آمنوا لا تاکلوا الربا اضعافا مضاعفه و اتقوا الله لعلّکم تفلحون » ( 130 آل عمران )

6- چهار مصداقِ انصاف در قرآن :
1- انصاف در کیفر دادن : « و جزاء سیئه سیئه مثلها فمن عفا و اصلح فاجره علی الله انه لا یُحبّ الظالمین » ( 40 شوری )
« ... انّ النفس بالنفس و العین بالعین و الانف بالانف و الاُذن بالاُذن و السنّ بالسنّ ... » ( 45 مائده )
2- انصاف در معامله : « و لا تقربوا مالَ الیتیم الا بالتی هی احسن حتی یبلغ اشُده و اوفوا الکیل و المیزان بالقسط »152انعام)
3- انصاف در اختلافات : « و ان خفتم شقاق بینهما فابعثوا حکما من اهله و حکما من اهلها ...» ( 35 نساء 
4- انصاف در گفتار : « ... اذا قلتم فاعدلوا... » ( 152 انعام )

7-چهار نوع رشد و بلوغ در قرآن :
1- بلوغ جنسی : « و اذا بلغ الاطفال منکم الحُلُم فلیستاذنوا ... » ( 59 نور )
2- بلوغ فکری : « ... فان آنستم منهم رشدا فادفعوا الیهم اموالهم ... » ( 6 نساء )
3- بلوغ روحی : « و لمّا بلغ اشُده آتیناه حکما و علما ...» ( 22 یوسف )
4- بلوغ کاری : « فلما بلغ معه السعی قال یا بُنی انّی اری فی المنام انّی اذبحک فانظر ما ذا تری قال یا ابت افعل ما تومر ستجدنی ان شاء الله من الصابرین » ( 102 صافات )

8- چهار نمونه بهداشت در قرآن :
1- بهداشت بدن : «... و ان کنتم جنبا فاطهّروا ...» (6 مائده )  و  «... لیقضوا تفثهم ...» (29 حج )
2- بهداشت لباس : « و ثیابک فطهّر » ( 4 مدثر )
3- بهداشت غذا : « ... کلوا من طیبات ما رزقناکم ...» ( 57 بقره )
4- بهداشت مکان : « ... ان طهّرا بیتی للطائفین و العاکفین و الرُکّع السجود » ( 125 بقره )

9- چهار اثر ایمانِ به قرآن در کلام وحی :
1- شفاء امراض قلبی : « و نُنزّل من القرآن ما هو شفاء و رحمه للمومنین و لا تزید الظالمین الا خسارا » 
( 82 اسراء )
2- جلب رحمت الهی : « و ننزل من القرآن ما هو شفاء و رحمه للمومنین و لا تزید الظالمین الا خسارا » 
( همان )
3- فراوانی نعمت : « و لو انهم اقاموا التوراه و الانجیل و ما اُنزل الیهم مِن ربهم لآکلوا مِن فوقهم و من تحت ارجلهم ... »
( 66 مائده )
4- رستگاری : « و الذین یومنون بما انزل الیک و ما انزل من قبلک و بالآخره هم یوقنون * اولئک علی هدی مِن ربهم و اولئک هم المفلحون » (4و5 بقره )

10- چهار اثرِ تسلیم برای خداوند در قرآن :
1- قرار گرفتن در زمره صالحان : « و من یرغب عن مله ابراهیم الا من سفه نفسه و لقد اصطفیناه فی الدنیا و انّه فی الآخره لَمِن الصالحین * اذ قال له ربُّه اسلم قال اسلمتُ لرب العالمین » ( 131 بقره )
2- پیروزی در امتحانات : « فلمّا اسلما و تلّه للجبین * و نادیناه ان یا ابراهیم * قد صدقتَ الرویا انّا کذلک نجزی المحسنین * انّ هذا لهو البلاء المبین » ( 102-106 صافات )
3- دستیابی به توکل واقعی : « و قال موسی یا قوم ان کنتم آمنتم بالله فعلیه توکّلوا ان کنتم مسلمین » 
( 84 یونس )
4- برخورداری از مواهبِ زندگی ابدی : « بلی مَن اسلم وجهه لله و هو محسن فله اجرُه عند ربه و لا خوف علیهم و لا هم یَحزنون » ( 112 بقره )

