دستهبندی مقالات
جدیدترین مقالات
مقالات تصادفی
مقالات پربازدید
■ اساتید حوزه علمیه حضرت بقیت الله عج - قم (۲)
سید محمد علی علوی لاجوردی (۱۷)
شیخ مهدی یعقوبی
سید عبد الرزاق پیر دهقان
شیخ محسن علوی افضل
شیخ مجتبی ناصری دولت آبادی (۱)
شیخ رضا اسلامی
سید احسان حسینی عاشق آبادی
شیخ محمد بصیرتی
سید روح الله موسوی
شیخ حسینعلی کرمانی
شیخ جعفر نوری نام تنی
شیخ علی جان نثاریون
شیخ جلیل شمس
شیخ عبدالله عباسی
سید هادی قریشی
سید محمد مهدی فروتن
شیخ مجید مهدیان آرا
شیخ ابراهیم لطیفی
شیخ مصطفی سرویه
یاسر ماهری قمی
شیخ یعقوب شمس الدینی (۱)
شیخ مهدی عرب پور
سید عبد المجید فقیهی
شیخ حسن محمودی
شیخ علی قربانی
شیخ رسول چگینی (۱۷)
شیخ محمد محمدی ارانی
سیدحسین موسوی نسب
شیخ محمد کثیری
سید مصطفی مومنی
سید محمد جلالی (۱۴)
شیخ محمد کاظمی نیا (۹۳)
شیخ محمد توکلی جوری
شیخ علیرضا کلاهدوزان (۱)
شیخ محمد طائبی اصفهانی
شیخ عارف محمدی
شیخ جلال باقری
سید محمد علی حسینی هرندی (۲)
شیخ مهدی دهبان (۳۷)
سید کاظم مددی
شیخ محمد زینعلی
سید علیرضا مددی (۲۳)
شیخ حامد خادم الذاکرین (۴)
شیخ محمد ناصری (۱)
شیخ علیرضا ضیایی (۳۰۰)
شیخ حسین صادقی
شیخ عباس مقیسه
شیخ محمد مهدی مقیسه
شیخ عبدالعباس حیاتی
شیخ علی علمداری
شیخ مجتبی خرقانی
شیخ یوسف تیموری
شیخ محمد رضا محمد علیزاده
شیخ مهدی قنبریان
شیخ حسین زهدی علیپور
شیخ حسین اطهری نیا
■ طلاب حوزه علمیه حضرت بقیت الله عج - قمشیخ مهدی یعقوبی
سید عبد الرزاق پیر دهقان
شیخ محسن علوی افضل
شیخ مجتبی ناصری دولت آبادی (۱)
شیخ رضا اسلامی
سید احسان حسینی عاشق آبادی
شیخ محمد بصیرتی
سید روح الله موسوی
شیخ حسینعلی کرمانی
شیخ جعفر نوری نام تنی
شیخ علی جان نثاریون
شیخ جلیل شمس
شیخ عبدالله عباسی
سید هادی قریشی
سید محمد مهدی فروتن
شیخ مجید مهدیان آرا
شیخ ابراهیم لطیفی
شیخ مصطفی سرویه
یاسر ماهری قمی
شیخ یعقوب شمس الدینی (۱)
شیخ مهدی عرب پور
سید عبد المجید فقیهی
شیخ حسن محمودی
شیخ علی قربانی
شیخ رسول چگینی (۱۷)
شیخ محمد محمدی ارانی
سیدحسین موسوی نسب
شیخ محمد کثیری
سید مصطفی مومنی
سید محمد جلالی (۱۴)
شیخ محمد کاظمی نیا (۹۳)
شیخ محمد توکلی جوری
شیخ علیرضا کلاهدوزان (۱)
شیخ محمد طائبی اصفهانی
شیخ عارف محمدی
شیخ جلال باقری
سید محمد علی حسینی هرندی (۲)
شیخ مهدی دهبان (۳۷)
سید کاظم مددی
شیخ محمد زینعلی
سید علیرضا مددی (۲۳)
شیخ حامد خادم الذاکرین (۴)
شیخ محمد ناصری (۱)
شیخ علیرضا ضیایی (۳۰۰)
شیخ حسین صادقی
شیخ عباس مقیسه
شیخ محمد مهدی مقیسه
شیخ عبدالعباس حیاتی
شیخ علی علمداری
شیخ مجتبی خرقانی
شیخ یوسف تیموری
شیخ محمد رضا محمد علیزاده
شیخ مهدی قنبریان
شیخ حسین زهدی علیپور
شیخ حسین اطهری نیا
ورودی سال ۱۳۹۳
■ سایر نویسندگان (۳۲۲)آقای سجاد پور کریم (۱)
آقای محمد خدا بخشی
آقای محمدمهدی خراسانی
آقای امیر حسین خرم فر
آقای سیدی احمدی
آقای محمد حسین شریفی
آقای محمد حسن عبقری
آقای مهدی کرمی
آقای محمد امین محسنی
آقای محمد محمد نژاد
آقای جعفر محمد قلی
