طلاب حوزه علمیه حضرت بقیت الله عج - قم » ورودی سال 1401 » آقای ابوالفضل کافتری
انتخاب زبان
ما را دنبال کنید...
دسته‌بندی مقالات جدیدترین مقالات مقالات تصادفی مقالات پربازدید
■ اساتید حوزه علمیه حضرت بقیت الله عج - قم (۲)
سید محمد علی علوی لاجوردی (۱۷)
شیخ مهدی یعقوبی
سید عبد الرزاق پیر دهقان
شیخ محسن علوی افضل
شیخ مجتبی ناصری دولت آبادی (۱)
شیخ رضا اسلامی
سید احسان حسینی عاشق آبادی
شیخ محمد بصیرتی
سید روح الله موسوی
شیخ حسینعلی کرمانی
شیخ جعفر نوری نام تنی
شیخ علی جان نثاریون
شیخ جلیل شمس
شیخ عبدالله عباسی
سید هادی قریشی
سید محمد مهدی فروتن
شیخ مجید مهدیان آرا
شیخ ابراهیم لطیفی
شیخ مصطفی سرویه
یاسر ماهری قمی
شیخ یعقوب شمس الدینی (۱)
شیخ مهدی عرب پور
سید عبد المجید فقیهی
شیخ حسن محمودی
شیخ علی قربانی
شیخ رسول چگینی (۱۷)
شیخ محمد محمدی ارانی
سیدحسین موسوی نسب
شیخ محمد کثیری
سید مصطفی مومنی
سید محمد جلالی (۱۴)
شیخ محمد کاظمی نیا (۹۳)
شیخ محمد توکلی جوری
شیخ علیرضا کلاهدوزان (۱)
شیخ محمد طائبی اصفهانی
شیخ عارف محمدی
شیخ جلال باقری
سید محمد علی حسینی هرندی (۲)
شیخ مهدی دهبان (۳۷)
سید کاظم مددی
شیخ محمد زینعلی
سید علیرضا مددی (۲۳)
شیخ حامد خادم الذاکرین (۴)
شیخ محمد ناصری (۱)
شیخ علیرضا ضیایی (۳۰۰)
شیخ حسین صادقی
شیخ عباس مقیسه
شیخ محمد مهدی مقیسه
شیخ عبدالعباس حیاتی
شیخ علی علمداری
شیخ مجتبی خرقانی
شیخ یوسف تیموری
شیخ محمد رضا محمد علیزاده
شیخ مهدی قنبریان
شیخ حسین زهدی علیپور
شیخ حسین اطهری نیا
■ طلاب حوزه علمیه حضرت بقیت الله عج - قم
ورودی سال ۱۳۹۳
ورودی سال ۱۳۹۴
ورودی سال ۱۳۹۵
ورودی سال ۱۳۹۶ (۱)
ورودی سال ۱۳۹۷
ورودی سال ۱۳۹۸
ورودی سال ۱۳۹۹
ورودی سال ۱۴۰۰ (۱)
ورودی سال ۱۴۰۱
■ سایر نویسندگان (۳۲۲)

جدیدترین مقالات

مقالات تصادفی

مقالات پربازدید

« امر به¬معروف و نهی ازمنکر »

تحلیل شخصی در رابطه با امر به معروف و نهی از منکر

از نظر بنده امر به معروف و نهي از منکر از مهمترین مسائل در دین اسلام میباشد، تا جاییکه در برخی روایات داریم که: اگر تمام اعمال نیک و حتی جهاد در راه خدا را در برابر امر به معروف قرار دهیم مانند قطره در مقابل دریاست. در آيات هم از جهات مختلفی، اين وظيفه را اجتماعي، ديني و سياسي را قرار داده. رهبری هم در مسئله امر به معروف فرمودند همه باید امر به معروف و نهی از منکر بکنند امروز امر به معروف و نهی از منکر هم مسئولیت شرعی و هم مسئولیت انقلابی و سیاسی است. متاسفانه امروزه اين مهم به فراموشی سپرده شده است که معروف شده به واجب فراموش شده.
بنظر ما امروزه جنگ فقط نظامی نیست بلکه تهاجم های دیگری هم از سوی دشمنان بویژه تهاجم فرهنگیدر حال اجرا هست. وظیفه ما در مقابل این تهاجم روشنگری و امر به معروف و نهی از منکر میباشد.







... ادامه مطلب

«حسود و حسادت»

تحلیل شخصی در رابطه با حسد

حَسَد یا حسادت از رذایل اخلاقی، به معناى آرزوىِ از بین رفتن داشته‌هاى دیگران است. از حسد در اسلام خیلی نهی ده است تا جاییکه واژه حسد چهار بار در قرآن به کار رفته است. در کتاب‌های حدیثی هم روایاتی در مذمت حسد و آثار بد آن آمده است. از دلایل حسد می¬شود به نمونه هایی مانند: خباثت باطنی و داشتن روحیه تکبر اشاره کرد. از راه های درمان حسد میشود به تفکر درباره آسیب‌های حسد اشاره کرد،. در فقه حسد را از گناهان کبیره می¬شمارند ولی اگر حس حسادت در رفتار و کردار ظاهر نشود طبق حدیث رفع، ایرادی بر آن وارد نیست.
در برخی از مَثَل‌هاى فارسى و عربى، آموزه‌هایى درباره حسد یافت می‌شود، مانند: «حسود هرگز نیاسود» «الاحْسانُ الَى الْعَبیدِ مَکْبَتَةٌ لِلْحَسُود» (نیکى به بندگان مایه خوارى حسود است).
ریشه حسد در قلب است و معتقدم اگر حسد در زبان یا رفتار بروز کند، در این صورت انسان، مرتکب گناه شده و باید حلالیت بطلبد، اما‌ اگر حسد در‌‌ همان مرحله قلب بماند، در این صورت انسان فقط مرتکب گناهى بین خود و خدا شده است، که باید توبه کرده و از خداوند طلب کند که از این خبائث شیطانی به دور باشد.