11- چهار اثرِ تعصّبِ نابجا در قرآن :
1- ارتکاب گناه : « و اذا فعلوا فاحشه قالوا وجدنا علیها آباءنا و الله بها قل انّ الله لا یامر بالفحشاء ا تقولون علی الله ما لا تعلمون » ( 28 اعراف )
2- انحراف از عدالت : « یا ایها الذین آمنوا کونوا قوّامین لله شهداء بالقسط و لا یَجرمنّکم شنان قوم علی الّا تعدلوا اعدلوا هو اقرب للتقوی و اتقوا الله انّ الله خبیر بما تعملون » ( 8 مائده )
3- تقلیدِ کورکورانه : « و اذا قیل لهم اتّبعوا ما انزل الله قالوا بل نتّبع ما الفینا علیه آباءنا ا و لوکان آباءوهم لا یعقلون شیئا و لا یهتدون » ( 170 بقره )
4- خشونت و تهدید : « انما تعبدون مِن دون الله اوثانا و تخلُقون افکا انّ الذین تعبدون من دون الله لا یملکون لکم رزقا ... * فما کان جواب قومه الا ان قالوا اقتلوه او حرّقوه فانجاه الله من النار انّ ذلک لآیات لقوم یومنون » ( 17-24 عنکبوت )

12- چهار شرطِ پذیرش توبه در قرآن :
1- اخلاص : « توبوا الی الله توبه نصوحا » ( 8 تحریم )
2- استغفار و پشیمانی واقعی : « و یا قوم استغفروا ربکم ثم توبوا الیه » ( 52 هود )
3- جبران و اصلاح عمل : « ثم تابوا من بعد ذلک و اصلحوا » ( 119 نحل )
4- پرهیز از غفلت و تذکر حقیقی : « الا الذین تابوا و اصلحوا و بیّنوا فاولئک اتوب علیهم و انا التوّابُ الرحیم » ( 160 بقره )

13- چهار اثرِ توکل در قرآن :
1- مانعِ نا امیدی و به بن بست رسیدن : « قل هو ربی لا اله الا هو علیه توکلت و الیه متاب » ( 30 رعد )
2- افزایش صبر و مقاومت : « و ما لنا الّا نتوکل علی الله و قد هدانا سبلنا و لنصبرنّ علی ما آذیتمونا » 
( 12 ابراهیم )
3- مانعِ سستی و اهمال : « اذ همّت طائفتان منکم ان تفشلا و الله ولیّهما و علی الله فلیتوکّل المومنون »
( 122آل عمران )
4- افزایش قاطعیت در گفتار : « قد کانت لکم اسوه حسنه فی ابراهیم و الذین معه اذ قالوا لقومهم انّا بُراء منکم و ممّا تعبدون من دون الله ... ربنا علیک توکلنا ... » ( 4 ممتحنه )

14- چهار اثر و سببِ ثروت در قرآن :
1- برای متقین سبب پاداش است : « و لو انّ اهل القُری آمنوا و اتّقوا لَفتَحنا علیهم برکات مِن السماء و الارض » ( 96 اعراف )
2- برای کافرین شر است : « ا یحسبون انّما نُمدّهم به من مال و بنین * نسارع لهم فی الخیرات بل لا یشعرون» (55 مومنون )
3- برای منافقین سببِ عذاب است : « فلا تُعجبک اموالهم و لا اولادهم انّما یرید الله لیُعذّبهم بها » 
( 55 توبه )
4- برای مومنین سببِ آزمایش است : « و لنبلونّکم بشی من الخوف و الجوع و نقص من الاموال و الانفس و الثمرات و بشّر الصابرین » ( 155 بقره )