آقای محمد حسین محمدی
آقای علی مصطفوی زاده
آقای ابوالفضل مهدوی نکو
آقای محمد یعقوبی
آقای محمدعلی کیانی نژاد
آقای قائم توحیدیان
آقای محمد رضا وحیدی منش
ورودی سال ۱۳۹۴آقای محمد خدا بخشی
آقای محمدمهدی خراسانی
آقای امیر حسین خرم فر
آقای سیدی احمدی
آقای محمد حسین شریفی
آقای محمد حسن عبقری
آقای مهدی کرمی
آقای محمد امین محسنی
آقای محمد محمد نژاد
آقای جعفر محمد قلی
آقای محمد حسین محمدی
آقای علی مصطفوی زاده
آقای ابوالفضل مهدوی نکو
آقای محمد یعقوبی
آقای محمدعلی کیانی نژاد
آقای قائم توحیدیان
آقای محمد رضا وحیدی منش
آقای محمد جواد بیات
آقای امیر پور عباس
آقای سید علی حسینی (۳)
آقای محمد رحیمی
آقای محمد صالح زارع
آقای محمد علی زهرایی
آقای محمد حسین سلطانی
آقای سید محمد شمسی
آقای عرفان غلامی قمی
آقای محمدرضا قاسمی (۱)
آقای حسین قاینی زاده
آقای حسین قاینی زاده
آقای علی لرستانی
آقای حسن مهروانی (۱)
آقای احمد نجفی
آقای علی ولی ابرقوئی
آقای محمد ولایت مهر
آقای محمد حسین صالحی
ورودی سال ۱۳۹۵آقای امیر پور عباس
آقای سید علی حسینی (۳)
آقای محمد رحیمی
آقای محمد صالح زارع
آقای محمد علی زهرایی
آقای محمد حسین سلطانی
آقای سید محمد شمسی
آقای عرفان غلامی قمی
آقای محمدرضا قاسمی (۱)
آقای حسین قاینی زاده
آقای حسین قاینی زاده
آقای علی لرستانی
آقای حسن مهروانی (۱)
آقای احمد نجفی
آقای علی ولی ابرقوئی
آقای محمد ولایت مهر
آقای محمد حسین صالحی
آقای علی ارجینی
آقای محمد جواد افلاکیان (۲۲)
آقای سجاد باقری (۲۷)
آقای محمد علی تقی پور (۲۳)
آقای سید مهدی حسینی منش (۳)
آقای محمد صادق رحمانی (۳۹)
آقای یاسین زاهدی (۱۰)
آقای امیر حسین سالمی (۹)
آقای حسین عابدینی (۱۷)
آقای رضا عابدینی (۱۹)
آقای محمد غلامی (۲۶)
آقای علی صدرا مافی (۲۳)
آقای ابوالفضل میر داداشی (۳۸)
آقای حسین وصالی ادب (۳۹)
آقای رضا ولی ابرقوئی (۲۴)
ورودی سال ۱۳۹۶ (۱)آقای محمد جواد افلاکیان (۲۲)
آقای سجاد باقری (۲۷)
آقای محمد علی تقی پور (۲۳)
آقای سید مهدی حسینی منش (۳)
آقای محمد صادق رحمانی (۳۹)
آقای یاسین زاهدی (۱۰)
آقای امیر حسین سالمی (۹)
آقای حسین عابدینی (۱۷)
آقای رضا عابدینی (۱۹)
آقای محمد غلامی (۲۶)
آقای علی صدرا مافی (۲۳)
آقای ابوالفضل میر داداشی (۳۸)
آقای حسین وصالی ادب (۳۹)
آقای رضا ولی ابرقوئی (۲۴)
آقای علی احمدی (۱۸)
آقای محمد حسین پرتوی (۴)
آقای محمد مهدی توکلی (۹۸)
آقای محمد حاجی پور (۲۵)
آقای سید محمد حسینی (۲)
آقای سجاد کریمی (۹)
آقای سید علی موسوی
آقای علی میانداری (۲۲)
آقای حسین نوروزی (۳۲)
آقای محمد بهرامی
ورودی سال ۱۳۹۷آقای محمد حسین پرتوی (۴)
آقای محمد مهدی توکلی (۹۸)
آقای محمد حاجی پور (۲۵)
آقای سید محمد حسینی (۲)
آقای سجاد کریمی (۹)
آقای سید علی موسوی
آقای علی میانداری (۲۲)
آقای حسین نوروزی (۳۲)
آقای محمد بهرامی
آقای امیر حسین وحیدی منش (۱۶)
آقای محسن حسین زاده (۲۳)
آقای حسین حسنی (۴۱)
آقای امیر حسین جعفری (۲۶)
آقای سید حامد حسینی (۲۳)
آقای محمد حسین ابراهیمی
آقای محمد مهدی سالخورده (۱۲)
