دستهبندی مقالات
جدیدترین مقالات
مقالات تصادفی
مقالات پربازدید
■ اساتید حوزه علمیه حضرت بقیت الله عج - قم (۲)
سید محمد علی علوی لاجوردی (۱۷)
شیخ مهدی یعقوبی
سید عبد الرزاق پیر دهقان
شیخ محسن علوی افضل
شیخ مجتبی ناصری دولت آبادی (۱)
شیخ رضا اسلامی
سید احسان حسینی عاشق آبادی
شیخ محمد بصیرتی
سید روح الله موسوی
شیخ حسینعلی کرمانی
شیخ جعفر نوری نام تنی
شیخ علی جان نثاریون
شیخ جلیل شمس
شیخ عبدالله عباسی
سید هادی قریشی
سید محمد مهدی فروتن
شیخ مجید مهدیان آرا
شیخ ابراهیم لطیفی
شیخ مصطفی سرویه
یاسر ماهری قمی
شیخ یعقوب شمس الدینی (۱)
شیخ مهدی عرب پور
سید عبد المجید فقیهی
شیخ حسن محمودی
شیخ علی قربانی
شیخ رسول چگینی (۱۷)
شیخ محمد محمدی ارانی
سیدحسین موسوی نسب
شیخ محمد کثیری
سید مصطفی مومنی
سید محمد جلالی (۱۴)
شیخ محمد کاظمی نیا (۹۳)
شیخ محمد توکلی جوری
شیخ علیرضا کلاهدوزان (۱)
شیخ محمد طائبی اصفهانی
شیخ عارف محمدی
شیخ جلال باقری
سید محمد علی حسینی هرندی (۲)
شیخ مهدی دهبان (۳۷)
سید کاظم مددی
شیخ محمد زینعلی
سید علیرضا مددی (۲۳)
شیخ حامد خادم الذاکرین (۴)
شیخ محمد ناصری (۱)
شیخ علیرضا ضیایی (۳۰۰)
شیخ حسین صادقی
شیخ عباس مقیسه
شیخ محمد مهدی مقیسه
شیخ عبدالعباس حیاتی
شیخ علی علمداری
شیخ مجتبی خرقانی
شیخ یوسف تیموری
شیخ محمد رضا محمد علیزاده
شیخ مهدی قنبریان
شیخ حسین زهدی علیپور
شیخ حسین اطهری نیا
■ طلاب حوزه علمیه حضرت بقیت الله عج - قمشیخ مهدی یعقوبی
سید عبد الرزاق پیر دهقان
شیخ محسن علوی افضل
شیخ مجتبی ناصری دولت آبادی (۱)
شیخ رضا اسلامی
سید احسان حسینی عاشق آبادی
شیخ محمد بصیرتی
سید روح الله موسوی
شیخ حسینعلی کرمانی
شیخ جعفر نوری نام تنی
شیخ علی جان نثاریون
شیخ جلیل شمس
شیخ عبدالله عباسی
سید هادی قریشی
سید محمد مهدی فروتن
شیخ مجید مهدیان آرا
شیخ ابراهیم لطیفی
شیخ مصطفی سرویه
یاسر ماهری قمی
شیخ یعقوب شمس الدینی (۱)
شیخ مهدی عرب پور
سید عبد المجید فقیهی
شیخ حسن محمودی
شیخ علی قربانی
شیخ رسول چگینی (۱۷)
شیخ محمد محمدی ارانی
سیدحسین موسوی نسب
شیخ محمد کثیری
سید مصطفی مومنی
سید محمد جلالی (۱۴)
شیخ محمد کاظمی نیا (۹۳)
شیخ محمد توکلی جوری
شیخ علیرضا کلاهدوزان (۱)
شیخ محمد طائبی اصفهانی
شیخ عارف محمدی
شیخ جلال باقری
سید محمد علی حسینی هرندی (۲)
شیخ مهدی دهبان (۳۷)
سید کاظم مددی
شیخ محمد زینعلی
سید علیرضا مددی (۲۳)
شیخ حامد خادم الذاکرین (۴)
شیخ محمد ناصری (۱)