15- چهار اثر حرص به دنیا در قرآن :
1- بی توجهی به حال محرومین : « کلاّ بل لا تکرمون الیتیم * و لا تحاضّون علی طعام المسکین * و تاکلون التراث اکلا لمّا * و تحبّون المال حُبّا جمّا » ( 17-20 فجر )
2- مسخره کردن و آزار دادن : « ویل لکل همزه لمزه * الذی جمع مالا و عدّده » (1و2 همزه )
3- از دست دادن صبر و حوصله : « انّ الانسان خلق هلوعا * اذا مسّه الشر جزوعا » (20 معارج )
4- از دست دادن آرامش و لذّات ابدی : « و لن یتمنّوه ابدا بما قدّمت ایدیهم و الله علیم بالظالمین * و لتجدنّهم احرص الناس علی حیاه ومن الذین اشرکوا یودّ احدهم لو یعمّر الف سنه و ما هو بمزحزحه من العذاب ان یعمّر والله بصیربمایعملون»96بقره

16- چهار عامل رفع تحیّر در قرآن :
1- ایمان   2- عمل صالح   3- تذکرِ کثیر    4- یاری رساندن به مظلومان :
« و الشعراء یتّبعهم الغاوون * ا لم تر انّهم فی کل واد یُهیمون * و انّهم یقولون ما لا یفعلون * الا الذین آمنوا و عملوا الصالحات و ذکروا الله کثیرا و انتصروا من بعد ما ظلموا و سیعلم الذین ظلموا ایّ مُنقلب یَنقلبون » (224-227 شعراء )

17- چهار نمونه از حکمت نظری و عملی در قرآن :
** حکمت نظری : شناخت حق  و  حکمت عملی : عمل بدان است .
1- به حضرت ابراهیم : « رب هب لی حکما » : حکمت نظری 
و « الحقنی بالصالحین » ( 83 شعراء ) : حکمت عملی
2- به حضرت موسی : « اننّی انا الله لا اله الا انا » : حکمت نظری « فاعبدنی » ( 14 طه ) : حکمت عملی
3- به حضرت عیسی : « قال انّی عبدالله آتانی الکتاب و جعلنی نبیا » : حکمت نظری و « اوصانی بالصلاه و الزکاه ما دمت حیّا » ( 31 مریم ) : حکمت عملی
4- به پیامبر اسلام ( صلی الله علیه و آله و جمیع الانبیاء ) : « فاعلم انّه لا اله الّا الله » : حکمت نظری  
و  « استغفر لذنبک » ( 19 محمد ) : حکمت عملی

18- چهار نوع حیات در قرآن :
1- حیات گیاهی : « اعلموا انّ الله یُحیی الارض بعد موتها » ( 17 حدید )
2- حیات حیوانی : « انّ الذی احیاها لمُحیی الموتی » ( 39 فصلت )
3- حیات انسانی : « یا ایها الذین آمنوا استجیبوا لله و للرسول اذا دعاکم لما یُحییکم » ( 24 انفال )
4- حیات روحانی : « یقول یا لیتنی قدّمتُ لحیاتی » ( 24 فجر )
« مَن عمل صالحا مِن ذکر او انثی و هو مومن فلنُحیینّه حیاه طیّبه و لنَجزینّهم اجرهم باحسن ما کانوا یعملون » ( 97 نحل )

19- چهار مانع برای یاد خداوند در قرآن :
1- ثروت     2- فرزند :
« یا ایها الذین آمنوا لا تُلهکم اموالکم و لا اولادکم عن ذکر الله ... » ( 9 منافقون )
3- شیطان : « انما یُرید الشیطان ان یوقع بینکم العداوه و البغضاء فی الخمر و المیسر و یصُدّکم عن ذکر الله » (91 مائده )
4- دوست بد : « و یوم یَعضّ الظالم علی یدیه یقول یا لیتنی اتّخذتُ مع الرّسول سبیلا * یا ویلتا لیتنی لم اتخذ فُلانا خلیلا * لقد اضلّنی عن الذکر بعد اذ جاءنی و کان الشیطانُ للانسان خذولا » ( 28و29 فرقان )