آقای علی بهرامی (۵)
آقای مهدی قره قاش (۲۸)
آقای علی کاشانی (۱)
آقای حسین کافتری (۲۰)
آقای سید محمد جواد محمدی (۳۶)
آقای سید محمد باقر موسوی (۱۶)
آقای محسن محرابیون (۱۷)
آقای محمد مهدی حیدری (۱۳)
آقای حسين نظرپور (۵۰)
آقای محمد هادی زینلی
ورودی سال ۱۳۹۸آقای محسن حسین زاده (۲۳)
آقای حسین حسنی (۴۱)
آقای امیر حسین جعفری (۲۶)
آقای سید حامد حسینی (۲۳)
آقای محمد حسین ابراهیمی
آقای محمد مهدی سالخورده (۱۲)
آقای علی بهرامی (۵)
آقای مهدی قره قاش (۲۸)
آقای علی کاشانی (۱)
آقای حسین کافتری (۲۰)
آقای سید محمد جواد محمدی (۳۶)
آقای سید محمد باقر موسوی (۱۶)
آقای محسن محرابیون (۱۷)
آقای محمد مهدی حیدری (۱۳)
آقای حسين نظرپور (۵۰)
آقای محمد هادی زینلی
آقای محمد مهدی ارجینی
آقای محمد هادی نصاری پور (۱۲)
آقای محمد رضا نصیری (۴۹)
آقای محمد حسین کاظمی (۲)
آقای سید ابوالفضل موسوی (۲۳)
آقای محمد جواد علی محمدی (۳۸)
آقای سید محمد حسین ذاکریان (۸)
آقای طاها دوست محمدی (۳۶)
آقای حسین جعفری
آقای سید مهدی موسوی (۱۵۶)
آقای علی پریزاد (۲۴)
آقای علیرضا کدخدایی (۲۹)
آقای محمد علی سلطانی نژاد (۳۳)
آقای سید محمد جواد رحمانی (۶)
آقای سید محمد مهدی حسینی (۵۲)
آقای سید محمد صالح سهیلی (۲)
آقای امیرعلی سبزبان
ورودی سال ۱۳۹۹آقای محمد هادی نصاری پور (۱۲)
آقای محمد رضا نصیری (۴۹)
آقای محمد حسین کاظمی (۲)
آقای سید ابوالفضل موسوی (۲۳)
آقای محمد جواد علی محمدی (۳۸)
آقای سید محمد حسین ذاکریان (۸)
آقای طاها دوست محمدی (۳۶)
آقای حسین جعفری
آقای سید مهدی موسوی (۱۵۶)
آقای علی پریزاد (۲۴)
آقای علیرضا کدخدایی (۲۹)
آقای محمد علی سلطانی نژاد (۳۳)
آقای سید محمد جواد رحمانی (۶)
آقای سید محمد مهدی حسینی (۵۲)
آقای سید محمد صالح سهیلی (۲)
آقای امیرعلی سبزبان
آقای سید علی حسینی آملی (۱۹)
آقای محمد مهدی بلیغی (۲۰)
آقای محمد رستمی
آقای علی عباسی (۱۰)
آقای امیرمهدی نصرتی (۱۷)
آقای محمد جواد برات نژاد (۱۳)
آقای سید مهدی محمودی فر (۱۰)
آقای احمد رضا محسنی فر
آقای محمد حسن رجبی زاده
آقای امیر محمد کماسی (۱)
آقای عباس عباسی (۶)
آقای علی ایزدی (۲۲)
آقای علیرضا منصوریه (۲۳)
آقای محمد حسن مقدم
آقای سید محمد فاضل سیفی (۱)
ورودی سال ۱۴۰۰ (۱)آقای محمد مهدی بلیغی (۲۰)
آقای محمد رستمی
آقای علی عباسی (۱۰)
آقای امیرمهدی نصرتی (۱۷)
آقای محمد جواد برات نژاد (۱۳)
آقای سید مهدی محمودی فر (۱۰)
آقای احمد رضا محسنی فر
آقای محمد حسن رجبی زاده
آقای امیر محمد کماسی (۱)
آقای عباس عباسی (۶)
آقای علی ایزدی (۲۲)
آقای علیرضا منصوریه (۲۳)
آقای محمد حسن مقدم
آقای سید محمد فاضل سیفی (۱)
سید عرفان سجادی (۴۴)
آقای سید حسن نبوی (۶)
آقای امیر علی رحمانی (۷)
آقای محمد حسین تقی پور (۱۷)
آقای محمد جواد علیمردانی (۷)
آقای محمد عرفان منصوری (۲۹)
آقای محمد حسین مظفری (۱۱)
آقای محمد مهدی خندان (۱۰)
آقای محسن مسلمی (۶)
آقای سید محمد حسین سیدی احمدی (۶)
آقای محمد جواد انصاری (۷۰)
علی اکبر فرمانی (۶)
محمد مهدی صوفی فتیده (۶)
