طلاب حوزه علمیه حضرت بقیت الله عج - قم » ورودی سال 1399 » آقای امیر محمد کماسی » مقاله کوتاه
انتخاب زبان
ما را دنبال کنید...
دسته‌بندی مقالات جدیدترین مقالات مقالات تصادفی مقالات پربازدید
■ اساتید حوزه علمیه حضرت بقیت الله عج - قم (۲)
سید محمد علی علوی لاجوردی (۱۷)
شیخ مهدی یعقوبی
سید عبد الرزاق پیر دهقان
شیخ محسن علوی افضل
شیخ مجتبی ناصری دولت آبادی (۱)
شیخ رضا اسلامی
سید احسان حسینی عاشق آبادی
شیخ محمد بصیرتی
سید روح الله موسوی
شیخ حسینعلی کرمانی
شیخ جعفر نوری نام تنی
شیخ علی جان نثاریون
شیخ جلیل شمس
شیخ عبدالله عباسی
سید هادی قریشی
سید محمد مهدی فروتن
شیخ مجید مهدیان آرا
شیخ ابراهیم لطیفی
شیخ مصطفی سرویه
یاسر ماهری قمی
شیخ یعقوب شمس الدینی (۱)
شیخ مهدی عرب پور
سید عبد المجید فقیهی
شیخ حسن محمودی
شیخ علی قربانی
شیخ رسول چگینی (۱۷)
شیخ محمد محمدی ارانی
سیدحسین موسوی نسب
شیخ محمد کثیری
سید مصطفی مومنی
سید محمد جلالی (۱۴)
شیخ محمد کاظمی نیا (۹۳)
شیخ محمد توکلی جوری
شیخ علیرضا کلاهدوزان (۱)
شیخ محمد طائبی اصفهانی
شیخ عارف محمدی
شیخ جلال باقری
سید محمد علی حسینی هرندی (۲)
شیخ مهدی دهبان (۳۷)
سید کاظم مددی
شیخ محمد زینعلی
سید علیرضا مددی (۲۳)
شیخ حامد خادم الذاکرین (۴)
شیخ محمد ناصری (۱)
شیخ علیرضا ضیایی (۳۰۰)
شیخ حسین صادقی
شیخ عباس مقیسه
شیخ محمد مهدی مقیسه
شیخ عبدالعباس حیاتی
شیخ علی علمداری
شیخ مجتبی خرقانی
شیخ یوسف تیموری
شیخ محمد رضا محمد علیزاده
شیخ مهدی قنبریان
شیخ حسین زهدی علیپور
شیخ حسین اطهری نیا
■ طلاب حوزه علمیه حضرت بقیت الله عج - قم
ورودی سال ۱۳۹۳
ورودی سال ۱۳۹۴
ورودی سال ۱۳۹۵
ورودی سال ۱۳۹۶ (۱)
ورودی سال ۱۳۹۷
ورودی سال ۱۳۹۸
ورودی سال ۱۳۹۹
ورودی سال ۱۴۰۰ (۱)
ورودی سال ۱۴۰۱
■ سایر نویسندگان (۳۲۲)

جدیدترین مقالات

مقالات تصادفی

مقالات پربازدید

حضرت آدم و حوّا در بهشت گردآورنده : امیرمحمد کماسی

در دنيا جايگاهي بسيار خوب و پردرخت و شاداب وجود داشت که به آن بهشت دنيا مي‌گفتند. خداوند آدم را در همانجا آفريد و روح انساني را در او دميد، و به فرشتگان فرمان داد تا او را سجده کنند.
از آن جا که خداوند اراده کرده بود تا فرزنداني به آدم عطا کند، و نسل او را به وجود آورد، مشيت او چنين قرار گرفت که حضرت آدم همسري داشته باشد تا با او ازدواج نموده و از او داراي فرزند گردد.
خداوند حوّا را از زيادي گِل آدم آفريد، بنابراين حوّا بعد از آفرينش آدم آفريده شده است.
... ادامه مطلب

بررسی کاربرد فعل ماضی در آیات با محوریت سوره کهف گردآورنده : امیرمحمد کماسی

علم صرف یکی از علوم ادبی تأثیرگذار در فهم قرآن است. از آن رو که از اهداف اصلی فراگیری علوم ادبی، توانمندی در استفاده صحیح از منابع دینی است، توجه به مباحث کابردی به ویژه در منابع دینی بسیار ضروری می باشد.
تحقیق حاضر که کاربرد فعل ماضی در سوره کهف را مورد بررسی قرار می دهد؛ در راستای تحقق این هدف نوشته شده است. ... ادامه مطلب

بررسی کاربرد فعل مضارع درآیات با محوریت سوره کهف گردآورنده : امیرمحمد کماسی

علم صرف یکی از علوم ادبی تأثیرگذار در فهم قرآن است. از آن رو که از اهداف اصلی فراگیری علوم ادبی، توانمندی در استفاده صحیح از منابع دینی است، توجه به مباحث کابردی به ویژه در منابع دینی بسیار ضروری می باشد.
تحقیق حاضر که کاربرد فعل مضارع در سوره کهف را مورد بررسی قرار می دهد؛ در راستای تحقق این هدف نوشته شده است.
... ادامه مطلب