شیخ علیرضا ضیایی (۳۰۰)
شیخ حسین صادقی
شیخ عباس مقیسه
شیخ محمد مهدی مقیسه
شیخ عبدالعباس حیاتی
شیخ علی علمداری
شیخ مجتبی خرقانی
شیخ یوسف تیموری
شیخ محمد رضا محمد علیزاده
شیخ مهدی قنبریان
شیخ حسین زهدی علیپور
شیخ حسین اطهری نیا
ورودی سال ۱۳۹۳
■ سایر نویسندگان (۳۲۲)آقای سجاد پور کریم (۱)
آقای محمد خدا بخشی
آقای محمدمهدی خراسانی
آقای امیر حسین خرم فر
آقای سیدی احمدی
آقای محمد حسین شریفی
آقای محمد حسن عبقری
آقای مهدی کرمی
آقای محمد امین محسنی
آقای محمد محمد نژاد
آقای جعفر محمد قلی
آقای محمد حسین محمدی
آقای علی مصطفوی زاده
آقای ابوالفضل مهدوی نکو
آقای محمد یعقوبی
آقای محمدعلی کیانی نژاد
آقای قائم توحیدیان
آقای محمد رضا وحیدی منش
ورودی سال ۱۳۹۴آقای محمد خدا بخشی
آقای محمدمهدی خراسانی
آقای امیر حسین خرم فر
آقای سیدی احمدی
آقای محمد حسین شریفی
آقای محمد حسن عبقری
آقای مهدی کرمی
آقای محمد امین محسنی
آقای محمد محمد نژاد
آقای جعفر محمد قلی
آقای محمد حسین محمدی
آقای علی مصطفوی زاده
آقای ابوالفضل مهدوی نکو
آقای محمد یعقوبی
آقای محمدعلی کیانی نژاد
آقای قائم توحیدیان
آقای محمد رضا وحیدی منش
آقای محمد جواد بیات
آقای امیر پور عباس
آقای سید علی حسینی (۳)
آقای محمد رحیمی
آقای محمد صالح زارع
آقای محمد علی زهرایی
آقای محمد حسین سلطانی
آقای سید محمد شمسی
آقای عرفان غلامی قمی
آقای محمدرضا قاسمی (۱)
آقای حسین قاینی زاده
آقای حسین قاینی زاده
آقای علی لرستانی
آقای حسن مهروانی (۱)
آقای احمد نجفی
آقای علی ولی ابرقوئی
آقای محمد ولایت مهر
آقای محمد حسین صالحی
ورودی سال ۱۳۹۵آقای امیر پور عباس
آقای سید علی حسینی (۳)
آقای محمد رحیمی
آقای محمد صالح زارع
آقای محمد علی زهرایی
آقای محمد حسین سلطانی
آقای سید محمد شمسی
آقای عرفان غلامی قمی
آقای محمدرضا قاسمی (۱)
آقای حسین قاینی زاده
آقای حسین قاینی زاده
آقای علی لرستانی
آقای حسن مهروانی (۱)
آقای احمد نجفی
آقای علی ولی ابرقوئی
آقای محمد ولایت مهر
آقای محمد حسین صالحی
آقای علی ارجینی
آقای محمد جواد افلاکیان (۲۲)
آقای سجاد باقری (۲۷)
آقای محمد علی تقی پور (۲۳)
آقای سید مهدی حسینی منش (۳)
آقای محمد صادق رحمانی (۳۹)
آقای یاسین زاهدی (۱۰)
آقای امیر حسین سالمی (۹)
آقای حسین عابدینی (۱۷)
آقای رضا عابدینی (۱۹)
آقای محمد غلامی (۲۶)
آقای علی صدرا مافی (۲۳)
آقای ابوالفضل میر داداشی (۳۸)
آقای حسین وصالی ادب (۳۹)
آقای رضا ولی ابرقوئی (۲۴)
ورودی سال ۱۳۹۶ (۱)آقای محمد جواد افلاکیان (۲۲)
