دستهبندی مقالات
جدیدترین مقالات
مقالات تصادفی
مقالات پربازدید
■ اساتید حوزه علمیه حضرت بقیت الله عج - قم (۲)
سید محمد علی علوی لاجوردی (۱۷)
شیخ مهدی یعقوبی
سید عبد الرزاق پیر دهقان
شیخ محسن علوی افضل
شیخ مجتبی ناصری دولت آبادی (۱)
شیخ رضا اسلامی
سید احسان حسینی عاشق آبادی
شیخ محمد بصیرتی
سید روح الله موسوی
شیخ حسینعلی کرمانی
شیخ جعفر نوری نام تنی
شیخ علی جان نثاریون
شیخ جلیل شمس
شیخ عبدالله عباسی
سید هادی قریشی
سید محمد مهدی فروتن
شیخ مجید مهدیان آرا
شیخ ابراهیم لطیفی
شیخ مصطفی سرویه
یاسر ماهری قمی
شیخ یعقوب شمس الدینی (۱)
شیخ مهدی عرب پور
سید عبد المجید فقیهی
شیخ حسن محمودی
شیخ علی قربانی
شیخ رسول چگینی (۱۷)
شیخ محمد محمدی ارانی
سیدحسین موسوی نسب
شیخ محمد کثیری
سید مصطفی مومنی
سید محمد جلالی (۱۴)
شیخ محمد کاظمی نیا (۹۳)
شیخ محمد توکلی جوری
شیخ علیرضا کلاهدوزان (۱)
شیخ محمد طائبی اصفهانی
شیخ عارف محمدی
شیخ جلال باقری
سید محمد علی حسینی هرندی (۲)
شیخ مهدی دهبان (۳۷)
سید کاظم مددی
شیخ محمد زینعلی
سید علیرضا مددی (۲۳)
شیخ حامد خادم الذاکرین (۴)
شیخ محمد ناصری (۱)
شیخ علیرضا ضیایی (۳۰۰)
شیخ حسین صادقی
شیخ عباس مقیسه
شیخ محمد مهدی مقیسه
شیخ عبدالعباس حیاتی
شیخ علی علمداری
شیخ مجتبی خرقانی
شیخ یوسف تیموری
شیخ محمد رضا محمد علیزاده
شیخ مهدی قنبریان
شیخ حسین زهدی علیپور
شیخ حسین اطهری نیا
■ طلاب حوزه علمیه حضرت بقیت الله عج - قمشیخ مهدی یعقوبی
سید عبد الرزاق پیر دهقان
شیخ محسن علوی افضل
شیخ مجتبی ناصری دولت آبادی (۱)
شیخ رضا اسلامی
سید احسان حسینی عاشق آبادی
شیخ محمد بصیرتی
سید روح الله موسوی
شیخ حسینعلی کرمانی
شیخ جعفر نوری نام تنی
شیخ علی جان نثاریون
شیخ جلیل شمس
شیخ عبدالله عباسی
سید هادی قریشی
سید محمد مهدی فروتن
شیخ مجید مهدیان آرا
شیخ ابراهیم لطیفی
شیخ مصطفی سرویه
یاسر ماهری قمی
شیخ یعقوب شمس الدینی (۱)
شیخ مهدی عرب پور
سید عبد المجید فقیهی
شیخ حسن محمودی
شیخ علی قربانی
شیخ رسول چگینی (۱۷)
شیخ محمد محمدی ارانی
سیدحسین موسوی نسب
شیخ محمد کثیری
سید مصطفی مومنی
سید محمد جلالی (۱۴)
شیخ محمد کاظمی نیا (۹۳)
شیخ محمد توکلی جوری
شیخ علیرضا کلاهدوزان (۱)
شیخ محمد طائبی اصفهانی
شیخ عارف محمدی
شیخ جلال باقری
سید محمد علی حسینی هرندی (۲)
شیخ مهدی دهبان (۳۷)
سید کاظم مددی
شیخ محمد زینعلی
سید علیرضا مددی (۲۳)
شیخ حامد خادم الذاکرین (۴)