ورودی سال ۱۴۰۱آقای سید حسن نبوی (۶)
آقای امیر علی رحمانی (۷)
آقای محمد حسین تقی پور (۱۷)
آقای محمد جواد علیمردانی (۷)
آقای محمد عرفان منصوری (۲۹)
آقای محمد حسین مظفری (۱۱)
آقای محمد مهدی خندان (۱۰)
آقای محسن مسلمی (۶)
آقای سید محمد حسین سیدی احمدی (۶)
آقای محمد جواد انصاری (۷۰)
علی اکبر فرمانی (۶)
محمد مهدی صوفی فتیده (۶)
آقای حمید رضا قاسمی (۸)
آقای محمد پور علی
آقای حسین عزیزی (۶)
آقای علی کافتری (۷)
آقای ابوالفضل کافتری (۶)
آقای محمد حسین نقی ئی (۵)
آقای مجتبی کمال وند (۷)
آقای محمد طاها خادمی تنورچه (۶)
آقای دانیال مهاجری
آقای محمد هادی صادقی (۶)
آقای سید محمد مهدی ذاکریان (۶)
آقای مهدی عاشوری (۷)
آقای سید محمد مهدی واهبی زاده (۶)
آقای مهدی صالحی (۶)
آقای علی کریمی (۷)
آقای محمد مهدی باقری
آقای امین اسماعیلی (۳)
آقای محمد پور علی
آقای حسین عزیزی (۶)
آقای علی کافتری (۷)
آقای ابوالفضل کافتری (۶)
آقای محمد حسین نقی ئی (۵)
آقای مجتبی کمال وند (۷)
آقای محمد طاها خادمی تنورچه (۶)
آقای دانیال مهاجری
آقای محمد هادی صادقی (۶)
آقای سید محمد مهدی ذاکریان (۶)
آقای مهدی عاشوری (۷)
آقای سید محمد مهدی واهبی زاده (۶)
آقای مهدی صالحی (۶)
آقای علی کریمی (۷)
آقای محمد مهدی باقری
آقای امین اسماعیلی (۳)
جدیدترین مقالات
- مقاله کوتاه » واکاوی شبههای پیرامون روایت «فاطِمَهُ بِضعَهُ مِنّی» به نقل از مِسور ابن مَخرمه امیرعلی سبزبان
- مقاله کوتاه » موضوع پژوهش: بررسی رابطه ایمان و عمل پژوهشگر: حسین حسنی
- مقاله کوتاه » باب کائنات وحیدی منش
- مقاله کوتاه » بررسی ادله روایی ولایت فقیه از نگاه امام خمینی، آیت الله منتظری و آیت الله جوادی آملی محقق: علی ارجینی
- مقاله کوتاه » اصول مظفر نموداری - سید محمد باقر موسوی
- مقاله کوتاه » بررسی معانی مختلف «لعل» در آیات قرآن کریم
- ورودی سال 1396 » بررسی نام های قیامت از حیث قران محقق: محمد مهدی قربانی
- مقاله کوتاه » تاریخچه مجازات و قصاص در ادیان پژوهشگر: سیدمحمدصالح سهیلی نیک
- مقاله کوتاه » رویکرد فقهاء درخرید و فروش سگ نویسنده: سید محمد صالح سهیلی نیک
- شیخ مهدی دهبان » حیات طیبه طلبگی پیشرفته ترین روش یادگیری و حفظ در جهان
- آقای محسن مسلمی » معانی (أل) - مسلمی
- ورودی سال 1400 » بخش باء ، مغنی الاریب پژوهشگر: سید علی کاظمی
- آقای سید حسن نبوی » اقسام «ال» محقق: سید حسن نبوی
- مقاله کوتاه » بررسی حجیت سنت محکی از طریق خبر واحد طبق دیدگاه برخی از اصولیون متأخر نام پژوهش گر: سید ابوالفضل موسوی
- مقاله کوتاه » محاسبه اموال وصیت شده نام دانش پژوه: علی رضا کدخدایی
مقالات تصادفی
- شیخ محمد کاظمی نیا » شرح خطبه 213 نهج البلاغه موضوع: توحید+خداشناسی
- مقاله کوتاه » آیه وضو (تحلیل ادبی آیه وضو و تاثیر آن بر استنباط فقهی) پژوهشگر:طاها دوست محمدی
- سایر نویسندگان » ⚪️اکراه واقف
- آقای محمد حاجی پور » ?ده حکم از احکام وقف? (آیت الله سیستانی)
- آقای محمد جواد علی محمدی » معجزه ای از امیرالمومنین علیه السلام: ?
