انتخاب زبان
ما را دنبال کنید...
دسته‌بندی مقالات جدیدترین مقالات مقالات تصادفی مقالات پربازدید
■ اساتید حوزه علمیه حضرت بقیت الله عج - قم (۲)
سید محمد علی علوی لاجوردی (۱۷)
شیخ مهدی یعقوبی
سید عبد الرزاق پیر دهقان
شیخ محسن علوی افضل
شیخ مجتبی ناصری دولت آبادی (۱)
شیخ رضا اسلامی
سید احسان حسینی عاشق آبادی
شیخ محمد بصیرتی
سید روح الله موسوی
شیخ حسینعلی کرمانی
شیخ جعفر نوری نام تنی
شیخ علی جان نثاریون
شیخ جلیل شمس
شیخ عبدالله عباسی
سید هادی قریشی
سید محمد مهدی فروتن
شیخ مجید مهدیان آرا
شیخ ابراهیم لطیفی
شیخ مصطفی سرویه
یاسر ماهری قمی
شیخ یعقوب شمس الدینی (۱)
شیخ مهدی عرب پور
سید عبد المجید فقیهی
شیخ حسن محمودی
شیخ علی قربانی
شیخ رسول چگینی (۱۷)
شیخ محمد محمدی ارانی
سیدحسین موسوی نسب
شیخ محمد کثیری
سید مصطفی مومنی
سید محمد جلالی (۱۴)
شیخ محمد کاظمی نیا (۹۳)
شیخ محمد توکلی جوری
شیخ علیرضا کلاهدوزان (۱)
شیخ محمد طائبی اصفهانی
شیخ عارف محمدی
شیخ جلال باقری
سید محمد علی حسینی هرندی (۲)
شیخ مهدی دهبان (۳۷)
سید کاظم مددی
شیخ محمد زینعلی
سید علیرضا مددی (۲۳)
شیخ حامد خادم الذاکرین (۴)
شیخ محمد ناصری (۱)
شیخ علیرضا ضیایی (۳۰۰)
شیخ حسین صادقی
شیخ عباس مقیسه
شیخ محمد مهدی مقیسه
شیخ عبدالعباس حیاتی
شیخ علی علمداری
شیخ مجتبی خرقانی
شیخ یوسف تیموری
شیخ محمد رضا محمد علیزاده
شیخ مهدی قنبریان
شیخ حسین زهدی علیپور
شیخ حسین اطهری نیا
■ طلاب حوزه علمیه حضرت بقیت الله عج - قم
ورودی سال ۱۳۹۳
ورودی سال ۱۳۹۴
ورودی سال ۱۳۹۵
ورودی سال ۱۳۹۶ (۱)
ورودی سال ۱۳۹۷
ورودی سال ۱۳۹۸
ورودی سال ۱۳۹۹
ورودی سال ۱۴۰۰ (۱)
ورودی سال ۱۴۰۱
■ سایر نویسندگان (۳۲۲)

جدیدترین مقالات

مقالات تصادفی

مقالات پربازدید

1(جهاد) محقق: سید محمد مهدی واهبی زاد

1(جهاد) 
توضیح کلی: یکی از واجبات، جهاد در راه خداست، گاهی جهاد به‌صورت دفاع و حضور در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل است و گاهی به‌صورت حمله به مناطق کفرنشین است که این امر مربوط به امام معصوم و در زمان حضور امام معصوم(ع) تحقق می‌پذیرد ولی در زمان ما به‌صورت دفاع از کیان اسلام و مملکت اسلامی تبلور دارد.نمونه جهاد، هشت سال دفاع مقدس بود که بسیاری از جوانان و پیران در این جهاد شرکت کردند و به فیض شهادت رسیده یا جانباز شدند و یا با جان و مال خود از دفاع اسلامی پشتیبانی کردند.
آیه
متن آیه: الَّذِینَ آمَنُواْ وَهَاجَرُواْ وَجَاهَدُواْ فِی سَبِیلِ اللّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ أَعْظَمُ دَرَجَةً عِندَ اللّهِ وَأُوْلَئِکَ هُمُ الْفَائِزُونَ؛ 20توبه
معنی آیه: کسانى‌که ایمان آورده و هجرت کرده و در راه خدا با مال و جانشان به جهاد پرداخته‏‌اند نزد خدا مقامى هر چه والاتر دارند و اینان همان رستگارانند. 
روایت
امام جعفرصادق (علیه‌السلام)»: 
متن روایت: اُغزوا تُوَرِّثوا ابناءَكُم مَجداً. در جبهه‌های نبرد با دشمن همواره آماده و در راه خدا جهاد نمائید كه شرف و افتخار را بعد از خود برای فرزندانتان به یادگار خواهید گذاشت.منبع: (وسائل، ج ١١، ص ٩)