آقای سجاد باقری (۲۷)
آقای محمد علی تقی پور (۲۳)
آقای سید مهدی حسینی منش (۳)
آقای محمد صادق رحمانی (۳۹)
آقای یاسین زاهدی (۱۰)
آقای امیر حسین سالمی (۹)
آقای حسین عابدینی (۱۷)
آقای رضا عابدینی (۱۹)
آقای محمد غلامی (۲۶)
آقای علی صدرا مافی (۲۳)
آقای ابوالفضل میر داداشی (۳۸)
آقای حسین وصالی ادب (۳۹)
آقای رضا ولی ابرقوئی (۲۴)
آقای علی احمدی (۱۸)
آقای محمد حسین پرتوی (۴)
آقای محمد مهدی توکلی (۹۸)
آقای محمد حاجی پور (۲۵)
آقای سید محمد حسینی (۲)
آقای سجاد کریمی (۹)
آقای سید علی موسوی
آقای علی میانداری (۲۲)
آقای حسین نوروزی (۳۲)
آقای محمد بهرامی
ورودی سال ۱۳۹۷آقای محمد حسین پرتوی (۴)
آقای محمد مهدی توکلی (۹۸)
آقای محمد حاجی پور (۲۵)
آقای سید محمد حسینی (۲)
آقای سجاد کریمی (۹)
آقای سید علی موسوی
آقای علی میانداری (۲۲)
آقای حسین نوروزی (۳۲)
آقای محمد بهرامی
آقای امیر حسین وحیدی منش (۱۶)
آقای محسن حسین زاده (۲۳)
آقای حسین حسنی (۴۱)
آقای امیر حسین جعفری (۲۶)
آقای سید حامد حسینی (۲۳)
آقای محمد حسین ابراهیمی
آقای محمد مهدی سالخورده (۱۲)
آقای علی بهرامی (۵)
آقای مهدی قره قاش (۲۸)
آقای علی کاشانی (۱)
آقای حسین کافتری (۲۰)
آقای سید محمد جواد محمدی (۳۶)
آقای سید محمد باقر موسوی (۱۶)
آقای محسن محرابیون (۱۷)
آقای محمد مهدی حیدری (۱۳)
آقای حسين نظرپور (۵۰)
آقای محمد هادی زینلی
ورودی سال ۱۳۹۸آقای محسن حسین زاده (۲۳)
آقای حسین حسنی (۴۱)
آقای امیر حسین جعفری (۲۶)
آقای سید حامد حسینی (۲۳)
آقای محمد حسین ابراهیمی
آقای محمد مهدی سالخورده (۱۲)
آقای علی بهرامی (۵)
آقای مهدی قره قاش (۲۸)
آقای علی کاشانی (۱)
آقای حسین کافتری (۲۰)
آقای سید محمد جواد محمدی (۳۶)
آقای سید محمد باقر موسوی (۱۶)
آقای محسن محرابیون (۱۷)
آقای محمد مهدی حیدری (۱۳)
آقای حسين نظرپور (۵۰)
آقای محمد هادی زینلی
آقای محمد مهدی ارجینی
آقای محمد هادی نصاری پور (۱۲)
آقای محمد رضا نصیری (۴۹)
آقای محمد حسین کاظمی (۲)
آقای سید ابوالفضل موسوی (۲۳)
آقای محمد جواد علی محمدی (۳۸)
آقای سید محمد حسین ذاکریان (۸)
آقای طاها دوست محمدی (۳۶)
آقای حسین جعفری
آقای سید مهدی موسوی (۱۵۶)
آقای علی پریزاد (۲۴)
آقای علیرضا کدخدایی (۲۹)
آقای محمد علی سلطانی نژاد (۳۳)
آقای سید محمد جواد رحمانی (۶)
آقای سید محمد مهدی حسینی (۵۲)
آقای سید محمد صالح سهیلی (۲)
آقای امیرعلی سبزبان
ورودی سال ۱۳۹۹آقای محمد هادی نصاری پور (۱۲)