- شیخ علیرضا ضیایی » أَزْرَى بِنَفْسِهِ مَنِ اسْتَشْعَرَ الطَّمَعَ
- شیخ مهدی دهبان » #لغت_شناسی ?کلمه رب
- سایر نویسندگان » ?سخنی زیبا? ⚫️قال زین العابدین (علیه السلام): ⭕️لوِ اجْتَمَعَ أَهْلُ
- آقای علی پریزاد » ?از بر کردن وحی
- آقای حسین عابدینی » ❌غــــــــالی❌
- آقای محمد عرفان منصوری » ⭕️عمر باسفارش ابوبکر خلیفه می شود⭕️
- شیخ علیرضا ضیایی » لَیسَ مِنّا مَن تَرَکَ دُنیاهُ لِدِینِهِ و دِینَهُ لِدُنیاهُ
- شیخ علیرضا ضیایی » وَ راوَدَتْهُ الَّتِی هُوَ فِی بَیْتِها عَنْ نَفْسِهِ وَ غَلَّقَتِ الْأَبْوابَ وَ قالَتْ هَیْتَ لَکَ قالَ مَعاذَ اللّهِ إِنَّهُ رَبِّی أَحْسَنَ مَثْوایَ إِنَّهُ لا یُفْلِحُ الظّالِمُونَ
- شیخ علیرضا ضیایی » وَ لَقَدْ هَمَّتْ بِهِ وَ هَمَّ بِها لَوْ لا أَنْ رَأی بُرْهانَ رَبِّهِ کَذلِکَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَ الْفَحْشاءَ إِنَّهُ مِنْ عِبادِنَا الْمُخْلَصِینَ
- شیخ علیرضا ضیایی » قالَتْ فَذلِکُنَّ الَّذِی لُمْتُنَّنِی فِیهِ وَ لَقَدْ راوَدْتُهُ عَنْ نَفْسِهِ فَاسْتَعْصَمَ وَ لَئِنْ لَمْ یَفْعَلْ ما آمُرُهُ لَیُسْجَنَنَّ وَ لَیَکُوناً مِنَ الصّاغِرِینَ
مقالات پربازدید
- سایر نویسندگان » ?سخنی زیبا? ⚫️قال زین العابدین (علیه السلام): ⭕️لوْ یَعْلَمُ النّاسُ
- آقای سجاد باقری » منظور الهام نامها و اسامی مخلوقات عالم
- آقای ابوالفضل میر داداشی » ? معیارهای جدید اخلاقی?
- سایر نویسندگان » ?حادثه افک ?
- آقای امیر حسین جعفری » ✅ یک مسئله از احکام وقف ✅ از دیدگاه حضرت آیتالله العظمی خامنهای «حفظهالله»
- آقای سید محمد جواد محمدی » ?شرطیت مالکیت واقف?
- آقای محمد جواد انصاری » ?تبانى حفصه و عايشه بر ضدّ پيغمبر صلّى اللّه عليه وآله ?
- سید علیرضا مددی » ? نکته ای مهم در مورد صدقه
- آقای حسین حسنی » ? ➖ خلیفه دوم از پیغمبر سوال کرد: «با اینکه امنیت داریم چرا نماز را قصر کنیم؟» ***
- آقای محمد جواد افلاکیان » موضوع :اشکال واقعی به غیر واقع گرا ها
- آقای علی صدرا مافی » چه چیز مضحک تر و بی ثمر تر از ریا⁉️
- آقای سید حامد حسینی » سختگيرى بیش از حد عمر نسبت به سعد وقّاص?
- آقای محمد حسین پرتوی » ⭕️ خالد بن ولید و دستور پیامبر اکرم
- سایر نویسندگان » ?سخنی زیبا?
- آقای طاها دوست محمدی » ?تبانی حفصه و عایشه بر ضدپیغمبر?
