انتخاب زبان
ما را دنبال کنید...
دسته‌بندی مقالات جدیدترین مقالات مقالات تصادفی مقالات پربازدید
■ اساتید حوزه علمیه حضرت بقیت الله عج - قم (۲)
سید محمد علی علوی لاجوردی (۱۷)
شیخ مهدی یعقوبی
سید عبد الرزاق پیر دهقان
شیخ محسن علوی افضل
شیخ مجتبی ناصری دولت آبادی (۱)
شیخ رضا اسلامی
سید احسان حسینی عاشق آبادی
شیخ محمد بصیرتی
سید روح الله موسوی
شیخ حسینعلی کرمانی
شیخ جعفر نوری نام تنی
شیخ علی جان نثاریون
شیخ جلیل شمس
شیخ عبدالله عباسی
سید هادی قریشی
سید محمد مهدی فروتن
شیخ مجید مهدیان آرا
شیخ ابراهیم لطیفی
شیخ مصطفی سرویه
یاسر ماهری قمی
شیخ یعقوب شمس الدینی (۱)
شیخ مهدی عرب پور
سید عبد المجید فقیهی
شیخ حسن محمودی
شیخ علی قربانی
شیخ رسول چگینی (۱۷)
شیخ محمد محمدی ارانی
سیدحسین موسوی نسب
شیخ محمد کثیری
سید مصطفی مومنی
سید محمد جلالی (۱۴)
شیخ محمد کاظمی نیا (۹۳)
شیخ محمد توکلی جوری
شیخ علیرضا کلاهدوزان (۱)
شیخ محمد طائبی اصفهانی
شیخ عارف محمدی
شیخ جلال باقری
سید محمد علی حسینی هرندی (۲)
شیخ مهدی دهبان (۳۷)
سید کاظم مددی
شیخ محمد زینعلی
سید علیرضا مددی (۲۳)
شیخ حامد خادم الذاکرین (۴)
شیخ محمد ناصری (۱)
شیخ علیرضا ضیایی (۳۰۰)
شیخ حسین صادقی
شیخ عباس مقیسه
شیخ محمد مهدی مقیسه
شیخ عبدالعباس حیاتی
شیخ علی علمداری
شیخ مجتبی خرقانی
شیخ یوسف تیموری
شیخ محمد رضا محمد علیزاده
شیخ مهدی قنبریان
شیخ حسین زهدی علیپور
شیخ حسین اطهری نیا
■ طلاب حوزه علمیه حضرت بقیت الله عج - قم
ورودی سال ۱۳۹۳
ورودی سال ۱۳۹۴
ورودی سال ۱۳۹۵
ورودی سال ۱۳۹۶ (۱)
ورودی سال ۱۳۹۷
ورودی سال ۱۳۹۸
ورودی سال ۱۳۹۹
ورودی سال ۱۴۰۰ (۱)
ورودی سال ۱۴۰۱
■ سایر نویسندگان (۳۲۲)

جدیدترین مقالات

مقالات تصادفی

مقالات پربازدید

شرح خطبه 220 نهج البلاغه موضوع: سلوک الی الله+عبادت گاهی با توقف همراه است+پویایی در مسیر دین+عقل، عنصر محوری سلوک

شرح خطبه 220 نهج البلاغه

 

موضوع: سلوک الی الله+عبادت گاهی با توقف همراه است+پویایی در مسیر دین+عقل، عنصر محوری سلوک+مقامات اخروی سالک+ثبات قدم،نتیجه سلوک است+به کار گرفتن قلب مهمتر است از به کاررفتن ذهن و جسم

بسم الله الرحمن الرحیم 

 خلاصه خطبه ۲۲۰ : 
از کتاب فیض الاسلام ۲۱۰ :
موضوع : در وصف سالکین 

/ سالک در مسیر الی الله، عقل خود را احیا میکند.
« قد اَحیا عقلَهُ »
اولین عنصر کلیدی الی الله عقل است.سلوک منهای عقل تصوف و عرفان حلقه می شود.

/ سالک نفس سرکش خود را میرانده.
« و اَماتَ نفسَهُ »
نفسی که نهی شده نفس شهوترانی و نفس پروری ست. وگرنه خود نفس یک نعمت بزرگ الهی ست.

/ سالک در مسیر عبادت واطاعت آرام گوشت او ذوب شده . جسم نحیفی پیدا می کند.« حتیٰ دَقَ جلیلَه »

/ تندی اخلاق او به مرور به نرم خویی و لطافت تبدیل می شود.
« ولَطُفَ غلیظَه »
هر چه بیشتر پیش رفت مهربانتر و خوش خلق تر می گردد.

/ اگر کسی بدینجا رسید در دل او نوری درخشش میزند.
« و برقَ لهُ لامِعٌ کثیرُ البَرقِ »
این جرقه نوری را خدا قرار می دهد قلب او مطمئن می شود که مسیر را درست رفته.
« یا ایها الذین امنوا اتقواللهَ یَجعَل لکم نوراً تَمشیٖ بهِ الناس »
مومنین اگر تقوا پیشه خود کنید خداوند نوری برای شما قرار می دهد که در تاریکی خود، چراغ هستید و دچار گمراهی نخواهید شد. نه تنها خود، بلکه دیگران هم از نور او راه می یابند.

/ راه واضح و روشن برای سالک مشخص خواهد شد.
« فَاَبانَ  لهُ الطریق » 
راه 
 جاودانه ست می رساند.

 فقط در قیامت نیست برای دنیای سالک هم اثراتی دارد.
/ در دنیا به جایی می رسد به سبب طمأ نینه که پیدا کرده هرگز بر خود نمی لرزد.
« وثَبَتَت رِجلاهُ بِطُمانینُةِ بدنِه فی قرارِ الاَمنِ »
هر شبهه ای اورا بدر نمی کند.
هر فقری او را به کفر نمی کشد.
مصیبت حال اورا تغییر نمی دهد.
ثروت و فرزند اورا سرمست نمیکند.
پاهای او به سبب آرامش بدن ، در قرار گاه امنیت و آگاهی به ثبوت رسیده.
« یُثَبِتُ اللهُ الذینَ امنوا بالقولِ الثابتِ فی الحیواةِ الدنیا و فی الاخرة   ابراهیم -۲۷ »

/ سبب همه نعمتهای دنیوی و اخروی سالک اینست که قلب خود را بکار گرفته.
« واسْتَعمَلَ قلبَهُ »
فقط فکر وعقل او مشغول نیست ،بلکه قلب هم دریافت میکند.
قلب عادت به ذکر دارد 
قلب عادت به توجه دارد.
« و نَزَعنا ما فی صُدورِهِم مِن غِلٕ   حجر -۴۷ » 
ما از دلهای آنها خبائث را کندیم و امنیت باطنی را جایگزین کردیم

/ و سبب دیگر رضایت خداوند است. « و اَرضیٰ ربهُ »
چون در جهت رضایت خدا پیش رفته.

اللهم الرزقنا قلباً تقیاً نقیا

ارسال سوال