20- چهار هدف از خلقت در قرآن :
1- بندگی : « و ما خلقتُ الجن و الانس الا لیعبدون » ( 56 ذاریات )
2- کسب معرفت و رسیدن به کمال : « الله الذی خلق سبع سماوات و من الارض مثلهن یتنزّل الامر بینهنّ لتعلموا انّ الله علی کل شی قدیر » ( 12 طلاق )
3- امتحان : « هو الذی خلق السماوات و الارض فی سته ایام و کان عرشُه علی الماء لیبلوکم ایّکم احسن عملا » ( 7 هود )
4- رسیدن به رحمت و نعمتهای الهی : « و لا یزالون مختلفین الا مَن رحم ربک و لذلک خلقهم ... » 
( 119 هود )

21- چهار عامل رشد انسان در قرآن :
1- ایمان      2- دعا :
« و اذا سالک عبادی عنّی فانّی قریب اُجیب دعوه الدّاع اذا دعان فلیستجیبوا لی و لیُومنوا بی لعلّهم یرشدون » ( 186 بقره )
3- ارتباط با قرآن : « قل اُوحی الیّ انّه استمع نفر مِن الجن فقالوا انّا سمعنا قرآنا عجبا * یهدی الی الرشد فآمنّا به و لن نُشرک بربنا احدا . » ( 1و2 جن )
4- تسلیم امر الهی بودن : « و انّا منّا المسلمون و منّا القاسطون فمَن اسلم فاولئک تحرّوا رشدا » ( 14 جن)

22- چهار امر موصوف به زیبایی در قرآن : 
1- صبر : « فاصبر صبرا جمیلا » ( 5 معارج )
2- رها کردن کفار : « و اصبر علی ما یقولون و اهجُرهم هجرا جمیلا » ( 10 مزمل )
3- گذشت : « ... و انّ الساعه لآتیه فاصفح الصفح الجمیل » ( 85 حجر )
4- برخورد با زن در طلاق : « یا ایها الذین آمنوا اذا نکحتم المومنات ثم طلّقتموهن من قبل ان تمسوهنّ فما لکم علیهن مِن عده تعتدونها فمتّعوهن و سرّحوهن سراحا جمیلا » ( 49 احزاب )

23- چهار اثر ابتلاء به سختی ها در کلام قرآن :
1-توبه و بازگشت از انحراف : « و ما نُریهم من آیه الا هی اکبر مِن اختها و اخذناهم بالعذاب لعلّهم یرجعون » ( 48 زخرف )
2- تضرع و دوری از غرور : « و ما ارسلنا فی قریه مِن نبی الا اخذنا اهلها بالباساء و الضرّاء لعلّهم یضرّعون » ( 94 اعراف )
3- دعا و انابه : « و اذا مسّ الناس ضُرّ دعوا ربهم مُنیبین الیه ثم اذا اذاقهم منه رحمه اذا فریق منهم بربهم یشرکون »( 33 روم )
4- اعتراف به ناسپاسی : « قل مَن یُنجّیکم مِن الظلمات البرّ و البحر تدعونه تضُرعا و خُفیه لئن انجانا مِن هذه لنکونّن مِن الشاکرین » ( 63 انعام ) : از مفهوم آیه استفاده کردند که قبل از سختی ؛ انسان ناسپاس بوده است .

24- چهار برخورد شیطان با انسان در قرآن :
1- اغوا و وسوسه نسبت به عموم مردم : 
« الذی یوسوس فی صدور الناس » ( 5 ناس )  « فبعزّتک لاُغوینّهم اجمعین ... » ( 82 ص )
2- امر به فحشاء و منکرات نسبت به کسی که به وسوسه ی او ترتیب اثر دهد :
« و مَن یتّبع خطوات الشیطان فانّه یامرُ بالفحشاء و المنکر » ( 21 نور )
3- عدم تسلط شیطان نسبت به بندگان صالح :
« انّ عبادی لیس لک علیهم سلطان » ( 42 حجر ) « فبعزتک لاغوینهم اجمعین الا عبادک منهم المخلصین » ( 82 ص )
4- ولایت شیطان نسبت به پیروانش : 
« انّا جعلنا الشیاطین اولیاء للذین لا یومنون » ( 27 اعراف ) و « انّما سلطانه علی الذین یتولّونه » ( 100 نحل )
« ... الا من اتبعک من الغاوین » ( 42 حجر )