شرح خطبه 164 نهج البلاغه
بخش اول
موضوع: گلایه امیر المومنین از عثمان+ آیا عثمان داماد پیامبر است؟! +تعداد فرزندان پیامبر
بخش دوم
موضوع: ویژگی های حاکم اسلامی+عوامل قتل عثمان+ نقش خواص در انحرافات حاکمان
بسم الله الرحمن الرحیم
خلاصه بخش اول خطبه ۱۶۴ :
کلام حضرت خطاب به عثمان:
امیرالمومنین صلوات الله علیه بر عثمان وارد شد فرمود :
من ،خود نیامدم .مردم پشت در منتظر ومرا به عنوان نماینده فرستادند.
من الان جایگاه حقوقی دارم نه حقیقی.
سفیر مردم هستم. اما، نمیدانم بتو چه بگویم ،چون تو همه چیز را میدانی.
بخدا قسم یک شی یی را نمیدانم که تو ، به آن جاهل باشی و آنرا ندانی.
هر چه را که من میدانم تو هم میدانی پس ،به کدام عمل پسندیده تو را دعوت کنم.
از اوضاع کنونی کاملا با خبر هستی.
مردم به ستوه آمدند.
به کدام امر تو را راهنمایی کنم در حالیکه همهْ امور برایت واضح است .چیز مجهولی و ناشناخته ای نیست.
با اینکه میدانی امابه خطا میروی .
این خطا رفتن تو ، باعث شورش عمومی بر ضد تو می شود.
حضرت در برخورد با عثمان سه روش تربیتی ،را استفاده میکنند.
۱- در مواجهه با دیگران ، در رابطه با آگاهی از خطای او و راهنمایی کردن ، ابتدا ،اورا متهم نکنی.
با کلمات « توکه آگاهی ». «توکه با خبر ی چرا به خطا میروی ». «همه چیز برای تو واضح و روشن است بیراهه میروی برای تو خیلی زشت است »
اثر تربیتی و تاثیر اینگونه کلمات خیلی بیشتر است از متهم کردن و.....
یک شبهه ای هم از گفتار حضرت پیش آوردند که ، [هرچه من می دانم تو عثمان هم میدانی ]
به این نتیجه رسیدند که علم علی ، با علم عثمان مساویست.
خلافت علی ،با خلافت عثمان مساوی است.
این شبهه را اینگونه القا کردهاند و خود علی به این اقرار میکند.
وسخن آنها بسیار ضعیف و بی خردی است.
ابن ابی الحدید سنی پاسخ میدهد.
هیچوقت علم علی، با علم عثمان شبیه به هم ، حتی نزدیک بهم نیست.
علم علی کجا !! و علم عثمان کجا !!
اینکه فرمود : هرچه من میدانم تو هم می دانی و بلدی ، یعنی : صحبت از علم و مقامات نیست . همه در امور جامعه است تو که ، می دانی همه مردم به تنگ آمدند فکری به حال مردم کن.
در ادامه میگوید : این حرف امیر مقام و شأن و جایگاهی برای عثمان نیست.
حتی بچه های کوچک می فهمیدند حق کشی و حق خوری ها را ، چه برسد به عقلا و ممیزین .
عثمان یا نمی فهمید یا میفهمید و خلاف آن عمل می کرد.
عامل بعدی در تربیت :
۲- خطاب به عثمان ،تو که با پیغمبر بودی ،
تو اورا درک کردی ، او را می شناسی ،
آنچه ما دیدیم تو هم دیدی. این مقام بالایی ست. برگرد از مسیر اشتباه، حکومت داری و عدالت پیامبر را دیدی.رعایت کن .
آنچه ما شنیدیم تو هم شنیدی ، مصاحبت داشتیم ،تو هم مصاحب پیامبر بودی.
بر تو باد ، رعایت کردن و مراقبت از روش پیامبر ،
آنرا در جامعه پیاده کنی.
عثمان ! تو مگر عدالت پیامبر ندیدی .
پس چگونه بی عدالتی میکنی.
از مسیر خطا و اشتباهت برگرد و اصلاح کن.
عامل تربیتی :
۳- روش مقایسه است
عثمان ، تو خود را با خلفای قبل قیاس کن .
تو بلند مرتبه تر از آنها ، و جایگاهی که داری بالاتر از آنهاست.
تو سزاوارتر هستی به عمل کردن از دستورات پیامبر ، وآن دو اولیٰ نیستند در عمل.
تو دو ویژگی داری ، که آن دو ندارند.
قرابت به پیامبر داری که مردم را به این وا می دارد تو، بیشتر به سیرهْ پیامبر نزدیک باشی.
یک ویژگی تو ،از جهت خاندان است
نسب تو به پیامبر نزدیک است .
برای تو جا دارد که حق خویشاوندی را بیشتر مراعات کنی.
