دستهبندی مقالات
جدیدترین مقالات
مقالات تصادفی
مقالات پربازدید
■ اساتید حوزه علمیه حضرت بقیت الله عج - قم (۲)
سید محمد علی علوی لاجوردی (۱۷)
شیخ مهدی یعقوبی
سید عبد الرزاق پیر دهقان
شیخ محسن علوی افضل
شیخ مجتبی ناصری دولت آبادی (۱)
شیخ رضا اسلامی
سید احسان حسینی عاشق آبادی
شیخ محمد بصیرتی
سید روح الله موسوی
شیخ حسینعلی کرمانی
شیخ جعفر نوری نام تنی
شیخ علی جان نثاریون
شیخ جلیل شمس
شیخ عبدالله عباسی
سید هادی قریشی
سید محمد مهدی فروتن
شیخ مجید مهدیان آرا
شیخ ابراهیم لطیفی
شیخ مصطفی سرویه
یاسر ماهری قمی
شیخ یعقوب شمس الدینی (۱)
شیخ مهدی عرب پور
سید عبد المجید فقیهی
شیخ حسن محمودی
شیخ علی قربانی
شیخ رسول چگینی (۱۷)
شیخ محمد محمدی ارانی
سیدحسین موسوی نسب
شیخ محمد کثیری
سید مصطفی مومنی
سید محمد جلالی (۱۴)
شیخ محمد کاظمی نیا (۹۳)
شیخ محمد توکلی جوری
شیخ علیرضا کلاهدوزان (۱)
شیخ محمد طائبی اصفهانی
شیخ عارف محمدی
شیخ جلال باقری
سید محمد علی حسینی هرندی (۲)
شیخ مهدی دهبان (۳۷)
سید کاظم مددی
شیخ محمد زینعلی
سید علیرضا مددی (۲۳)
شیخ حامد خادم الذاکرین (۴)
شیخ محمد ناصری (۱)
شیخ علیرضا ضیایی (۳۰۰)
شیخ حسین صادقی
شیخ عباس مقیسه
شیخ محمد مهدی مقیسه
شیخ عبدالعباس حیاتی
شیخ علی علمداری
شیخ مجتبی خرقانی
شیخ یوسف تیموری
شیخ محمد رضا محمد علیزاده
شیخ مهدی قنبریان
شیخ حسین زهدی علیپور
شیخ حسین اطهری نیا
■ طلاب حوزه علمیه حضرت بقیت الله عج - قمشیخ مهدی یعقوبی
سید عبد الرزاق پیر دهقان
شیخ محسن علوی افضل
شیخ مجتبی ناصری دولت آبادی (۱)
شیخ رضا اسلامی
سید احسان حسینی عاشق آبادی
شیخ محمد بصیرتی
سید روح الله موسوی
شیخ حسینعلی کرمانی
شیخ جعفر نوری نام تنی
شیخ علی جان نثاریون
شیخ جلیل شمس
شیخ عبدالله عباسی
سید هادی قریشی
سید محمد مهدی فروتن
شیخ مجید مهدیان آرا
شیخ ابراهیم لطیفی
شیخ مصطفی سرویه
یاسر ماهری قمی
شیخ یعقوب شمس الدینی (۱)
شیخ مهدی عرب پور
سید عبد المجید فقیهی
شیخ حسن محمودی
شیخ علی قربانی
شیخ رسول چگینی (۱۷)
شیخ محمد محمدی ارانی
سیدحسین موسوی نسب
شیخ محمد کثیری
سید مصطفی مومنی
سید محمد جلالی (۱۴)
شیخ محمد کاظمی نیا (۹۳)
شیخ محمد توکلی جوری
شیخ علیرضا کلاهدوزان (۱)
شیخ محمد طائبی اصفهانی
شیخ عارف محمدی
شیخ جلال باقری
سید محمد علی حسینی هرندی (۲)
شیخ مهدی دهبان (۳۷)
سید کاظم مددی
شیخ محمد زینعلی
سید علیرضا مددی (۲۳)
شیخ حامد خادم الذاکرین (۴)
شیخ محمد ناصری (۱)
شیخ علیرضا ضیایی (۳۰۰)
شیخ حسین صادقی
شیخ عباس مقیسه
شیخ محمد مهدی مقیسه
شیخ عبدالعباس حیاتی
شیخ علی علمداری
شیخ مجتبی خرقانی
شیخ یوسف تیموری
شیخ محمد رضا محمد علیزاده
شیخ مهدی قنبریان
شیخ حسین زهدی علیپور
شیخ حسین اطهری نیا
ورودی سال ۱۳۹۳
■ سایر نویسندگان (۳۲۲)آقای سجاد پور کریم (۱)
آقای محمد خدا بخشی
آقای محمدمهدی خراسانی
آقای امیر حسین خرم فر
آقای سیدی احمدی
آقای محمد حسین شریفی
آقای محمد حسن عبقری
آقای مهدی کرمی
آقای محمد امین محسنی
آقای محمد محمد نژاد
آقای جعفر محمد قلی
آقای محمد حسین محمدی
آقای علی مصطفوی زاده
آقای ابوالفضل مهدوی نکو
آقای محمد یعقوبی
آقای محمدعلی کیانی نژاد
آقای قائم توحیدیان
آقای محمد رضا وحیدی منش
ورودی سال ۱۳۹۴آقای محمد خدا بخشی
آقای محمدمهدی خراسانی
آقای امیر حسین خرم فر
آقای سیدی احمدی
آقای محمد حسین شریفی
آقای محمد حسن عبقری
آقای مهدی کرمی
آقای محمد امین محسنی
آقای محمد محمد نژاد
آقای جعفر محمد قلی
آقای محمد حسین محمدی
آقای علی مصطفوی زاده
آقای ابوالفضل مهدوی نکو
آقای محمد یعقوبی
