طلاب حوزه علمیه حضرت بقیت الله عج - قم » ورودی سال 1398 » آقای سید ابوالفضل موسوی » مقاله کوتاه
انتخاب زبان
ما را دنبال کنید...
دسته‌بندی مقالات جدیدترین مقالات مقالات تصادفی مقالات پربازدید
■ اساتید حوزه علمیه حضرت بقیت الله عج - قم (۲)
سید محمد علی علوی لاجوردی (۱۷)
شیخ مهدی یعقوبی
سید عبد الرزاق پیر دهقان
شیخ محسن علوی افضل
شیخ مجتبی ناصری دولت آبادی (۱)
شیخ رضا اسلامی
سید احسان حسینی عاشق آبادی
شیخ محمد بصیرتی
سید روح الله موسوی
شیخ حسینعلی کرمانی
شیخ جعفر نوری نام تنی
شیخ علی جان نثاریون
شیخ جلیل شمس
شیخ عبدالله عباسی
سید هادی قریشی
سید محمد مهدی فروتن
شیخ مجید مهدیان آرا
شیخ ابراهیم لطیفی
شیخ مصطفی سرویه
یاسر ماهری قمی
شیخ یعقوب شمس الدینی (۱)
شیخ مهدی عرب پور
سید عبد المجید فقیهی
شیخ حسن محمودی
شیخ علی قربانی
شیخ رسول چگینی (۱۷)
شیخ محمد محمدی ارانی
سیدحسین موسوی نسب
شیخ محمد کثیری
سید مصطفی مومنی
سید محمد جلالی (۱۴)
شیخ محمد کاظمی نیا (۹۳)
شیخ محمد توکلی جوری
شیخ علیرضا کلاهدوزان (۱)
شیخ محمد طائبی اصفهانی
شیخ عارف محمدی
شیخ جلال باقری
سید محمد علی حسینی هرندی (۲)
شیخ مهدی دهبان (۳۷)
سید کاظم مددی
شیخ محمد زینعلی
سید علیرضا مددی (۲۳)
شیخ حامد خادم الذاکرین (۴)
شیخ محمد ناصری (۱)
شیخ علیرضا ضیایی (۳۰۰)
شیخ حسین صادقی
شیخ عباس مقیسه
شیخ محمد مهدی مقیسه
شیخ عبدالعباس حیاتی
شیخ علی علمداری
شیخ مجتبی خرقانی
شیخ یوسف تیموری
شیخ محمد رضا محمد علیزاده
شیخ مهدی قنبریان
شیخ حسین زهدی علیپور
شیخ حسین اطهری نیا
■ طلاب حوزه علمیه حضرت بقیت الله عج - قم
ورودی سال ۱۳۹۳
ورودی سال ۱۳۹۴
ورودی سال ۱۳۹۵
ورودی سال ۱۳۹۶ (۱)
ورودی سال ۱۳۹۷
ورودی سال ۱۳۹۸
ورودی سال ۱۳۹۹
ورودی سال ۱۴۰۰ (۱)
ورودی سال ۱۴۰۱
■ سایر نویسندگان (۳۲۲)

جدیدترین مقالات

مقالات تصادفی

مقالات پربازدید

اثبات صفت حیات برای خداوند - سید مهدی موسوی

یکی از مسائلی که در کتاب شرف کشف المراد بیان می شود اثبات صفت حیات برای خداوند است:



که بحث اینگونه شروع می شود:همه مرد قبول دارند که خدا زنده است ولی در تعریف و کیفیت ان اختلاف دارند.این افراد در واقع علت حیاتخداوند را دو چیز دانسته اند:

1-فلاسفه و معتزله:موجودی که محال نیست عالم و قادر باشد(سلبی)

2-اشاعره:خداوند چون این صفات(علم و قدرت)را دارد حی است(ایجابی)

که اینجا بررای فهمیدن اینکه کدام تعریف درست است راهکاری وجود دارد و آن این است که ما آیا حیات را عارض بر ذات می دانیم یا عین ذات:

اگر که عارض بر ذات بدانیم:تعریف ثبوتی ازعلم درست می شود(تریف دوم) ... ادامه مطلب

بررسی حجیت سنت محکی از طریق خبر واحد طبق دیدگاه برخی از اصولیون متأخر نام پژوهش گر: سید ابوالفضل موسوی

چکیده:
ما در این مقاله صدر بررسی این موضوع را داریم که اگر سنتی از طریق خبر واحدی به ما رسید (مثلا مرحوم کلینی از علی بن محمد از سهل بن زیاد از عمرو بن عثمال از مفضل بن صالح از سعد بن طریف از اصبغ بن نباته از علی (علیه السلام) :...) آیا این چنینی سنتی برای ما حجیت دارد؟ و می توانیم بر اساس آن عمل کنیم؟

در بین اصولیون شیعه تقریبا همه بر اساس این نوع سنت ها عمل میکنند و قائل به حجیت هستند.[1]

علمای علم اصول بر اساس همان ادله اربعه به اثبات حجیت این نوع خبر می پردازند.