25- چهار وظیفه در برابر شیطان در قرآن :
1- پیروی نکردن از نقشه های گام به گام او : « و لا تتبعوا خطوات الشیطان » ( 208 بقره )
2- دشمن دانستن او : « انّ الشیطان لکم عدوّ فاتخذوه عدوّا » ( 6 فاطر )
3- پناه بردن به خدا از شرّ او : « امّا ینزغنّک من الشیطان نزغ فاستعذ بالله » ( 36 فصلت )
4- باور نکردن و عدمِ اعتماد به او : « ان لاتعبدوا الشیطان انّه لکم عدو مبین » ( 60 یس )

 26- چهار راه برای صالح شدن در قرآن :
1- رفق و مدارا : « ... و ما اُرید ان اشقّ علیک ستجدنی ان شاء الله من الصالحین » ( 27 قصص )
2- حلم و بردباری : « رب هب لی من الصالحین * فبشّرناه بغلام حلیم » ( 100 و 101 صافات )
3- انفاق و گذشت : « ... رب لولا اخّرتنی الی اجل قریب فاصدّق و اکُن من الصالحین » ( 10 منافقون )
4- تسلیم و تبعیت از فرمان الهی : « ... انّه فی الآخره لمِن الصالحین * اذ قال له ربه اسلم قال اسلمتُ لرب العالمین » ( 131 بقره )

27- چهار طهارتِ ماموربه در قرآن :
1- طهارت بدن : « ... و ان کنتم جُنبا فاطّهروا ... » ( 6 مائده )
2- طهارت لباس : « و ثیابک فطهّر » ( 4 مدثر )
3- طهارت مال : « خُذ مِن اموالهم صدقه تُطهّرهم و تُزکّیهم بها » ( 103 توبه )
4- طهارت روح ( به سبب توبه ) : « ... انّ الله یُحبّ التّوابین و یُحبّ المتطّهرین » ( 222 بقره )

28- چهار نشانه ی طهارت نفس در قرآن :
1- پرداخت خمس و زکات : « خُذ مِن اموالهم صدقه تُطهّرهم و تُزکّیهم بها » ( 103 توبه )
2- پذیرفتن عذر و اهل گذشت بودن : « و ان قیل لکم ارجعوا فارجعوا هو ازکی لکم » ( 28 نور )
3- رعایت حیا و عفت : « قل للمومنین یغضوا من ابصارهم و یحفظوا فروجهم ذلک ازکی لهم » (30 نور)
4- دلبسته نبودن به دنیا : « و سیُجنبّها الاتقی * الذی یُوتی ماله یتزکّی » ( 17و18 لیل )

29- چهار اثر ظلم در قرآن :
1- جلوگیری از اجرای دین و حق : «... الذین یَصدّون عن سبیل الله و یبغونها عوجا ...» ( 45 اعراف )
2- عذابِ وجدان و ترس از مرگ و قیامت : « و لن یتمنّوه ابدا بما قدّمت ایدیهم و الله علیم بالظالمین » 
( 95 بقره )
3- خسران و پشیمانیِ شدید در آخرت : « یوم یَعضّ الظالم علی یدیه یقول یالیتنی اتّخذتُ مع الرّسول سبیلا » ( 27فرقان )
4- لعنت و عذاب الهی : « یوم لا ینفع الظالمین معذرتهم و لهم اللعنه و لهم سوءُ الدّار » ( 52 غافر )