آقای محمدعلی کیانی نژاد
آقای قائم توحیدیان
آقای محمد رضا وحیدی منش
آقای محمد جواد بیات
آقای امیر پور عباس
آقای سید علی حسینی (۳)
آقای محمد رحیمی
آقای محمد صالح زارع
آقای محمد علی زهرایی
آقای محمد حسین سلطانی
آقای سید محمد شمسی
آقای عرفان غلامی قمی
آقای محمدرضا قاسمی (۱)
آقای حسین قاینی زاده
آقای حسین قاینی زاده
آقای علی لرستانی
آقای حسن مهروانی (۱)
آقای احمد نجفی
آقای علی ولی ابرقوئی
آقای محمد ولایت مهر
آقای محمد حسین صالحی
ورودی سال ۱۳۹۵آقای امیر پور عباس
آقای سید علی حسینی (۳)
آقای محمد رحیمی
آقای محمد صالح زارع
آقای محمد علی زهرایی
آقای محمد حسین سلطانی
آقای سید محمد شمسی
آقای عرفان غلامی قمی
آقای محمدرضا قاسمی (۱)
آقای حسین قاینی زاده
آقای حسین قاینی زاده
آقای علی لرستانی
آقای حسن مهروانی (۱)
آقای احمد نجفی
آقای علی ولی ابرقوئی
آقای محمد ولایت مهر
آقای محمد حسین صالحی
آقای علی ارجینی
آقای محمد جواد افلاکیان (۲۲)
آقای سجاد باقری (۲۷)
آقای محمد علی تقی پور (۲۳)
آقای سید مهدی حسینی منش (۳)
آقای محمد صادق رحمانی (۳۹)
آقای یاسین زاهدی (۱۰)
آقای امیر حسین سالمی (۹)
آقای حسین عابدینی (۱۷)
آقای رضا عابدینی (۱۹)
آقای محمد غلامی (۲۶)
آقای علی صدرا مافی (۲۳)
آقای ابوالفضل میر داداشی (۳۸)
آقای حسین وصالی ادب (۳۹)
آقای رضا ولی ابرقوئی (۲۴)
ورودی سال ۱۳۹۶ (۱)آقای محمد جواد افلاکیان (۲۲)
آقای سجاد باقری (۲۷)
آقای محمد علی تقی پور (۲۳)
آقای سید مهدی حسینی منش (۳)
آقای محمد صادق رحمانی (۳۹)
آقای یاسین زاهدی (۱۰)
آقای امیر حسین سالمی (۹)
آقای حسین عابدینی (۱۷)
آقای رضا عابدینی (۱۹)
آقای محمد غلامی (۲۶)
آقای علی صدرا مافی (۲۳)
آقای ابوالفضل میر داداشی (۳۸)
آقای حسین وصالی ادب (۳۹)
آقای رضا ولی ابرقوئی (۲۴)
آقای علی احمدی (۱۸)
آقای محمد حسین پرتوی (۴)
آقای محمد مهدی توکلی (۹۸)
آقای محمد حاجی پور (۲۵)
آقای سید محمد حسینی (۲)
آقای سجاد کریمی (۹)
آقای سید علی موسوی
آقای علی میانداری (۲۲)
آقای حسین نوروزی (۳۲)
آقای محمد بهرامی
ورودی سال ۱۳۹۷آقای محمد حسین پرتوی (۴)
آقای محمد مهدی توکلی (۹۸)
آقای محمد حاجی پور (۲۵)
آقای سید محمد حسینی (۲)
آقای سجاد کریمی (۹)
آقای سید علی موسوی
آقای علی میانداری (۲۲)
آقای حسین نوروزی (۳۲)
آقای محمد بهرامی
آقای امیر حسین وحیدی منش (۱۶)
آقای محسن حسین زاده (۲۳)
آقای حسین حسنی (۴۱)
آقای امیر حسین جعفری (۲۶)
آقای سید حامد حسینی (۲۳)
آقای محمد حسین ابراهیمی
آقای محمد مهدی سالخورده (۱۲)
آقای علی بهرامی (۵)
آقای مهدی قره قاش (۲۸)
آقای علی کاشانی (۱)
آقای حسین کافتری (۲۰)
آقای سید محمد جواد محمدی (۳۶)
آقای سید محمد باقر موسوی (۱۶)
آقای محسن محرابیون (۱۷)
آقای محمد مهدی حیدری (۱۳)
آقای حسين نظرپور (۵۰)
آقای محمد هادی زینلی
ورودی سال ۱۳۹۸آقای محسن حسین زاده (۲۳)
آقای حسین حسنی (۴۱)
آقای امیر حسین جعفری (۲۶)
آقای سید حامد حسینی (۲۳)
آقای محمد حسین ابراهیمی
آقای محمد مهدی سالخورده (۱۲)
آقای علی بهرامی (۵)
آقای مهدی قره قاش (۲۸)
آقای علی کاشانی (۱)
آقای حسین کافتری (۲۰)
آقای سید محمد جواد محمدی (۳۶)
آقای سید محمد باقر موسوی (۱۶)
آقای محسن محرابیون (۱۷)
آقای محمد مهدی حیدری (۱۳)
آقای حسين نظرپور (۵۰)
آقای محمد هادی زینلی
آقای محمد مهدی ارجینی
آقای محمد هادی نصاری پور (۱۲)
آقای محمد رضا نصیری (۴۹)
آقای محمد حسین کاظمی (۲)
آقای سید ابوالفضل موسوی (۲۳)
آقای محمد جواد علی محمدی (۳۸)
آقای سید محمد حسین ذاکریان (۸)
آقای طاها دوست محمدی (۳۶)
آقای حسین جعفری