شیخ محمد ناصری (۱)
شیخ علیرضا ضیایی (۳۰۰)
شیخ حسین صادقی
شیخ عباس مقیسه
شیخ محمد مهدی مقیسه
شیخ عبدالعباس حیاتی
شیخ علی علمداری
شیخ مجتبی خرقانی
شیخ یوسف تیموری
شیخ محمد رضا محمد علیزاده
شیخ مهدی قنبریان
شیخ حسین زهدی علیپور
شیخ حسین اطهری نیا
ورودی سال ۱۳۹۳
■ سایر نویسندگان (۳۲۲)آقای سجاد پور کریم (۱)
آقای محمد خدا بخشی
آقای محمدمهدی خراسانی
آقای امیر حسین خرم فر
آقای سیدی احمدی
آقای محمد حسین شریفی
آقای محمد حسن عبقری
آقای مهدی کرمی
آقای محمد امین محسنی
آقای محمد محمد نژاد
آقای جعفر محمد قلی
آقای محمد حسین محمدی
آقای علی مصطفوی زاده
آقای ابوالفضل مهدوی نکو
آقای محمد یعقوبی
آقای محمدعلی کیانی نژاد
آقای قائم توحیدیان
آقای محمد رضا وحیدی منش
ورودی سال ۱۳۹۴آقای محمد خدا بخشی
آقای محمدمهدی خراسانی
آقای امیر حسین خرم فر
آقای سیدی احمدی
آقای محمد حسین شریفی
آقای محمد حسن عبقری
آقای مهدی کرمی
آقای محمد امین محسنی
آقای محمد محمد نژاد
آقای جعفر محمد قلی
آقای محمد حسین محمدی
آقای علی مصطفوی زاده
آقای ابوالفضل مهدوی نکو
آقای محمد یعقوبی
آقای محمدعلی کیانی نژاد
آقای قائم توحیدیان
آقای محمد رضا وحیدی منش
آقای محمد جواد بیات
آقای امیر پور عباس
آقای سید علی حسینی (۳)
آقای محمد رحیمی
آقای محمد صالح زارع
آقای محمد علی زهرایی
آقای محمد حسین سلطانی
آقای سید محمد شمسی
آقای عرفان غلامی قمی
آقای محمدرضا قاسمی (۱)
آقای حسین قاینی زاده
آقای حسین قاینی زاده
آقای علی لرستانی
آقای حسن مهروانی (۱)
آقای احمد نجفی
آقای علی ولی ابرقوئی
آقای محمد ولایت مهر
آقای محمد حسین صالحی
ورودی سال ۱۳۹۵آقای امیر پور عباس
آقای سید علی حسینی (۳)
آقای محمد رحیمی
آقای محمد صالح زارع
آقای محمد علی زهرایی
آقای محمد حسین سلطانی
آقای سید محمد شمسی
آقای عرفان غلامی قمی
آقای محمدرضا قاسمی (۱)
آقای حسین قاینی زاده
آقای حسین قاینی زاده
آقای علی لرستانی
آقای حسن مهروانی (۱)
آقای احمد نجفی
آقای علی ولی ابرقوئی
آقای محمد ولایت مهر
آقای محمد حسین صالحی
آقای علی ارجینی
آقای محمد جواد افلاکیان (۲۲)
آقای سجاد باقری (۲۷)
آقای محمد علی تقی پور (۲۳)
آقای سید مهدی حسینی منش (۳)
آقای محمد صادق رحمانی (۳۹)
آقای یاسین زاهدی (۱۰)
آقای امیر حسین سالمی (۹)
آقای حسین عابدینی (۱۷)
آقای رضا عابدینی (۱۹)
آقای محمد غلامی (۲۶)
آقای علی صدرا مافی (۲۳)
آقای ابوالفضل میر داداشی (۳۸)
آقای حسین وصالی ادب (۳۹)