آقای محمد رضا نصیری (۴۹)
آقای محمد حسین کاظمی (۲)
آقای سید ابوالفضل موسوی (۲۳)
آقای محمد جواد علی محمدی (۳۸)
آقای سید محمد حسین ذاکریان (۸)
آقای طاها دوست محمدی (۳۶)
آقای حسین جعفری
آقای سید مهدی موسوی (۱۵۶)
آقای علی پریزاد (۲۴)
آقای علیرضا کدخدایی (۲۹)
آقای محمد علی سلطانی نژاد (۳۳)
آقای سید محمد جواد رحمانی (۶)
آقای سید محمد مهدی حسینی (۵۲)
آقای سید محمد صالح سهیلی (۲)
آقای امیرعلی سبزبان
آقای سید علی حسینی آملی (۱۹)
آقای محمد مهدی بلیغی (۲۰)
آقای محمد رستمی
آقای علی عباسی (۱۰)
آقای امیرمهدی نصرتی (۱۷)
آقای محمد جواد برات نژاد (۱۳)
آقای سید مهدی محمودی فر (۱۰)
آقای احمد رضا محسنی فر
آقای محمد حسن رجبی زاده
آقای امیر محمد کماسی (۱)
آقای عباس عباسی (۶)
آقای علی ایزدی (۲۲)
آقای علیرضا منصوریه (۲۳)
آقای محمد حسن مقدم
آقای سید محمد فاضل سیفی (۱)
ورودی سال ۱۴۰۰ (۱)آقای محمد مهدی بلیغی (۲۰)
آقای محمد رستمی
آقای علی عباسی (۱۰)
آقای امیرمهدی نصرتی (۱۷)
آقای محمد جواد برات نژاد (۱۳)
آقای سید مهدی محمودی فر (۱۰)
آقای احمد رضا محسنی فر
آقای محمد حسن رجبی زاده
آقای امیر محمد کماسی (۱)
آقای عباس عباسی (۶)
آقای علی ایزدی (۲۲)
آقای علیرضا منصوریه (۲۳)
آقای محمد حسن مقدم
آقای سید محمد فاضل سیفی (۱)
سید عرفان سجادی (۴۴)
آقای سید حسن نبوی (۶)
آقای امیر علی رحمانی (۷)
آقای محمد حسین تقی پور (۱۷)
آقای محمد جواد علیمردانی (۷)
آقای محمد عرفان منصوری (۲۹)
آقای محمد حسین مظفری (۱۱)
آقای محمد مهدی خندان (۱۰)
آقای محسن مسلمی (۶)
آقای سید محمد حسین سیدی احمدی (۶)
آقای محمد جواد انصاری (۷۰)
علی اکبر فرمانی (۶)
محمد مهدی صوفی فتیده (۶)
ورودی سال ۱۴۰۱آقای سید حسن نبوی (۶)
آقای امیر علی رحمانی (۷)
آقای محمد حسین تقی پور (۱۷)
آقای محمد جواد علیمردانی (۷)
آقای محمد عرفان منصوری (۲۹)
آقای محمد حسین مظفری (۱۱)
آقای محمد مهدی خندان (۱۰)
آقای محسن مسلمی (۶)
آقای سید محمد حسین سیدی احمدی (۶)
آقای محمد جواد انصاری (۷۰)
علی اکبر فرمانی (۶)
محمد مهدی صوفی فتیده (۶)
آقای حمید رضا قاسمی (۸)
آقای محمد پور علی
آقای حسین عزیزی (۶)
آقای علی کافتری (۷)
آقای ابوالفضل کافتری (۶)
آقای محمد حسین نقی ئی (۵)
آقای مجتبی کمال وند (۷)
آقای محمد طاها خادمی تنورچه (۶)
آقای دانیال مهاجری
آقای محمد هادی صادقی (۶)
آقای سید محمد مهدی ذاکریان (۶)
آقای مهدی عاشوری (۷)
آقای سید محمد مهدی واهبی زاده (۶)