آقای سید مهدی موسوی (۱۵۶)
آقای علی پریزاد (۲۴)
آقای علیرضا کدخدایی (۲۹)
آقای محمد علی سلطانی نژاد (۳۳)
آقای سید محمد جواد رحمانی (۶)
آقای سید محمد مهدی حسینی (۵۲)
آقای سید محمد صالح سهیلی (۲)
آقای امیرعلی سبزبان
ورودی سال ۱۳۹۹آقای محمد هادی نصاری پور (۱۲)
آقای محمد رضا نصیری (۴۹)
آقای محمد حسین کاظمی (۲)
آقای سید ابوالفضل موسوی (۲۳)
آقای محمد جواد علی محمدی (۳۸)
آقای سید محمد حسین ذاکریان (۸)
آقای طاها دوست محمدی (۳۶)
آقای حسین جعفری
آقای سید مهدی موسوی (۱۵۶)
آقای علی پریزاد (۲۴)
آقای علیرضا کدخدایی (۲۹)
آقای محمد علی سلطانی نژاد (۳۳)
آقای سید محمد جواد رحمانی (۶)
آقای سید محمد مهدی حسینی (۵۲)
آقای سید محمد صالح سهیلی (۲)
آقای امیرعلی سبزبان
آقای سید علی حسینی آملی (۱۹)
آقای محمد مهدی بلیغی (۲۰)
آقای محمد رستمی
آقای علی عباسی (۱۰)
آقای امیرمهدی نصرتی (۱۷)
آقای محمد جواد برات نژاد (۱۳)
آقای سید مهدی محمودی فر (۱۰)
آقای احمد رضا محسنی فر
آقای محمد حسن رجبی زاده
آقای امیر محمد کماسی (۱)
آقای عباس عباسی (۶)
آقای علی ایزدی (۲۲)
آقای علیرضا منصوریه (۲۳)
آقای محمد حسن مقدم
آقای سید محمد فاضل سیفی (۱)
ورودی سال ۱۴۰۰ (۱)آقای محمد مهدی بلیغی (۲۰)
آقای محمد رستمی
آقای علی عباسی (۱۰)
آقای امیرمهدی نصرتی (۱۷)
آقای محمد جواد برات نژاد (۱۳)
آقای سید مهدی محمودی فر (۱۰)
آقای احمد رضا محسنی فر
آقای محمد حسن رجبی زاده
آقای امیر محمد کماسی (۱)
آقای عباس عباسی (۶)
آقای علی ایزدی (۲۲)
آقای علیرضا منصوریه (۲۳)
آقای محمد حسن مقدم
آقای سید محمد فاضل سیفی (۱)
سید عرفان سجادی (۴۴)
آقای سید حسن نبوی (۶)
آقای امیر علی رحمانی (۷)
آقای محمد حسین تقی پور (۱۷)
آقای محمد جواد علیمردانی (۷)
آقای محمد عرفان منصوری (۲۹)
آقای محمد حسین مظفری (۱۱)
آقای محمد مهدی خندان (۱۰)
آقای محسن مسلمی (۶)
آقای سید محمد حسین سیدی احمدی (۶)
آقای محمد جواد انصاری (۷۰)
علی اکبر فرمانی (۶)
محمد مهدی صوفی فتیده (۶)
ورودی سال ۱۴۰۱آقای سید حسن نبوی (۶)
آقای امیر علی رحمانی (۷)
آقای محمد حسین تقی پور (۱۷)
آقای محمد جواد علیمردانی (۷)
آقای محمد عرفان منصوری (۲۹)
آقای محمد حسین مظفری (۱۱)
آقای محمد مهدی خندان (۱۰)
آقای محسن مسلمی (۶)
آقای سید محمد حسین سیدی احمدی (۶)
آقای محمد جواد انصاری (۷۰)
علی اکبر فرمانی (۶)
محمد مهدی صوفی فتیده (۶)
آقای حمید رضا قاسمی (۸)
آقای محمد پور علی
آقای حسین عزیزی (۶)
آقای علی کافتری (۷)
آقای ابوالفضل کافتری (۶)
آقای محمد حسین نقی ئی (۵)
آقای مجتبی کمال وند (۷)
آقای محمد طاها خادمی تنورچه (۶)
آقای دانیال مهاجری
آقای محمد هادی صادقی (۶)
آقای سید محمد مهدی ذاکریان (۶)
آقای مهدی عاشوری (۷)
آقای سید محمد مهدی واهبی زاده (۶)
آقای مهدی صالحی (۶)
آقای علی کریمی (۷)
آقای محمد مهدی باقری
آقای امین اسماعیلی (۳)
آقای محمد پور علی
آقای حسین عزیزی (۶)
آقای علی کافتری (۷)
آقای ابوالفضل کافتری (۶)
آقای محمد حسین نقی ئی (۵)
آقای مجتبی کمال وند (۷)
آقای محمد طاها خادمی تنورچه (۶)
آقای دانیال مهاجری
آقای محمد هادی صادقی (۶)
آقای سید محمد مهدی ذاکریان (۶)
آقای مهدی عاشوری (۷)
آقای سید محمد مهدی واهبی زاده (۶)
آقای مهدی صالحی (۶)
آقای علی کریمی (۷)
آقای محمد مهدی باقری
آقای امین اسماعیلی (۳)
جدیدترین مقالات
- مقاله کوتاه » واکاوی شبههای پیرامون روایت «فاطِمَهُ بِضعَهُ مِنّی» به نقل از مِسور ابن مَخرمه امیرعلی سبزبان
- مقاله کوتاه » موضوع پژوهش: بررسی رابطه ایمان و عمل پژوهشگر: حسین حسنی
- مقاله کوتاه » باب کائنات وحیدی منش