30- چهار ویژگی افرادِ عاقل در قرآن :
1- اهل تفکّر و پذیرشِ تذکّرند : « انّ فی خلق السماوات و الارض و اختلاف اللیل و النهار لآیات لاولی الالباب * الذین یذکرون الله قیاما و قعودا و علی جنوبهم و یتفکّرون فی خلق السماوات و الارض ربنا ما خلقت هذا باطلا سبحانک فقِنا عذاب النّار » ( 190 و 191 آل عمران )
2- از تاریخ عبرت می گیرند : « لقد کان فی قصصهم عبره لاولی الالباب » ( 111 یوسف )
3- دارای محاسبه نفس و بندگیِ خالصانه اند : « ا مّن هو قانت آناء اللیل ساجدا و قائما یحذر الآخره و یرجو رحمه ربّه قل هل یستوی الذین یعلمون و الذین لا یعلمون انّما یتذکّر اولوا الالباب » ( 9 زمر )
4- بهترین سخن را می پذیرند و بدان عمل می کنند : « فبشِّر عباد الذین یستمعون القول فیتّبعون احسنه اولئک الذین هداهم الله و اولئک هم اولوا الالباب » ( 17 و 18 زمر )

31- چهار اثر عبادت و بندگی در قرآن :
1- رسیدن به تقوا : « یا ایها الناس اُعبدوا ربکم الذی خلقکم و الذین مِن قبلکم لعلّکم تتّقون » ( 21 بقره )
2- عدم تسلط شیطان : « انّ عبادی لیس لک علیهم سلطان و کفی بربک وکیلا » ( 65 اسراء )
3- سلام و درود الهی : « سلام علی ابراهیم * انّه مِن عبادنا المومنین » ( 109 و 110 صافات )
4- دارا شدنِ مقتضی زعامت : « و جعلناهم ائمه یهدون بامرنا و اوحینا الیهم فعل الخیرات و اقام الصلاه و ایتاء الزکاه و کانوا لنا عابدین » ( 73 انبیاء )

32- چهار شرطِ تمسّک به عروه الوثقی در قرآن :
1- ایمان                                  2- اجتناب  ( از طاغوت ) :
« ... فمن یکفر بالطاغوت و یومن بالله فقد استمسک بالعروه الوثقی لا انفصام لها و الله سمیع علیم » ( 256 بقره )
3- اطاعت ( و تسلیم )                 4- احسان :
« ومن یسلم وجهه الی الله و هو محسن فقد استمسک بالعروه الوثقی و الی الله عاقبه الامور » ( 22 لقمان)

33- چهار قسمِ مردم نسبت به دارا بودن علم و عمل و نتیجه ی آن :
1-اهل علم و عمل اند > پرهیزگاری و خداترسی : « انّما یخشی الله من عباده العلماء » ( 28 فاطر )
« ا مّن هو قانت آناء اللیل ساجدا و قائما یحذر الآخره و یرجو رحمت ربه قل هل یستوی الذین یعلمون » ( 9 زمر )
2- فقط اهل علم اند نه عمل > خستگی و بارکشی : 
« مثل الذین حمّلوا التورات ثم لم یحملوها کمثل الحمار یحمل اسفارا » ( 5 جمعه )
3- فقط اهل عمل اند نه علم > توبیخ و پشیمانی :
« فلولا نفَر مِن کل فرقه منهم طائفه لیتفقّهوا فی الدین و لیُنذروا قومهم اذا رجعوا الیهم لعلّهم یحذرون » ( 122 توبه )
4- نه اهل علم و نه اهل عمل اند >  تحقیر و بی خردی :
« انّ شرّ الدّواب عندالله الصمّ البُکم الذین لا یعقلون » ( 22 انفال )

34- چهار وظیفه نسبت به تغذیه در قرآن :
1- استفاده از خوردنی و آشامیدنی های حلال : « و کلوا ممّا رزقکم الله حلالا طیّبا ... » ( 88 مائده )
2- استفاده از خوردنی و آشامیدنی های طیب و بی ضرر : « کلوا من طیّبات ما رزقناکم ...» ( 81 طه )
3- اسراف نکردن : « ... و کلوا و اشربوا و لاتُسرفوا انّه لا یُحبّ المُسرفین » ( 31 اعراف )
4- شکر گزاری : « فکلوا ممّا رزقکم الله حلالا طیّبا و اشکروا نعمه الله ان کنتم ایّاه تعبدون » ( 114 نحل )