آقای رضا ولی ابرقوئی (۲۴)
ورودی سال ۱۳۹۶ (۱)آقای محمد جواد افلاکیان (۲۲)
آقای سجاد باقری (۲۷)
آقای محمد علی تقی پور (۲۳)
آقای سید مهدی حسینی منش (۳)
آقای محمد صادق رحمانی (۳۹)
آقای یاسین زاهدی (۱۰)
آقای امیر حسین سالمی (۹)
آقای حسین عابدینی (۱۷)
آقای رضا عابدینی (۱۹)
آقای محمد غلامی (۲۶)
آقای علی صدرا مافی (۲۳)
آقای ابوالفضل میر داداشی (۳۸)
آقای حسین وصالی ادب (۳۹)
آقای رضا ولی ابرقوئی (۲۴)
آقای علی احمدی (۱۸)
آقای محمد حسین پرتوی (۴)
آقای محمد مهدی توکلی (۹۸)
آقای محمد حاجی پور (۲۵)
آقای سید محمد حسینی (۲)
آقای سجاد کریمی (۹)
آقای سید علی موسوی
آقای علی میانداری (۲۲)
آقای حسین نوروزی (۳۲)
آقای محمد بهرامی
ورودی سال ۱۳۹۷آقای محمد حسین پرتوی (۴)
آقای محمد مهدی توکلی (۹۸)
آقای محمد حاجی پور (۲۵)
آقای سید محمد حسینی (۲)
آقای سجاد کریمی (۹)
آقای سید علی موسوی
آقای علی میانداری (۲۲)
آقای حسین نوروزی (۳۲)
آقای محمد بهرامی
آقای امیر حسین وحیدی منش (۱۶)
آقای محسن حسین زاده (۲۳)
آقای حسین حسنی (۴۱)
آقای امیر حسین جعفری (۲۶)
آقای سید حامد حسینی (۲۳)
آقای محمد حسین ابراهیمی
آقای محمد مهدی سالخورده (۱۲)
آقای علی بهرامی (۵)
آقای مهدی قره قاش (۲۸)
آقای علی کاشانی (۱)
آقای حسین کافتری (۲۰)
آقای سید محمد جواد محمدی (۳۶)
آقای سید محمد باقر موسوی (۱۶)
آقای محسن محرابیون (۱۷)
آقای محمد مهدی حیدری (۱۳)
آقای حسين نظرپور (۵۰)
آقای محمد هادی زینلی
ورودی سال ۱۳۹۸آقای محسن حسین زاده (۲۳)
آقای حسین حسنی (۴۱)
آقای امیر حسین جعفری (۲۶)
آقای سید حامد حسینی (۲۳)
آقای محمد حسین ابراهیمی
آقای محمد مهدی سالخورده (۱۲)
آقای علی بهرامی (۵)
آقای مهدی قره قاش (۲۸)
آقای علی کاشانی (۱)
آقای حسین کافتری (۲۰)
آقای سید محمد جواد محمدی (۳۶)
آقای سید محمد باقر موسوی (۱۶)
آقای محسن محرابیون (۱۷)
آقای محمد مهدی حیدری (۱۳)
آقای حسين نظرپور (۵۰)
آقای محمد هادی زینلی
آقای محمد مهدی ارجینی
آقای محمد هادی نصاری پور (۱۲)
آقای محمد رضا نصیری (۴۹)
آقای محمد حسین کاظمی (۲)
آقای سید ابوالفضل موسوی (۲۳)
آقای محمد جواد علی محمدی (۳۸)
آقای سید محمد حسین ذاکریان (۸)
آقای طاها دوست محمدی (۳۶)
آقای حسین جعفری
آقای سید مهدی موسوی (۱۵۶)
آقای علی پریزاد (۲۴)
آقای علیرضا کدخدایی (۲۹)
آقای محمد علی سلطانی نژاد (۳۳)
آقای سید محمد جواد رحمانی (۶)
آقای سید محمد مهدی حسینی (۵۲)