- مقاله کوتاه » بررسی ادله روایی ولایت فقیه از نگاه امام خمینی، آیت الله منتظری و آیت الله جوادی آملی محقق: علی ارجینی
- مقاله کوتاه » اصول مظفر نموداری - سید محمد باقر موسوی
- مقاله کوتاه » بررسی معانی مختلف «لعل» در آیات قرآن کریم
- ورودی سال 1396 » بررسی نام های قیامت از حیث قران محقق: محمد مهدی قربانی
- مقاله کوتاه » تاریخچه مجازات و قصاص در ادیان پژوهشگر: سیدمحمدصالح سهیلی نیک
- مقاله کوتاه » رویکرد فقهاء درخرید و فروش سگ نویسنده: سید محمد صالح سهیلی نیک
- شیخ مهدی دهبان » حیات طیبه طلبگی پیشرفته ترین روش یادگیری و حفظ در جهان
- آقای محسن مسلمی » معانی (أل) - مسلمی
- ورودی سال 1400 » بخش باء ، مغنی الاریب پژوهشگر: سید علی کاظمی
- آقای سید حسن نبوی » اقسام «ال» محقق: سید حسن نبوی
- مقاله کوتاه » بررسی حجیت سنت محکی از طریق خبر واحد طبق دیدگاه برخی از اصولیون متأخر نام پژوهش گر: سید ابوالفضل موسوی
- مقاله کوتاه » محاسبه اموال وصیت شده نام دانش پژوه: علی رضا کدخدایی
مقالات تصادفی
- سایر نویسندگان » ?مناقب پیامبر (ص)? ??بخش معجزه هایی در کردار پیامبر (ص)?? ?درمان کچلی‼️
- آقای حسین وصالی ادب » ?اشکالات وارده به نسبیت گرایی اجتماعی?
- آقای سید محمد جواد محمدی » گواهی دادن نوزاد ?
- آقای رضا ولی ابرقوئی » ?ارزش عفت و پاکدامنی در روایات?
- مقاله کوتاه » روایات تفکر - سید ابوالفضل موسوی - سید محمد حسین ذاکریان
- سایر نویسندگان » ?مناقب پیامبر (ص)? ??بخش دعا ها?? ?دعا برای عبدالله بن جعفر ‼️
- آقای سید محمد جواد محمدی » خمس و زکات سید محمد جواد محمدی
- شیخ علیرضا ضیایی » َ كَانَتْ فَاطِمَةُ علیها السلام تُرَقِّصُ ابْنَهَا حَسَناً علیه السلام وَ تَقُولُ
- آقای امیر حسین جعفری » امر به امر فعلی امر به آن فعل است!
- آقای محمد عرفان منصوری » ?رضا و خشم خدا بخاطر رضا و خشم فاطمه?
- آقای سید مهدی موسوی » ⭕️ حدثنا محمدُ بن موسی بنِ المتوکلِ قال :
- آقای حسین وصالی ادب » ?منقبت سوم در باب فضل حضرت علی علیه السلام?
- آقای علی احمدی » ? ۶. آگاهی حضرت باقر -صلوات الله علیه- از غیب
- شیخ محمد کاظمی نیا » شرح خطبه 195 نهج البلاغه بخش اول توحید + نبوت + چهار وظیفه پیامبر + شما بیهوده خلق نشده اید + ظرفیت های شما زیاد است + باید باری به دوش بگیرید
- آقای محمد حاجی پور » ?ده حکم از احکام وقف? (آیت الله سیستانی)
مقالات پربازدید
- سایر نویسندگان » ?سخنی زیبا? ⚫️قال زین العابدین (علیه السلام): ⭕️لوْ یَعْلَمُ النّاسُ
- آقای سجاد باقری » منظور الهام نامها و اسامی مخلوقات عالم
- آقای ابوالفضل میر داداشی » ? معیارهای جدید اخلاقی?
- سایر نویسندگان » ?حادثه افک ?
- آقای امیر حسین جعفری » ✅ یک مسئله از احکام وقف ✅ از دیدگاه حضرت آیتالله العظمی خامنهای «حفظهالله»
- آقای سید محمد جواد محمدی » ?شرطیت مالکیت واقف?
- آقای محمد جواد انصاری » ?تبانى حفصه و عايشه بر ضدّ پيغمبر صلّى اللّه عليه وآله ?
- سید علیرضا مددی » ? نکته ای مهم در مورد صدقه
- آقای حسین حسنی » ? ➖ خلیفه دوم از پیغمبر سوال کرد: «با اینکه امنیت داریم چرا نماز را قصر کنیم؟» ***
- آقای محمد جواد افلاکیان » موضوع :اشکال واقعی به غیر واقع گرا ها
- آقای علی صدرا مافی » چه چیز مضحک تر و بی ثمر تر از ریا⁉️
- آقای سید حامد حسینی » سختگيرى بیش از حد عمر نسبت به سعد وقّاص?
- آقای محمد حسین پرتوی » ⭕️ خالد بن ولید و دستور پیامبر اکرم
- سایر نویسندگان » ?سخنی زیبا?
- آقای طاها دوست محمدی » ?تبانی حفصه و عایشه بر ضدپیغمبر?