عثمان در جد سوم [ عبد مناف ] با پیامبر مشترک است .جد هر دو یکی است.
ابابکر در جد ششم [ مَرِّه ] با پیامبر یکی است.
عمر در جد هفتم [ کعب ] با پیامبر یکی ست .
ویژگی دوم تو ؛ به مقام دامادی پیامبر نائل شدی و آن دو به این مقام نرسیدند.
تو باید حق دامادی و خویشاوندی را رعایت کنی .
در حالیکه دیگران بر تو سبقت گرفتند در عمل به دستورات پیامبر.
و جمله پایانی انذار خود را میگوید:
مواظب خودت باش و فضای غبار آلود اطراف خود را مراقبت کن.
بخدا قسم تو کور نیستی ؛ بتو بینایی بدهم.
تو مشکل جهل نداری ؛ که من تو را آگاه کنم و جهل تو را تبدیل به آگاهی کنم .
عمل نکنی مردم تو را از سر راه بر میدارند.
سیرهْ پیامبر باید سیره ی تو باشد.
اللهم آنا نعوذُ بک من همزات الشیاطین
بسم الله الرحمن الرحیم
خلاصه خطبه ۶۴ بخش دوم :
بعد یادآوری و تذکرات به خلیفه : امیرالمومنین وارد بحث امام عادل می شود.می فرماید:
یک ملاکی برای تو، از امام عادل معرفی میکنم که هرکس در راس امور قرار گرفت با این معیار خود را بسنجد .
اگر این ویژگی را داشت امام عادل ، و اگر این ویژگی را نداشت حاکم جائر است.
حضرت دوباره از یک روش تربیتی دیگری استفاده میکند.
گرچه کلام مولا مصداق دارد. اما ،تا قیامت در هر دوره ای ، برای هر کسی که در راس قرارمیگیرد باید خود را تطبیق بدهد.
[ در مورد عثمان بجای اینکه اورا خطاب قرار دهد و بگوید تو فاسق یا فاجری ، ویژگی یک حاکم در راس امور را بیان میکند. که او خود بفهمد و تطبیق دهد.]
بدان: برترین بندگان در نزد خدا , کسی است که ویژگی عادل را دارا باشد.
ویژگی این امام عادل اینست که خود ،هدایت شده است و هم هدایت گر باشد.
یعنی علم دین داشته باشد. در عمل از دیگران افضل باشد.و بیشتر عمل کند .
مجموع آگاهی و عمل کردن ، میشود هدایت.
هدایت گر هم باشد ،یعنی هم و غم او بر تفرقه و گمراهی نباشد .بتواند جامعه را در بحران هدایت کند.
در غیر اینصورت ، خودرا بنا حق در منصب حکومت نشانده است.
دومین ویژگی امام :
سنت های معلومه را در جامعه زنده بدارد ،پابرجا نگه دارد ، اقامه کند.
و بدعتهای مجهوله را بمیراند و در جامعه نابود کند.
حاکم اسلامی باید سنتی اقامه کند که هم از طریق شرع و روایات ،تاریخ ، و عقل بدست آمده باشد.
سنتها و بدعتها هر دو ظاهرند ولی تفاوتی هم دارند .
سنتها، ظاهر و نورانی هستند. جان و روح انسان را نورانی میکنند.
در مقابل ، بدعت هم ظاهر است اما نور ندارد.
و هر دو نشانه هایی هم دارند.
نشانه سنت الهی : باعث آرامش ، امنیت و اتحاد می شود.
نشانه بدعت : موجب تفرقه ، نا آرامی ، و هرج و مرج میشود.
اگر خواستید بدانید یک عملی از سنت است یا بدعت ؟!!!
ببینید آن عمل موجب وحدت و اتحاد می شود یا باعث تفرقه..
اگر تفرقه زاست بدانید ، آن بدعت است.
چون دین باعث اجتماع است.
در ادامه کلام، بعد از حاکمان در مورد مردم می فرماید :
بدترین مردم از دید خدا کسی است که ظلم و جور دارد.
هم خود گمراه است و هم دیگران را به تباهی میکشاند.
یعنی ؛ حاکم گمراه باشد. مردم نیز گمراه می شوند.
حاکم جائر امورات را مشتبه میکند.
آسیبهای اجتماعی را در میان امت گسترش میدهد.
فضا را تیره و غبار آلود میکند .که تشخیص حق از باطل برای مردم بوضوح نیست .با هم مخلوط میشود.
حاکم فتنه را گسترش می دهد .
مردم در این فتنه موج میزنند.هرج و مرج ، اضطراب بوجود می آورند.