آقای مهدی صالحی (۶)
آقای علی کریمی (۷)
آقای محمد مهدی باقری
آقای امین اسماعیلی (۳)
آقای محمد پور علی
آقای حسین عزیزی (۶)
آقای علی کافتری (۷)
آقای ابوالفضل کافتری (۶)
آقای محمد حسین نقی ئی (۵)
آقای مجتبی کمال وند (۷)
آقای محمد طاها خادمی تنورچه (۶)
آقای دانیال مهاجری
آقای محمد هادی صادقی (۶)
آقای سید محمد مهدی ذاکریان (۶)
آقای مهدی عاشوری (۷)
آقای سید محمد مهدی واهبی زاده (۶)
آقای مهدی صالحی (۶)
آقای علی کریمی (۷)
آقای محمد مهدی باقری
آقای امین اسماعیلی (۳)
جدیدترین مقالات
- مقاله کوتاه » واکاوی شبههای پیرامون روایت «فاطِمَهُ بِضعَهُ مِنّی» به نقل از مِسور ابن مَخرمه امیرعلی سبزبان
- مقاله کوتاه » موضوع پژوهش: بررسی رابطه ایمان و عمل پژوهشگر: حسین حسنی
- مقاله کوتاه » باب کائنات وحیدی منش
- مقاله کوتاه » بررسی ادله روایی ولایت فقیه از نگاه امام خمینی، آیت الله منتظری و آیت الله جوادی آملی محقق: علی ارجینی
- مقاله کوتاه » اصول مظفر نموداری - سید محمد باقر موسوی
- مقاله کوتاه » بررسی معانی مختلف «لعل» در آیات قرآن کریم
- ورودی سال 1396 » بررسی نام های قیامت از حیث قران محقق: محمد مهدی قربانی
- مقاله کوتاه » تاریخچه مجازات و قصاص در ادیان پژوهشگر: سیدمحمدصالح سهیلی نیک
- مقاله کوتاه » رویکرد فقهاء درخرید و فروش سگ نویسنده: سید محمد صالح سهیلی نیک
- شیخ مهدی دهبان » حیات طیبه طلبگی پیشرفته ترین روش یادگیری و حفظ در جهان
- آقای محسن مسلمی » معانی (أل) - مسلمی
- ورودی سال 1400 » بخش باء ، مغنی الاریب پژوهشگر: سید علی کاظمی
- آقای سید حسن نبوی » اقسام «ال» محقق: سید حسن نبوی
- مقاله کوتاه » بررسی حجیت سنت محکی از طریق خبر واحد طبق دیدگاه برخی از اصولیون متأخر نام پژوهش گر: سید ابوالفضل موسوی
- مقاله کوتاه » محاسبه اموال وصیت شده نام دانش پژوه: علی رضا کدخدایی
مقالات تصادفی
- شیخ علیرضا ضیایی » لَيْسَ الْحَكِيمُ مَنْ لَمْ يُدَارِ مَنْ لَا يَجِدُ بُدّاً مِنْ مُدَارَاتِه
- آقای محمد مهدی توکلی » ⭕️ ایجاد مراکزی برای آموزش رقص چه حکمی دارد❓
- سایر نویسندگان » ?سخنی زیبا? ⚫️قال زین العابدین (علیه السلام): ⭕️من عَمِلَ بما
- سایر نویسندگان » ?سخنی زیبا? ⚡️قال زین العابدین (علیه السلام):
- آقای محمد مهدی سالخورده » اثرات نفرین مولا امیرالمومنین●
- آقای علی صدرا مافی » امام حسن مجتبی علیه السلام متن کتاب باب سیزدهم جلد چهار:
- آقای محمد صادق رحمانی » ?داشته ها و نداشته ها?