بسم الله الرحمن الرحیم
( انسان و فلسفه آفرینش)
حوزه علمیه بقیه الله (عج)
نام استاد پژوهشگر
( استاد صادقی)
پژوهشگر
(محمد علی سلطانی نژاد)
طلبه سال ۱۳۹۸ حوزه علمیه قم
فهرست
تعرف ایده آل ..................................۳
علل گرایش انسان به پوچی...................۴
ارزش حیات از دیدگاه قرآن .................۷
هدف آفرینش از دیدگاه قرآن................۱۰
میل به کمال در انسان .......................۱۳
هدف نهایی انسان از دیدگاه مکاتب..........۱۵
منابع...........................................۲۰
1. تعریف ایده آل
هر موضوع یا اصلی که مورد گرایش انسان قرار گیرد و هدف تلاشها و کوششهای انسان باشد و بتواند از عهده پاسخگویی به موقعیت انسان در هستی یا لااقل زندگی برآید آن ایده آل انسان خواهد بود .
از ویژگیهای ایدهآل آن است که انسان خودآگاه یا ناخودآگاه تمامی پدیدهها و امور را با آن میسنجد و حتی با آن به ارزیابی ارزشها میپردازد به طور مثال کسی که علم را هدف اعلای حیات خویش قرار میدهد به تمامی اشیا و امور از نقطه نظر مسائل علمی مینگرد یا کسی که هدف حیات خویش را خدمت دیگران قرار میدهد افراد را از آن نقطه نظر مورد سنجش و ارزیابی قرار میدهد. ۱
منظور این است که هر موضوعی که بتواند از عهده پاسخگویی به سوالات انسان پاسخ دهد میشود آن اصل ایده آل یا به طور مثال شخصی که به دنبال علمی میگردد تمام اشیا مورد نظر را مورد بررسی قرار میدهد تا به آن ایده آل خود یعنی آن علمی که میخواهد برسد .
____________________________
کتاب انسان و فلسفه آفرینش صفحه (۵۱)
2. علل گرایش انسان به پوچی
الف) شک روانی :
شک یکی از پدیدههای بسیار مهم برای شناسایی جهان هستی است و تا اندیشمندی در مسائل هستی شک نکند هرگز نخواهد توانست به بسیاری از واقعیت دست یابد .
اگر انسان شک را به عنوان وسیلهای برای راهیابی به شناخت مسائل هستی بداند امری است بسیار مفید ، اما اگر این شک ادامه یابد تا جایی که انسان در بدیهیترین بدیهیات نیز شک کند مثلاً اینکه آیا جهان هستی وجود دارد یا نه دیگر این شک را نباید یک شک فلسفی به شمار آورد زیرا چنین فردی دچار بیماری روانی شده است .۲
یعنی اینکه شک کردن در مواردی درست است که انسان درباره بدیهیات که واقعا میداند وجود دارند اما به دلیل وسواس و اشتباهی که دارد در هر موردی شک کند این تبدیل به مرض میشود.
______________________________
کتاب فلسفه آفرینش صفحه (۱۹۱)
(ب) فقر آرمان :
انسانی که دچار بی آرمانی است بدون شک دچار یأس و بدبینی خواهد شد فردی که در زندگی برای خود هدف و آرمانی انتخاب نکند تا به سوی آن گام بردارد و در حقیقت خود را تابع متغیری بداند از رویدادهای زندگی به عبارت دیگر بگوید هرچه پیش آید خوش آید .
وجود آرمان در زندگی از چند نظر از بدبینی و پوچگرایی جلوگیری میکند زیرا اولاً از آنجا که انسان دارای ایده آلی است برای وصول به آن امیدوار خواهد بود و امیدواری جلوی یأس و بدبینی را خواهد گرفت ثانی کوشش برای وصول به هدف انسان را به خود مشغول داشته و نمیگذارد تا اندیشه بدبینی و پوچی در مغز او خطور کند.۳
یعنی اینکه انسان اگر آرمان های خود را نداشته باشد دچار نا امیدی خواهد شد انسانی که آرمان داشته باشد از پوچی و بد بینی نسبت به آینده در امان خواهد بود ونجات پیدا میکند.
برتراندراسل :
اگر جوان غربی امروز فقط با بدبینی عکسالعمل نشان میدهد در این صورت باید علت و موجبی خاص در بین باشد امروزه جوانان نه تنها قادر نیستند آنچه را که برایشان گفته میشود قبول کنند بلکه چنین مینماید که قادر نیستند هیچ چیز را باور کنند .۳
_________________________
کتاب در ستایش فراغت صفحه (۲۱۰)
(ج) عقده حقارت :
احساس حقارت و خود کم بیتی نیز موجبات بد بینی انسان را فراهم می آورد .اگر احساس حقارت افزایش یابد انسان دچار این بیماری که از بیماریهای روانی است خواهد شد .
فردی که دچار این بیماری شود عموما نقایص و ضعف های خود را میبیند و به نقات قوت و مثبت خود توجهی نمیکند.
احساس حقارت یا خود کم بینی احساسی سالم است زیرا انسان میکوشد تا همواره خود را به کمال برساند اما عقده حقارت یک بیماری روانی است .۴
یعنی اینکه انسان اگر احساس حقارتی بکند که خود را کمتر از دیگران بداند این امر باعث میشود تا انسان دچار بی انگیزگی و همچنین دچار ضعیف بودن شود .
در حقیقت خود کم بینی در حدی خوب است که مراتب کمال انسان را کامل کند یعنی اینکه موجب نشود تا انسان خود را همیشه برتر از دیگران ببیند .
________________________
کتاب عقده حقارت صفحه(۷_۸)
ارزش حیات از دیدگاه قرآن
(الف) : دیدگاه پوچی حیات
لعب : قرآن زندگی در دنیا را چیزی جز بازی نمیداند کسانی هم که به دیدگاه پوچ حیات توجه دارند در واقع کاری جز بازی از آنها سر نمیزند.