از تیره و تار کردن جامعه توسط حاکم ، خود مردمی که روزی خوب بودند شروع میکنند به فساد ،وفتنه هارا بیشتر دامن میزنند
چون سلسلهٰ انحرافی را آن حاکم ایجاد کرد.
حاکم خود، مهدی باشد مردم نیز هدایت می شوند.
بدان عثمان : از پیغمبر خدا مکرر شنیدم که فرمود :
در روز قیامت امام ظالم و جائر را کشان کشان به دوزخ می آورند و اورا پرتاب میکنند. که هیچ ناصر و عذر خواهی ندارد.
برای او کسی نیست که اشتباهات او را عذر تراشی کند . یاور ونصیری ندارد که پشتیبانی اوکند. بمانند دنیا که اطراف حاکمان ظلم را چنین افرادی فراوان وجود دارند.
او را در جهنم میچرخانند بمانند چرخش آسیاب .
در مقابل دید جهنمیان که خود خوار و ذلیلند . اورا به خفت میکشانند.
عثمان ؛ من تو را بخدا قسم میدم .مبادا تو همان پیشوا یی باشی که کشته شوی .
از پیامبر شنیدم که حاکمی بدست مردم کشته میشود. و بعد از او جامعه اسلامی روی خوشی نخواهید دید.
من تو را می ترسانم عثمان
مبادا با عملکرد تو ، خلیفه کشی باب شود.
پیامبر فرمود با کشته شدن حاکم ، درهای قتل و قتال باز می شود. و تا دنیا برپاست جامعه روی خوش نمی بیند.
عثمان ؛ مبادا سرآغاز از تو باشد.
تورا می ترسانم از پایان چنین کاری.
نقش خواص ، در هدایت حکومت و جامعه !
ونقش خواص ، در انحراف حکومت و جامعه!
عثمان ؛ تو مانند [آن شتر رام و آرامی که افسار به دست به هر طرف صاحبش بخواهد میرود ]مباش .خودرا از مروان جدا کن .اختیار خود بدست مروان نده که تو را به هر طرف میخواهد بکشد.
عمری گذراندی ،تجربه کسب کردی، از پیشینیان درس بگیر ، نگذار تو را بازی دهند.
تاثیر کارهای مروان در حکومت داری تو، نمایان است .مروان را به کنار بزن.
خود را از این اطرافیان دور نگهدار.
اللهم اجعلنا من خیر اعوانه و انصاره
سوال؟
اگر جایی مشکلی بود برای تشخیص سنت و بدعت ، بریم به سمت اینکه با فطرت مطابقت داره یانه
با مثالی بکم شاید بهتر باشه.
هرچند وقتی یه بار ، در گوشیهاپیامی میاد بنام سعد اکبر ، فلان روز ، روز سعداکبر و دعاهایی از پیامبر نقل میشه ،توصیه میشه به خواندن و آجر و پادش و....
در حالیکه چنین چیزی وجود ندارد و بدعته
برای تشخیص این ،ما به فطرت رجوع کنیم ،
چون دعاست و از قول پیامبره.
راحت پذیرش میشه وخیلی راحت انجام میگیره در حالیکه بدعته.
اینجا فطرت چگونه اینو تشخیص بده ؟؟
آیا در انجام این کار تفرقه و اختلاف هست که بفهمیم سنت نیست و بدعته؟؟
[۱/۱۳، ۱۱:۵۱] استاد کاظمی نیا: حضرت سه مرحله مشخص کردند، باید ترتیب رو رعایت کرد:
۱. ظاهر بدعت (در این مرتبه راه حل تشخیص بدعت دست عالمان و دین شناسان است یعنی از منابع دینی تشخیص بدهند چنین چیزی سنت هست یا خیر).
۲.آثار بدعت (در این مرتبه راه تشخیص بدعت به عهده سیاستمداران و جامعه شناسان متدین هست که با نگاه به اوضاع اجتماعی متوجه تفرقه و اغتشاش و...بشن)
۳.تاریکی بدعت(به خلاف دو قسم قبل که با مطالعه و تفحص و تحقیق میشه به نتیجه رسید، این مرتبه با بصیرت و ضمیر روشن کشف میشه یعنی کسی میتونه ظلمت بدعت و نور سنت رو ببینه که چشم باطنش باز شده باشه).
سوال ؟ پس قسم سوم هم کار هر شیعه ای نیست
[۱/۱۳، ۱۲:۰۵] استاد کاظمی نیا: خیر.
این قسم همون«فرقان» یا «بصیرت» هست.
امیر المومنین به طلحه و زبیر فرمود:
بَصَّرَنِیکُمْ صِدْقُ اَلنِّیَّةِ...
بصیرت یعنی دیدن باطن، دیدن نورانیت یا ظلمت.