- مقاله کوتاه » زندگی پس از مرگ (اثبات معاد) جمع آوری کننده: علیرضا منصوریه
- آقای محمد جواد انصاری » ⚪️معجزه ی امام کاظم علیه السلام
- آقای علیرضا منصوریه » تعریف: اسم مقصور
- شیخ علیرضا ضیایی » وَ لَا وَحْدَةَ أَوْحَشُ مِنَ الْعُجْبِ
- آقای سجاد باقری » کتاب اجتهاد در مقابل نص آزردن يادگار رسول خدا - صلّى اللّه عليه وآله -
- مقاله کوتاه » مقاله کوتاه (بررسی قاعده میسور در نگاه فقهاء با نیم نگاهی به آرای فقهی حضرت آیت الله سید احمد مددی دامت برکاته) پژوهشگر (سجّاد باقری)
- شیخ علیرضا ضیایی » کَما ارْسَلْنا فیکُمْ رَسُولًا مِنْکُمْ یَتْلُو عَلَیْکُمْ آیاتِنا وَ یُزَکّیکُمْ وَ یُعَلِّمُکُمْ الْکِتابَ و الْحِکْمَةَ وَ یُعَلِّمُکُمْ مالَمْ تَکُونُوا تَعْلَمُونَ
- آقای علی میانداری » ✍️تبعیت از خداوند مهم است ?قطره ای از دریا
مقالات پربازدید
- سایر نویسندگان » ?سخنی زیبا? ⚫️قال زین العابدین (علیه السلام): ⭕️لوْ یَعْلَمُ النّاسُ
- آقای سجاد باقری » منظور الهام نامها و اسامی مخلوقات عالم
- آقای ابوالفضل میر داداشی » ? معیارهای جدید اخلاقی?
- سایر نویسندگان » ?حادثه افک ?
- آقای امیر حسین جعفری » ✅ یک مسئله از احکام وقف ✅ از دیدگاه حضرت آیتالله العظمی خامنهای «حفظهالله»
- آقای سید محمد جواد محمدی » ?شرطیت مالکیت واقف?
- آقای محمد جواد انصاری » ?تبانى حفصه و عايشه بر ضدّ پيغمبر صلّى اللّه عليه وآله ?
- سید علیرضا مددی » ? نکته ای مهم در مورد صدقه
- آقای حسین حسنی » ? ➖ خلیفه دوم از پیغمبر سوال کرد: «با اینکه امنیت داریم چرا نماز را قصر کنیم؟» ***
- آقای محمد جواد افلاکیان » موضوع :اشکال واقعی به غیر واقع گرا ها
- آقای علی صدرا مافی » چه چیز مضحک تر و بی ثمر تر از ریا⁉️
- آقای سید حامد حسینی » سختگيرى بیش از حد عمر نسبت به سعد وقّاص?
- آقای محمد حسین پرتوی » ⭕️ خالد بن ولید و دستور پیامبر اکرم
- سایر نویسندگان » ?سخنی زیبا?
- آقای طاها دوست محمدی » ?تبانی حفصه و عایشه بر ضدپیغمبر?
شرح خطبه 210 نهج البلاغه
موضوع: اصحاب پیامبر+رجال و درایه+اصناف مختلف یاران پیامبر+جایگاه کسی که به پیامبر دروغ ببندد کجاست؟!+جایگاه منافقان در جعل حدیث+رابطه ی جعل کنندگان حدیث با خلفای اموی+جعل حدیث به نفع معاویه+مسلمانان کم حافظه و ضرر به میراث حدیثی+نسخ چیست؟!+راویان حقیقی حدیث+زیاد بپرسید+فهم درست متوقف بر پرسش است+یکی از ویژگی های امیرالمومنین کثرت سوال از پیامبر است
بسم الله الرحمن الرحیم
خلاصه خطبه ۲۱۰ :
از کتاب فیض الاسلام خطبه ۲۰۱ :
موضوع : اصناف مختلف روایات و احادیث
سائلی از حضرت سوال کرد ، روایاتی از سلمان و مقداد شنیده می شود مانند سخنان شماست اما یک روایاتی در بین عموم مردم ، طور دیگری بیان میشود .
مگر میشود عده ای بر پیامبر دروغ بگویند. و راویت جعلی نسبت بدهند.
این خطبه در پاسخ سوال سائل بیان شده.
دست مردم احادیثی هست که:
بعضی حق و بعضی باطلند.
بعضی صادق و بعضی کاذبند.