یعنی در طول عمر خود ه همیشه هر کاری میکند تا انرژی های وجودی خود را در جهت کارهایی که اثر منفی و غیر عقلی دارند صرف کند.
و اما الحیوة الدنیا الا متاع الغرور۵
زندگی دنیا چیزی جز کالای فریبنده نیست
انما الحیوة الدنیا لعب و لهو۶
زندگانی دنیا بازیچه ای بیش نیست
غرتهم الحیوة الدنیا و شهدوا علی انفسهم انهم کانوا کافرین۷
زندگی دنیا آنها را فریب داد وآنها بر خود گواهی دادند کا کافر بودند
________________________
سوره آل عمران آیه (۱۸۵)
سوره محمد آیه (۳۶)
سوره انعام آیه (۱۳۰)
لهو : به معنی سرگرمی میباشد که بعد دیگر حیات دنیا می باشد در اصطلاح کاری که اشتغال به آن انسان را از کار مهم دیگر باز میدارد. فرق آن با لعب این است که لعب نتیجه اش فوت وقت است ولی لهو علاوه بر اتلاف وقت مستلزم بازماندن از کار مهم نیز است.
یعنی اینکه لهو و لعب در دنیاست و جایی در آخرت ندارد و این انسان است که دنیا خودش را صرف کارهای لهو میکند .
(ب) جلوه حقیقی حیات :
یعنی اینکه انسان به هدف واقعی آفرینش خود فکر کند و به حیاتی بالاتر از بیبند و باری و لذت جویی فکر کند .
به عبارت دیگر انسان باید خدا را هدف خود قرار دهد تا همیشه یه سوی او قدم بردارد.
یا قوم انما هذه الحیوة الدنیا متاع و ان الآخره هی دار القرار۸
ای قوم زندگانی دنیا متاعی بیش نیست ولی زندگانی آخرت منزلگاه ابدی است.
زندگی در دنیا فقط برای جمع کردن توشه وسفر به آخرت است و زندگی در آره درواقع همان زندگی ابدی و بی پایان است .
_____________________
سوره مؤمن آیه (۳۹)
و من اراد الآخره و سعی لها سعیها و هو مؤمن فاولئک کان سعیهم مشکورا۹
و آنکس که سرای آخرا را طلب کند و برای نیل به آن سعی و تلاش کند درحالی که ایمان داشته باشد سعی و تلاش آنها از سوی خدا دارای پاداش خواهد بود.
طبق آیه فوق برای رسیدن به حیات اخروی ۳ شرط لازم است :
۱.اراده انسان به حیات ابدی تعلق پیدا کند یعنی انسان خواهان حیات اخروی باشد .
۲.در راه رسیدن به آن حیات از سعی و تلاش دست بر ندارد .
۳.سعی و تلاش او توام با ایمان باشد یعنی انگیزه او فقط خدا باشد .
_______________________
سوره اسرا آیه (۱۹)
هدف آفرینش از دیدگاه قرآن
انی جاعل في الارض خلیفه ۱۰
همانا من در روی زمین جانشین قرار خواهم داد
و هو الذی جعلکم خلائف الارض۱۱
اوست خدایی که شما را جانشینان روی زمین قرار داد
بنابر آیات فوق که پیرامون خلقت انسان نازل شدهدهدف از آفرینش انسان خلافت و جانشینی خداست .
یعنی اینکه خداوند انسان را خلق کرد تا انسان در روی زمین زندگی کند و منظور از خلیفه و جانشین در زمین این است که خداوند پرتویی از صفات خود را درون انسان ها قرار داده است .
وما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون۱۲
و جن و انس را خلق نکردیم مگر آنکه مرا عبادت کنند
آیه بالا دلالت بر این میکند که خلقت انسان عبادت و بندگی خداست
یعنی اینکه انسان باید تن به بندگی خدا و عبودیت وی داده و جز در برابر او در برابر هیچکس سر فرود نیاورد.
_________________________
سوره بقره آیه (۳۰)
سوره انعام آیه (۱۶۵)
سوره ذاریات آیه (۵۶)
پیامبر و امام هدف خلقت
در احادیث اسلامی چنین آمده است که حضرت رسول صلوات الله علیه هدف از خلقت جهان بودهاند و خداوند به خاطر ایشان جهان هستی را آفریده است .
لولاک لما خلقت الافلاک۱۳
اگر تو نبودی افلاک را نمیآفریدم
یا محمد بود عشق پاک جفت بهر عشق او را خدا لولاک گفت۱۴
لولا محمد صلوات الله علیه ما خلقت الدنیا والاخره ولا سماوات والارض ولا عرش ولا کرسی ولا اللوح ولا القلم ولا الجنة ولا النار و لولا محمد ما خلقتک یا آدم ۱۵
اگر محمد صلوات الله علیه نبود دنیا را خلق میکردم نه آخرت را همچنین آسمان و زمین و عرش و کرسی و لوح و قلم و بهشت و دوزخ را خلق نمیکردم .
_____________________________
شرح اصول کافی جلد (۹) صفحه (۶۲)
احادیث مثنوی صفحه (۱۷۲)
بحار الانوار جلد (۱۶) صفحه (۴۰۶)
قرب ربوی
بالاترین مقامی که انسان میتواند به آن دسترسی پیدا کند مقام قرب الهی یا قرب ربوبی است.۱۶
منظور از قربه ربوبی این است که آدم به مقامی برسد که ربط خود را به خدا دریابد.