بررسی مباحث عَلَم در دروس حوزوی گردآورنده : امیرمحمد کماسی

علومی که ادبیات عرب را به ما می شناساند یک علم نیست بلکه چندین علم است حتی بعضی این علوم را تا چهارده عدد شمرده اند. یکی از مباحثی که در ادبیات عرب مطرح است بحث معرفه و نکره بودن اسم است. این بحث یک بحث صرفی است و متأخرین این بحث را در کتابهای صرفی خود مورد بررسی قرار داده اند البته این بحث نیز در مقدمات کتابهای نحوی هم دیده می شود و این بخاطر این است که شناخت این دو مفهوم برای یاد گرفتن علم نحو لازم است. دوّمین قسم از اسماء معرفه؛ عَلَم مى‌باشد که شناخت آن نیز کاربرد فراوانی در فهم متون دینی دارد. اما چون ما نسبت به این مسائل مهم کاربردی علم صرف و نحو در قرآن و روایات معصومین توجه نمی کنیم و در نتیجه فهم دقیق و عمیقی از آیات قرآن و روایات معصومین نداریم، پس باید برای کاربردی کردن مباحث عَلَم در دروس حوزوی، اقسام و احکام آن را مورد بررسی قرار دهیم و هدف از تدوين اين تحقیق، شناسایی مباحث عَلَم در دروس حوزوی است. در اين نوشتار روش و ابزارگردآوري اطلاعات به روش کتابخانه اي، استنادی است. نتايج تحقيق نشان داد که فهم عمیق قرآن کریم و روایات و ادعیه معصومان بدون یادگیری دقیق ادبیات عرب (صرف، نحو، لغت و بلاغت) امکان‌پذیر نیست.
... ادامه مطلب

عنوان تحقیق: « همه چیز در باره قوم عاد »

همه چیز در باره قوم عاد
جایگاه و خصوصیات جسمانی و اخلاقی قوم عاد
حدود ۷۰۰ سال قبل از میلاد حضرت مسیح ـ علیه السلام ـ در سرزمین احقاف (بین یمن و عمان، در جنوب عربستان) قومی زندگی می‎کردند که به آنها قوم عاد می‎گفتند. زیرا جدشان شخصی به نام «عاد بن عوص» بود و حضرت هود ـ علیه السلام ـ نیز از همین قوم بود و عاد بن عوص، جد سوم او به شمار می‎آمد. قوم عاد از نژاد عرب بوده، آنها، سیزده قبیله بودند که نسبشان به عاد از نوادگان نوح بوده مى رسیده. با عنوان “عاد اول” در قرآن کریم معرفی شده اند و ظاهر تعبیر آن است که غیر از آنها و بعد از آنان گروه یا گروههایی به عنوان عاد دوم یا سوم و… بوده اند. از ظاهر آیه۶۹ سوره اعراف « أ و عجبتم أن جاءکم ذکر من ربکم على رجل منکم لینذرکم و اذکروا إذ جعلکم خلفاء من بعد قوم نوح و زادکم فى الخلق بصطه فاذکروا ءالاء الله لعلکم تفلحون» ترجمه: آیا تعجب کردید که بر مردى از خودتان تذکارى از جانب پروردگارتان آمده تا شما را هشدار دهد؟ و به یاد آورید زمانى را که خدا شما را از پس قوم نوح جانشین آنان کرد، و در آفرینش بر توانایى شما افزود، پس نعمت هاى خدا را یاد کنید شاید رستگار شوید. بر می آید که قوم عاد بعد از قوم نوح می زیستند و حضرت هود بعداز حضرت نوح بوده است، ... ادامه مطلب

عنوان تحقیق: بررسی کاربرد حرف «همزه» در دروس حوزوی گردآورنده : امیرمحمد کماسی

چکیده:
علومی که ادبیات عرب را به ما می شناساند یک علم نیست بلکه چندین علم است حتی بعضی این علوم را تا چهارده عدد شمرده اند. یکی از مباحثی که در ادبیات عرب مطرح است بحث حرف است که در زبان عربی کاربرد فراوانی داشته و یکی از اقسام کلمه به شمار می‌رود. اولین مبحث در مغنی الادیب در باب اول که مشتمل بر تشریح مفردات است و مقصود از مفردات در این باب، حروف است؛ حرف «همزه« است که شناخت مباحث آن کاربرد فراوانی در فهم متون دینی دارد. اما چون ما نسبت به این مسائل مهم کاربردی علم صرف و نحو در قرآن و روایات معصومین توجه نمی کنیم و در نتیجه فهم دقیق و عمیقی از آیات قرآن و روایات معصومین نداریم، پس باید برای کاربردی کردن مباحث حرف «همزه» در دروس حوزوی، اقسام و احکام آن را مورد بررسی قرار دهیم و هدف از تدوين اين تحقیق، شناسایی مباحث حرف «همزه» در دروس حوزوی است. در اين نوشتار روش و ابزارگردآوري اطلاعات به روش کتابخانه اي، استنادی است. نتايج تحقيق نشان داد که فهم عمیق قرآن کریم و روایات و ادعیه معصومان بدون یادگیری دقیق ادبیات عرب (صرف، نحو، لغت و بلاغت) امکان‌پذیر نیست.
کلیدواژه‌ها:
همزه، اقسام حرف همزه، همزه مفرده، حرف نداء، حرف استفهام، ادوات استفهام، معانی استفهام ... ادامه مطلب

عنوان تحقیق: بررسی کاربرد فعل امر درآیات با محوریت سوره کهف گردآورنده : امیرمحمد کماسی

علم صرف یکی از علوم ادبی تأثیرگذار در فهم قرآن است. از آن رو که از اهداف اصلی فراگیری علوم ادبی، توانمندی در استفاده صحیح از منابع دینی است، توجه به مباحث کابردی به ویژه در منابع دینی بسیار ضروری می باشد.
تحقیق حاضر که کاربرد فعل امر در سوره کهف را مورد بررسی قرار می دهد؛ در راستای تحقق این هدف نوشته شده است.
... ادامه مطلب

ارسال سوال