برخی احادیث ناسخ و برخی منسوخند.
برخی روایات عام و برخی تخصیص زده شده.
بعضی احادیث محکم و بعضی متشابهند.
چند معنی مختلف دارد ،اهل فن می تواند بفهمد کدام معانی اراده پیامبر بوده.
نه تنها بعد از پیامبر با روایات جعلی نسبت دروغ دادند، بلکه در حیات پیامبر هم این اتفاق افتاد، تا اینکه پیامبر خطبه خواند.
هر کس از روی عمد بر من پیغمبر نسبت دروغ بدهد جایگاه او جهنم است.
برای اینکه فهم شما باز بشود ، چهار گروهی هستند که روایات نبوی را نقل کردند.
۱- رجلٌ منافقٌ ، گروهی که بویی ازایمان نبردند فقط لباس اسلام بتن و تظاهر بایمان کردند.
از اثم و اشتباهات ابایی نداشتند و برای پیشبرد اهداف خود ،از هر دروغی دست نمی کشیدند.
منافق با اینکه میداند حدیث از پیامبر نقل نشده ، روایت را جعل میکند.
آگاهانه و با برنامه ریزی سلسله احادیث درست کردند.
اگر مردم بفهمند او منافق است و حدیث جعلی ست ، هرگز از او نمی پذیرند و قول اورا تصدیق نمی کنند.
ولی مردم او را از روی جهل صحابی ، یار ،و همراه پیامبر (ص) می دانند.
او را اشتباه تشخیص دادند که او مصاحب پیامبر است و مصاحب که دروغ نمی گوید.
حضرت این کنایه را میزند اشاره به بحث تنزیه صحابه می کند.
چه بسا سالهای متمادی در کنار پیامبر بوده اما منافق باشد.
عده ای تلاش کردند که بروز نفاق را به فتح مکه و پس از آن نسبت بدهند.
و آنهایی که قبل از فتح مکه بودند نفاقی نداشته و درستکارند.
خلفا با این حرفها می خواهند خود را تبرئه کنند.ما صحابی همراه پیامبر، صادق و درستکاری هستیم.
« و قد اخبرک الله عنِ المنافقین بما اخبَرَک »
قران چقدر آیه در وصف منافق آورده ، خدا آنچه را لازم بوده در باره منافق فرموده.
« و وَصَفَهُم بما وصَفَهم بهِ بذالک »
وآنچه باید منافق را توصیف به آن میکرد ، توصیف کرده.
« ثُمَ بَقُوا بعدَهُ »
این عده باقی ماندند و تا بعد از پیامبربودند و دروغین به پیامبر نسبت می دادند.
آیا
، مردم را هم بسوی دوزخ دعوت کردند.
« فتقربوا الی ائمةِ الضالة و الدعاةِ الی النار بالزور و البهتان »
کسانیکه حدیث جعل میکردند ( ابو حریره ) بعد پیامبر ( ص) باعث شدندحاکمان ظلم و جور به تولیت برسند.
« فَوَلَوْهُمُ الاَعمال »
به مسند رسیدند چون ابو حریره پشت آنها بود، در مدح آنها حدیث جعلی میگفت و آنانرا بزرگ می پنداشت.
جایگاه جعل حدیث به گونه ای بود که خلفا را تعیین میکرد.
پادشاه واشخاص جاعل و درغگو را به عنوان خلفایی بر گردهٔ مردم انتخاب میکردند.
« و جعَلوهم حکاماً علیٰ رقابِ الناس »
پیامبر در مورد معاویه فرموده بود هر گاه دیدید معاویه بر منبر پیامبر نشسته او را بکشید.
بعد قدرت و به مسند نشستن معاویه این روایت را مخرب میدید با پول این روایت تغییر کرد و اینگونه شد:
هر گاه معاویه را بر منبر من دیدید « اذا رایتَ معاویه علیٰ منبری فَقبَلوهُ »
اورا تحویل و در آغوش بگیرید او مقام بالایی دارد فَهُو امینٌ
اینگونه فضائل امیرالمومنین را جابجا و در مدح معاویه جعل می کردند.