یا ایها الناس انتم الفقرا الی الله والله هو الغنی الحمید۱۷
ای مردم شما نیازمند به خدا هستید و تنها خداست که بینیاز و ستوده است
منظور از کمال نهایی این است که انسان به مقامی برسد که فقر خود و وابستگی خود را به خدا درک کند این درک درک حصولی نیست چرا که درک حصولی را به کمک براهین فلسفی میتوان به دست آورد بلکه مراد درک حضوری و شهود عرفانی است .
یعنی انسان به آن مقامی دست پیدا کند که به جز خدا به چیزی توجه نداشته باشد انسانی که به این مقام دست پیدا کند همواره با پروردگار خویش در ارتباط است و به شهود عرفانی با خدا میرسد.
______________________________
کتاب فلسفه آفرینش صفحه (۳۲۳)
سوره فاطر آیه (۱۵)
میل به کمال در انسان
انسان ذاتاً کمال طلب است و همواره میکوشد تا به کمال برسد یعنی اینکه همیشه به این فکر میکند که چیکار باید بکند تا به مرتبه بالاتری برسد و بعد از آن به مراتب دیگر و همچنین ادامه پیدا میکند .
مانند محصلی که در کلاس اول ابتدایی درس میخواند تا بکوشد تا به کلاس بالاتر ارتقا یابد و وقتی کلاس بالاتر را تمام کرد مجدداً میکوشد تا به کلاسی دیگر رفته و دوره ابتدایی را تمام کند و به دبیرستان برود و بعد از آن وارد دانشگاه شود.
یک نویسنده هم میکوشد تا با مطالعه و تحقیق بیشتر آثار ارزندهتری را خلق کند تا شاید بتواند روزی شاهکاری از خود بر جای گذارد همانگونه که یک نقاش سعی دارد به ابداع آثار ارزندهتری بپردازد به طور کلی هر کس که دارای حرفه و شغل و هنری باشد تلاش میکند تا خود را به سوی مرتبه و منزلتی بالاتر ببرد .
خلاصه اینکه همه انسانها در زندگانی خود همواره میکوشند تا به کمالات بالاتری برسند میل به کمال در همه انسانها به طور یکسان است و هر کس که تلاش بیشتری بکند به کمالات بالاتری خواهد رسید هر کس بیخیال باشد و نسبت به کار خود بیانگیزه باشد هرگز به کمال بالاتری نخواهد رسید.
قرآن نیز آیاتی را درباره کمالجویی درباره انسان گفته است :
یا ایها الانسان انک کادح الی ربک کدحا فملاقیه۱۸
ای انسان تو در حرکت به سوی پروردگارت هستی و او را ملاقات خواهی کرد
یا ایها النفس المطمئنه ارجعی الی ربک راضیة مرضیه فدخلی فی عبادی ودخلی جنتی۱۹
ای صاحب نفس مطمئنه در حالی که هم تو از خدا راضی هستی و هم خدا از تو به سوی پروردگارت بازگرد پس در زمره بندگان خاص من درآید و داخل در بهشت من شو.
_____________________
سوره انشقاق آیه (۶)
سوره فجر آیه ( ۲۷_۲۸)
هدف نهایی انسان از دیدگاه مکاتب
هر مکتب و نظام عقیدتی در نخستین گام میکوشد تا به این سوال پاسخ دهد که انسان چه باید بشود شناخت شایستگیها و بایستگیهای انسان از ضروریترین مسائل انسان است و در حقیقت ارزش هر مکتب نیز بستگی به پاسخگویی به این مسئله دارد.
مکتب اصالت لذت
طرفداران این مکتب چون دیدهاند که انسان همواره در جستجوی لذت و پرهیز از درد است کوشیده اند تا اثبات کنند که سعادت نهایی آدمی بستگی به بهرهگیری هرچه بیشتر از لذتها دارد.
اشکال وارد بر این مکتب این است که اگر لذت را هدف قرار دهیم یک سیل از ارزشهای انسانی غیر قابل پذیرش میشوند یعنی اگر لذت به عنوان هدف قرار گیرد دیگر نمیتوان ارزشهایی چون ایثار و فداکاری را پذیرا شد چرا که ریشه نهایی تمام اعمال انسانی در رابطه با لذت جویی به خود باز میگردد درحالی که برای رسیدن به تعالی روانی و کسب ارزشهای مافوق تصور باید از خود گذشت .
مکتب خود گرایی
بر اساس مکتب خودگرایی آنان چنین میگویند چون بشر فطرتاً خودخواه است و به هر آنچه که پیرامونش قرار دارد به دیده خودخواهی می نگرد باید همواره مصالح و منافع خود را در نظر داشته و هر آنچه را که به مصالح و خواستههای او صدمه میزند از خود دور کند انسان در طلب خواستهها و منافع خود باید به هیچکس توجه نداشته باشد حتی اگر این خواستهها مغایر با منافع دیگران باشد.
اومانیسم
اومانیسم را به معانی گوناگونی گرفته اند و گاه به غلط آن را انسان دوستی ترجمه کرده اند و بهترین معنا برای این کلمه اصالت انسان است .
طرفداران اومانیسم بر این عقیدهاند که سعادت آدمی تنها با اصالت دادن به انسان و طرفداری از ارزشهای والای انسانی میسر است.
از نظر اومانیستها جهانی جز جهان بشری وجود ندارد هرچه هست در همین جهان است که در پیش روی ماست عالمی به نام ماورا الطبیعت غیر قابل پذیرش است انسان موجودی اصیل است وی آن چیزهایی را در ذات خویش دارد که دیگر موجودات جهان هستی فاقد آنها هستند. مسئول بدبختیها و گرفتاریهای بشر خودش است نمیتوان مسئولیت و مشکلات را بر عهده خدا و دیگران انداخت سرنوشت انسان به دست خودش است و باید بکوشد تا هم خود و هم طبیعت را با اتکا به خودش دگرگون سازد.