35- چهار نوع دعا برای فرزندان در قرآن :
1- پاک و دور از بدی ها و گناهان باشند : « هنالک دعا زکریا ربّه قال رب هب لی مِن لدنک ذریّه طیّبه» (38 آل عمران )
2- به بالاترین درجات معنوی برسند : « و مِن ذُرّیتی قال لا ینال عهدی الظالمین » ( 124 بقره )
3- اصلاح و اصلاح گر شوند : « و اصلِح لی مِن ذرّیتی » ( 15 احقاف )
4- دعا برای ارتقاء آنان از لحاظ عقیده و اخلاق و عمل :
عقیده : « و اجنُبنی و بنیّ ان نعبد الاصنام » ( 35 ابراهیم )
اخلاق ( تسلیم ) : « ربّنا و اجعلنا مسلمین لک و مِن ذُریّتنا اُمّه مُسلمه لک » ( 128 بقره )
عمل ( انجام واجبات ... ) : « رب اجعلنی مُقیم الصلاه و مِن ذُریّتی » ( 40 ابراهیم ) 

36- چهار موردی که خدای رب العالمین مورد سوال قرار می دهد :
1- افراد : « فَلنَسئلَنّ الذین اُرسل الیهم و لَنسئلَنّ المُرسلین » ( 6 اعراف )
2- اعمال : « و لتُسئلُنّ عمّا کنتم تعملون » ( 93 نحل )
3- اعضاء : « انّ السمع و البصر و الفُواد کلّ اولئک کان عنه مسئولا » ( 36 اسراء )
4- انعام ( نعمت ها ) : « ثم لتُسئلُنّ یومئذ عن النعیم » ( 8 تکاثر )

37- چهار معنا برای کرامت در قرآن :
1- بخشش و جود : « ... فانّ ربّی غنیّ کریم » ( 40 نمل )
2- با ارزش و نفیس : « ... فبشّره بمغفره و اجر کریم » ( 11 یس )
3- بزرگوار : « ... ما هذا بشرا ان هذا الّا ملک کریم » ( 31 یوسف )
4- اوصاف جمال در برابر جلال : « و یبقی وجه ربّک ذوالجلال و الاکرام » ( 27 رحمن )

38- چهار عامل برای محرومیت از خیر ( خاب ) در قرآن :
1-  بدی و گناه : « قد افلح مَن زکّاها * و قد خاب مَن دسّاها » ( 9 و 10 شمس )
2- زورگویی و لجاجت : « و خاب کل جبّار عنید » ( 15 ابراهیم )
3- افتراء و دروغ گویی : « و قد خاب مَن افتری » ( 61 طه )
4- ظلم و ستم : « و قد خاب مَن حمَل ظلما » ( 111 طه )

39- چهار اثر نماز در قرآن :
1- باز داشتن از گناه و زشتی ها : « انّ الصلاه تنهی عن الفحشاء و المنکر » ( 45 عنکبوت )
2- یاد خدا و دوری از غفلت : « اقم الصلاه لذکری » ( 14 طه )
3- پاک کردن گناهان : « و اقم الصلاه طرفی النهار و زُلَفا مِن اللیل انّ الحسنات یُذهبن السیئات » 
( 114 هود )
4- رستگاری و سعادت : « قد افلح مَن تزّکّی * و ذکر اسم ربّه فصلّی » ( 14 و 15 اعلی )

40- چهار اثر برادری در قرآن :
1- اجتناب از غیبت : « یا ایها الذین آمنوا ... لا یغتب بعضکم بعضا ا یحب احدکم ان یاکل لحم اخیه میتا فکرهتموه ... » ( 12 حجرات )
2- اصلاح : « انّما المومنون اخوه فاصلحوا بین اخویکم ... » ( 10 حجرات )
3- عفو و گذشت : « یا ایها الذین آمنوا کتب علیکم القصاص فی القتلی ... فمن عفی له من اخیه شی فاتباع بالمعروف ... » ( 178 بقره )
4- خیر خواهی و طلب آمرزش : « و الذین جاءوا من بعدهم یقولون ربنا اغفر لنا و لاخواننا الذین سبقونا بالایمان .... » ( 10 حشر )

ارسال سوال