اول کتاب (قرآن):
... ادامه مطلب

تحلیل ادبی آیه وضو و تأثیر آن بر استنباط فقهی پژوهشگر: سید ابوالفضل موسوی

یمنی از مواردی که بین شیعه و سنی در آن اختلاف است مربوط به آیه وضو می باشد یعنی اهل سنت می گویند که بر اساس برداشت از ظاهر آیات در این آیه کلمه(الی المرافق)دلالت بر این دارد که باید دست ها را از پایین به بالا شست،اما شیعیان می گویند که باید از بالا به پایین شست.این مورد ممکن است که ذهن برخی از دانشپژوهان شیعه را به خود مشغول کند که ممکن است اهل سنت درست بگویند یعنی از پایین به بالا بشوییم.در این مقاله این مورد به تفصیل بررسی شده است ولی اگر بخواهیم به صورت خلاصه بیان کنیم میشود که باید از بالا به پایین شست چونکه،یک:عمل پیامبر و ائمه معصومین اینگونه بوده است که از بالا به پایین بشوییم.دوم:اینکه همان ظاهر آیه هم طبق گفته های خودشان در ادبیات نمی تواند دلالت بر این کند که از پایین به بالا بشوییم.
... ادامه مطلب

تمییز و تطبیق آن با آیاتی از قرآن نام پژوهشگر: سید ابوالفضل موسوی

خداوند متعال انسان را خلق کرد و برای او برنامه سعداتی قرار داد و این برنامه را پیامبر از طریق حدیث ثقلین( قرآن و عترت ) به ما معرفی کرده است.
حال چونکه هردو اینها یعنی قرآن و عترت به زبان عربی هستند گاهی پیچیدگی و ابهامی در آنها بوجود می آید که باعث می شود منظور را به خوبی نفهمیم به همین علت در یکی از فصول علم نحو در این باره بحث شده است که عبارتی را بیاورند تا این پیچیدگی و ابهام را برطرف سازد.
که این عبارت شرایطی دارد:
1:جامد باشد 2:نکره باشد 3:فضله باشد 4:منصوب باشد
علمای علم نحو در کتبی که داشته اند در این باره بحث کرده اند اما بنده در این کار قصد دارم به صورت جداگانه این موضوع را با آیات قرآن تطبیق دهم که در هیچ یک از این کتاب ها این کار یعنی تطبیق به صورت جداگانه انجام نشده است. ... ادامه مطلب

روایات تفکر - سید ابوالفضل موسوی - سید محمد حسین ذاکریان

روایات تفکر
ویژگی سکوت:
(رابطه فکر و سکوت)

قائل: امیرالمؤمنین (علیه السلام) ، امام باقر (علیه السلام)

وَ كُلُّ سُكُوتٍ لَيْسَ فِيهِ فِكْرٌ فَهُوَ غَفْلَةٌ[1]

هر سکوتی که در آن فکر نباشد غفلت است

زمان فکر کردن:
(زمان مطلوب فکر چه زمانیست)

قائل: امیرالمؤمنین (علیه السلام)

اَلْعَاقِلُ إِذَا سَكَتَ فَكَّرَ وَ إِذَا نَطَقَ ذَكَرَ وَ إِذَا نَظَرَ اِعْتَبَرَ.[2]

عاقل زمانی که سکوت کرد تفکر کرده است
... ادامه مطلب

موضوع پژوهش:بررسی علم و جهل در عمل سوء نام پژوهشگر:سید ابوالفضل موسوی

چکیده:

اصل بحث ما این است که آیا منظور از جهل در آیه 17 سوره نساء همین معنای ظاهری است یا خیر معنایی باطنی دارد؟

که به این سؤال در چهار بخش

1-ریشه شناسی واژه جهل در قرآن

2- ریشه شناسی واژه علم در قرآن

3-کلمه جهل در آیه از کدام نوع است

4-مفهوم جهل در آیه از کدام نوع است ... ادامه مطلب

ویژگی تفکر - نویسنده: سید ابوالفضل موسوی

مقدمه:
خداوند پس از خلقت انسان برای هدایت او راه های متعددی قرار داد.من جمله این راه ها عقل و تفکر است.که انسان از این طریق یعنی تفکر در مورد پیرامون خود و خود می تواند تا مراتبی لز هدایت را پیش برود که بعد از آن نقل نیز به کمک عقل می آید.حال این تفکر ویژگی هایی دارد که روا یات فراوانی در این باهر وجود دارند و همگی از ویژگی عقل بحث می کنند.که نویسنده قصد دارد در این مقاله چند صفحه ای به شرح و توضیح مقداری اندک از این روایات بپردازد تا شامل ضرب المثل (آب دریا را اگر نتوان کشید.هم به قدر تشنگی باید چشید) باشد.

در پایان امیدوارم این تلاش اندک مورد تایید درگاه حق و مرضی همه معصومین علیهم السلام واقع گردد.
... ادامه مطلب

ارسال سوال