کلام امام خمینی ره: نقش جهادسازندگی در جنگ، کمتر از نیروهای نظامی نبوده و نیست، و این اقراری‏‎ ‎‏است مکرر از سوی فرماندهان ارتشی و سپاهی ما که اگر جهاد نبود پیروزی با این سرعت‏‎ ‎‏به دست نمی آمد. باید اعتراف کرد که اینان بزرگترین آبرو را به انقلاب اسلامی خود‏‎ ‎‏داده اند و با تعهد به اسلام و ایمان به خدای تعالی در این راه بهترین نمونه و الگو برای‏‎ ‎‏همۀ جوانان مسلمان و متعهد اسلامی گردیدند. امروز در گوشه و کنار کشور و در میان‏‎ ‎‏دور افتاده ترین روستاهای محروم و بد آب و هوا که قدم بگذارید با ایثارگران‏‎ ‎‏جهادسازندگی مواجه می شوید که خیلی زودتر از شما خود را بدانجا رسانده اند و با‏‎ ‎‏نداشتن امکانات لازم، با هر وسیله ای که در اختیار داشته و دارند، با تمام وجود در از بین‏‎ ‎‏بردن کمبودها و مشکلات و بیماریها و نارساییهای مردم کوشش می نمایند، و در بسیاری‏‎ ‎‏از موارد برای ایجاد وسایل رفاهی از ایثار جان خود دریغ نکردند.‏

کلام امام خامنه ای حفظه الله: 
حضرت آیت الله خامنه ای در دیدار با مداحان: قوام و اساس هیئت بر مبنای جهاد است. هر تلاش خوب و بجایی، جهاد نیست. جهاد یعنی تلاش برای هدف‌گیری دشمن، و در هر زمان باید عرصه جهاد را به درستی تشخیص داد و مهم این است که تشخیص بدهیم در چه عرصه‌ای باید جهاد کنیم و این خیلی مهم است. به عنوان نمونه خدمت اجتماعی به مردم در شرایطی که دشمن با ایجاد فشار اقتصادی سعی در قرار دادن آنها در مقابل نظام اسلامی دارد، جهادی ارزشمند است.

داستان: 

قصه جهاد با نفس

ندای آسمانی

روز جمعه بود. خطیب بر منبر بر طریق وعظ می خواند که: «خود را محاسبه کنید هر صبح که آیا از دنیایتان بازگشته اید و چه باعث سرور در عقبایتان می شود. مجنون کسی است که روزش بگذرد بدون توفّرِ خیرات». چون این وعظ شنیدم، با قرآن و خبرْ موافق دیدم. این هر یک جمع شد و بر سینه من یقین گشت و طاقت از من برفت. برخاستم و نامه درنوردیدم و بیرون جستم و جامه بدریدم و سر اندر کوه و غار نهادم و همی رفتم و «یَا لَیتْنَی لَمْ اوتَ کِتابِیَهُ وَ لَمْ أَدْرِ ما حِسابِیَهُ» می گفتم؛ یعنی ای کاش نامه عملم را نمی گرفتم و حساب و کتابم را نمی دانستم. آوازی شنیدم که می گفت: باز گرد، این راه کرانه کن، و روی سوی خانه کن، این سفر باطل هزینه کن، در کُنج نشین و سفر سینه کن.

نتیجه: 
یکی از واجبات جهاد در راه خدا است
وهمچنین جهاد از فروع دین است
ولی جهاد باید برای رضای خدا باشد قربت الی الله، الان هم جهادتبیین طبق فرموده ی حضرت آقا یکی از مهمترین عرصه ها است.

ارسال سوال