- در این گروه دوم عده ای دوستدار پیغمبر، سخنی را شنیده و آنگونه که باید می کردند، نکردند.
کسانی که ساده اندیشند و حافظه خوبی ندارند.مکتوب نمیکنند .مطالب از حافظه می رود. فقط چیزی شنیده به توهم می افتد و خیال پردازی میکند.
تعمدی هم ندارد با نیت خیر خواهی ، حرفی را شنیده برای مردم بازگو میکند که عمل کنند.در حالیکه اشتباه فهمیده ، هم روایت میکند از دهان پیامبر شنیدم و هم خود عمل میکند.
اگر مردم بفهمند که او اشتباه کرده خوب نفهمیده ، توهم او را گرفته ، سخن او را گوش نمی کنند.
اما مردم به جهل، فکر میکنند او درست می گوید در حالیکه خللی در دین و احادیث بوجود می اید.
حتی اگر خود او هم بفهمد اشتباه فهمیده ،دیگر تکرار نمیکند.
منافق نیست ، متقی ست اشتباه فهمیده ، استعداد کاری را ندارد وارد آن کار می شود.
- گروه سوم عده ای در مجلس از پیامبر امر به فلان کار را می شنود،
اما چند روز بعد آن حکم قبلی منسوخ شده و حکم جدیدی بیان فرموده را حضور ندارد و نمی شنود.
نیمی از آن را فهمید و نیمی از حکم را نفهمید.
بخش دوم را نفهمیده با همان پیش فرض خود بازگو میکند و خود هم عمل میکند.
عده ای هم اینگونه اند، نیمه خبر را آگاهند
عام را میداند خاص را نه !
منسوخ را میداند ناسخ را نه !
مسلمانان اگر بدانند حرف او را تایید نمیکنند ولی نمی شود و نمی فهمند.
خود او هم متوجه بشود اشتباه کرده تکرار نمی کند چون متقی است.
[۵/۲۰، ۹:۰۰] maryam taghikhani1348: ۴- گروهی که روایات را درست از اهل بیت دریافت کرده ،حفظ کردند ، نوشتند، و به دیگران انتقال دادند.
و چنین شد که روایات صحیح نسل به نسل از این انسانهای صدیق و درستکار این میراث باقی ماند.
گروه چهارم به خدا و پیغمبر صلی الله علیه واله وسلم دروغ نمی بندند
از دروغ بیزارند چون از خدا میترسند.
و برای مقام و عظمت پیامبر هرگز سخن خلافی را نسبت نمی دهند.
آنها متوهم نمی شوند، استعداد و حافظه هم دارند .
متقی هستند همانگونه که دریافت کرده حفظ کردند ، نه زیاد میکنند و نه کم !
اگر جایی ناسخ را فهمید عمل میکند ، منسوخ را شناخت ترک میکند ،
عام و تخصیص خورده را، محکم و متشابه را می شناسد.
هر چیزی را در موضع خود قرار می دهد.
از صحابی و مسلمانان گلایه میکند
چرا احادیث پیامبر را یاد نمی گرفتند.
مشکل این بود که مسلمانان سوال کردن را بلد نبودند و ضعف بزرگی بود.
بلوغ نهایی بر پرسش است وقتی سوال نکنند فهم هم نمی کنند
فهم متوقف بر سوال است.
مسلمانان سوال نمی کردند ، دوست داشتند که یک تازه وارد و اعرابی سوال کند و آنها هم بشنوند.
بر عکس صحابی، برای من هیچگاه اتفاقی نیفتاد.
فکری به ذهن من خطور نکر ، مگر اینکه آن سوال را از پیامبر پرسیده و حفظ می کردم.
پاسخ به سوال سائل که چرا روایات در جامعه مختلف است.
منافق ، راوی کم ذهن ، راوی تنبل ، راوی صادق ،
علت اختلاف زیاد روایات و احادیث بوجود آمده است.
اللهم اجعلنا من شیعته
فاشفع لنا یا امیرالمومنین