اشتباه بزرگ همه اومانیستها این است که گمان میکنند میان اعتقاد به خدا و اصالت انسان تضاد وجود دارد.
یعنی اگر خدا را بپذیریم دیگر نمیتوانیم برای انسان ارزش و اصالت قائل باشیم چرا که در آن صورت انسان تمام استعداده ها و نیروهای فعال خود را از دست خواهد داد انسان در عدم ارتباط با خدا نه تنها موجودی بیارزش خواهد بود بلکه همه استعداده ها و ابعاد اصیل خود را نیز از دست خواهد داد.
_______________________
فلسفه آفرینش صفحه (۳۶۱)
مکتب اصالت الطبیعت
طرفداران این مکتب بر این عقیدهاند که سعی و تلاش آدم باید در زندگی این باشد به مقتضای طبیعت زندگی کند به عبارت دیگر اگر افراد انسانی به آنچه که طبیعت بشری اقتضا میکند عمل کنند به زندگی ایده آل دست خواهند یافت بنیانگذار این نظریه لائوتسه است
که تمدن و مظاهر آن را دشمن سعادت آدمی دانسته بر این عقیده است که باید از آن کنارهگیری کرد.
خلاصه یعنی اینکه هرچه انسان در طبیعت زندگی خود به دست آورد یعنی به زندگی ایده آل خود دست یافته است.
مکتب علم پرستی
گروهی از اندیشمندان علم و دانش را هدف اعلای حیات آدمی دانستهاند به بشریت سفارش کردهاند که آن را معبود و آرمان نهایی خود تلقی کنند. فروید معتقد است که باید علم را جانشین خدا و مذهب کرد و آن را پرستید به گمان فروید اگر علم را ایده آل زندگی انسان بدانیم در پرتو وجود آن برادری و برابری ایجاد شده و همه دردهای بشری تخفیف و تسکین پیدا میکنند.
یعنی اینکه این مکتب بر این باورند که هر کس علم را وسیله رسیدن به هدف دانست ایدهآل خود میرسد و علم و دانش را باید جانشین خدا و مذهب کرد.
اصولاً ریشه علم پرستی از آن هنگام شروع شد که فرانسیس بیکن در آغاز رنسانس شعار علم برابر است با توانایی و قدرت را به بشریت آموخت و پس از وی آگوست کنته فرانسوی فریاد برآورد که مذهب آیندگان علم خواهد بود.
فلسفه اسلامی
فلاسفه اسلامی قائل به دو قوس نزولی و سعودی هستند یعنی معتقدند که انسان از سوی مبدا اعلا به عالم طبیعت نزول کرده و پس از طی مراتب و مدارج کمال سرانجام به سوی او باز خواهد گشت.
از نظر فلاسفه علت هبوط نفس و نزول آن از عالم جبروت و ملکوت به عالم ماده که عالم کثرات است نیل به کمالات و کسب فضایل است و انسان باید در عالم طبیعت خود را رشد و تعالی دهد تا به غایت وجودی خود که مقام فنا فی الله است دست یابد .
فلاسفه معتقدند که انسان دارای دو قوه عاقله و عامله است که اگر آنها را رشد دهد به کمال وجودی خود خواهد رسید برای کمال قوه عاقله به حدیث رب ارنی الاشیا کماهی ۲۲اشاره کرده و برای کمال قوه عامل نیز به حدیث تخلقو به اخلاق الله۲۳ استشهاد کردهاند و گفتهاند این حدیث اشاره به تخلیه نفس از عیوب نفسانی و تحلیه آن به صفات الهی است .
خلاصه یعنی اینکه انسان پس از طی مراتب و مدارجی سرانجام به سوی خداوند باز خواهد گشت و در عالم طبیعت خود را رشد و تعالی دهد تا در نهایت به مقام فنا فی الله برسد.
__________________________
وسائل المرتضی جلد (۲) صفحه (۲۶۱)
المباهله صفحه (۷۲)
مکتب اصالت نفع
بعضی از متفکرین هدف انسان را در زندگی خیر اجتماعی و نفع عمومی دانستند اینان معتقدند که انسانها باید بکوشند تا در زندگی مثمر ثمر واقع شوند و هر کس در این راه بیشترین نفع و منفعت را به جامعه بشری برساند از ارزش بالاتری برخوردار خواهد بود.
به عقیده وونت انسان دائماً باید متوجه دینی باشد تا به راهنمایی آن هدفهای عملی را که در هر دوره از دورههای تاریخ انسانی لازم است که انسان برای رسیدن به آن مجاهده و کوشش نماید انتخاب کند ۲۴.
از پایه گذاران این نظریه جرمی بنتام است که برخلاف اپیکور که به اصالت فرد معتقد است کوشید تا نفع و سود عمومی را جانشین لذت فردی سازد.
بر اساس این نظریه از اساسیترین اصول این مکتب این است که سعادت واقعی عبارت است از تامین بیشترین لذتها و خوشی برای بیشترین افراد.
خلاصه این مکتب نیز بر این باورند که هر کس بر اساس اون نفعی که داشته باید بکوشد تا بیشترین نفع را از جامعه ببرد و بهترین لذتها و خوشیها نیز برای این افراد است.
___________________________
مقدمه ای بر فلسفه صفحه (۳۰۴)
منابع ومآخذ
قرآن کریم
بحار الانوار
فلسفه آفرینش
شرح اصول کافی
احادیث مثنوی
در ستایش فراغت
عقده حقارت
وسائل المرتضی
المباهله
کتاب عقاید (انسان شناشی)