... ادامه مطلب

«خمس و زکات»

تحلیل شخصی در رابطه با خمس و زکات

زکات مشهورترین واجب مالی در شریعت مقدس اسلامی و از احکام ضروری نزد مسلمانان است. در آیات زیادی از زکات نام برده شده است. زکات نُه چیز واجب است: اول: گندم. دوم: جو. سوم: خرما.‏‎ ‎‏چهارم: کشمش. پنجم: طلا. ششم: نقره. هفتم: شتر. هشتم: گاو. نهم: گوسفند.
خمس نیز به یک پنجم منفعت اضافه بر خرج سال گفته می شود و حقی است که خداوند برای پیامبر و امام و سادات فقیر در مال افراد قرار داده و واجب است پرداخت شود. خمس به دو قمست تقسیم می‌شود که یک قسمت آن سهم امام علیه السلام است و قسمت دیگر آن سهم سادات فقیر می‌باشد.




... ادامه مطلب

«کمک به مظلومان»

تحلیل شخصی در رابطه با کمک به مظلوم

از توصیه های اکید پیامبر عطوف و مهربان اسلام برای مسلمانان، دست گیری و کمک به یکدیگر تحت هر شرایطی است.
نکته بسیار مهمی که از روایات به دست می‌آید این است که اعتراض یک مسلمان در برابر ظلم، منحصر به کشور و دین خودش نبوده و نارضایتی او نیز نه تنها در حد اعتراض زبانی، بلکه امری قلبی و درونی است. و طبق عقل و سیره عقلاء این یک امر واجب است که عقل بما هو هو درک میکند. چنانچه امام رضا(ع) فرموده‌اند: «هر کس از کاری راضی باشد مثل کسی است که آن‌را انجام داده، و اگر کسی در مشرق کشته شود و دیگری در مغرب از این قتل راضی باشد، نزد خدا با قاتل شریک خواهد بود». و امام علی(ع) فرمودند: «کسی که ظلم می‌کند، و کسی که با او همکاری دارد و کسی که بدان رضایت دارد، «هرسه» شریک‌اند»



... ادامه مطلب

«نماز و نمازگزار»

تحلیل شخصی در رابطه با نماز

خداوند نعمت های بی شمار زیادی به انسان عطا کرده و این هستی قطعا با هدف خلق شده است. به طوری که می توان با داشتن چشمی بینا و گوشی شنوا تمامی نعمت های الهی را مشاهده نمود. به همین خاطر کاری مانند نماز تنها فقط برای شکرگزاری از خالق هستی و عبادت او است. همچنین بارها دیده شده است که افراد زیادی پس از خواندن نماز خود نیز حس آرامش و سبکی کرده اند. پس در نتیجه آن کس که نیاز به نماز دارد خودماییم نه خداوند چرا که شکرگزاری برای نعمت ها و داشته ها حال انسان را بهتر می کند. ارزش والای نماز خواندن به گونه ای است که نمی توان تنها آن را در نزدیکی انسان و پروردگار خلاصه کرد. به صورتی که یک نمازگزار واقعی می تواند اثرات زیادی از نماز را در زندگی اش شاهد باشد. حتی اقامه نماز در روابط اجتماعی نیز بسیار موثر و سودمند است و باعث نزدیکی مسلمانان و بهبود رابطه آن ها می شود. پس با اقامه صحیح نماز هم مسئولیت فردی و هم اجتماعی تقویت می گردد. ارزش نماز به حدی بالاست که اگر نماز مورد قبول واقع نشود هیچ عملی مقبول نیست. رسول اکرم(ص) هم در این باره فرمودند: الصلاة عمودالدین




... ادامه مطلب

یک امام یک معجزه - نام و نام خانوادگی: ابوالفضل کافتری

گفتگوی خواندنی خورشید با امام علی (ع)
بر اساس روایتی به نقل از ابن عباس آمده که وقتی از فتح مکه باز می‌گشتیم شب هنگام در هوازن بودیم، پیامبر به علی بن ابیطالب (ع) فرمود: یا علی! برخیز و منزلت خود را نزد خدا دریاب و به هنگام طلوع خورشید با آن سخن بگو.
من به فضل گفتم بلند شو ببینم علی بن ابی طالب (ع) چگونه با خورشید سخن می‌گوید. وقتی خورشید طلوع کرد بلند شد و خطاب به خورشید گفت: سلام بر تو‌ای بنده‌ صالح پایدار در طاعت پروردگار خویش. خورشید در جواب گفت : علیک السلام‌ای برادر رسول خدا و وصی خدا (ص) بلند شد و سر او را گرفت و بلند کرد و دست به صورت او می‌کشید و می‌گفت بلند شو حبیب من که اهل آسمان از گریه‌ تو به گریه آمدند و خدای عزوجل بخاطر تو بر عرش مباهات کرد.
امالی صدوق، ص ۳۵۱، بحار الانوار، ج ۴۱، ص ۱۷۷. سخن امام علی (ع) با خورشید مشهور و با سند‌های گوناگونی و عبارات مختلف نقل شده است. ... ادامه مطلب

ارسال سوال