آقای سید محمد صالح سهیلی (۲)
آقای امیرعلی سبزبان
ورودی سال ۱۳۹۹آقای محمد هادی نصاری پور (۱۲)
آقای محمد رضا نصیری (۴۹)
آقای محمد حسین کاظمی (۲)
آقای سید ابوالفضل موسوی (۲۳)
آقای محمد جواد علی محمدی (۳۸)
آقای سید محمد حسین ذاکریان (۸)
آقای طاها دوست محمدی (۳۶)
آقای حسین جعفری
آقای سید مهدی موسوی (۱۵۶)
آقای علی پریزاد (۲۴)
آقای علیرضا کدخدایی (۲۹)
آقای محمد علی سلطانی نژاد (۳۳)
آقای سید محمد جواد رحمانی (۶)
آقای سید محمد مهدی حسینی (۵۲)
آقای سید محمد صالح سهیلی (۲)
آقای امیرعلی سبزبان
آقای سید علی حسینی آملی (۱۹)
آقای محمد مهدی بلیغی (۲۰)
آقای محمد رستمی
آقای علی عباسی (۱۰)
آقای امیرمهدی نصرتی (۱۷)
آقای محمد جواد برات نژاد (۱۳)
آقای سید مهدی محمودی فر (۱۰)
آقای احمد رضا محسنی فر
آقای محمد حسن رجبی زاده
آقای امیر محمد کماسی (۱)
آقای عباس عباسی (۶)
آقای علی ایزدی (۲۲)
آقای علیرضا منصوریه (۲۳)
آقای محمد حسن مقدم
آقای سید محمد فاضل سیفی (۱)
ورودی سال ۱۴۰۰ (۱)آقای محمد مهدی بلیغی (۲۰)
آقای محمد رستمی
آقای علی عباسی (۱۰)
آقای امیرمهدی نصرتی (۱۷)
آقای محمد جواد برات نژاد (۱۳)
آقای سید مهدی محمودی فر (۱۰)
آقای احمد رضا محسنی فر
آقای محمد حسن رجبی زاده
آقای امیر محمد کماسی (۱)
آقای عباس عباسی (۶)
آقای علی ایزدی (۲۲)
آقای علیرضا منصوریه (۲۳)
آقای محمد حسن مقدم
آقای سید محمد فاضل سیفی (۱)
سید عرفان سجادی (۴۴)
آقای سید حسن نبوی (۶)
آقای امیر علی رحمانی (۷)
آقای محمد حسین تقی پور (۱۷)
آقای محمد جواد علیمردانی (۷)
آقای محمد عرفان منصوری (۲۹)
آقای محمد حسین مظفری (۱۱)
آقای محمد مهدی خندان (۱۰)
آقای محسن مسلمی (۶)
آقای سید محمد حسین سیدی احمدی (۶)
آقای محمد جواد انصاری (۷۰)
علی اکبر فرمانی (۶)
محمد مهدی صوفی فتیده (۶)
ورودی سال ۱۴۰۱آقای سید حسن نبوی (۶)
آقای امیر علی رحمانی (۷)
آقای محمد حسین تقی پور (۱۷)
آقای محمد جواد علیمردانی (۷)
آقای محمد عرفان منصوری (۲۹)
آقای محمد حسین مظفری (۱۱)
آقای محمد مهدی خندان (۱۰)
آقای محسن مسلمی (۶)
آقای سید محمد حسین سیدی احمدی (۶)
آقای محمد جواد انصاری (۷۰)
علی اکبر فرمانی (۶)
محمد مهدی صوفی فتیده (۶)
آقای حمید رضا قاسمی (۸)
آقای محمد پور علی
آقای حسین عزیزی (۶)
آقای علی کافتری (۷)
آقای ابوالفضل کافتری (۶)
آقای محمد حسین نقی ئی (۵)
آقای مجتبی کمال وند (۷)
آقای محمد طاها خادمی تنورچه (۶)
آقای دانیال مهاجری
آقای محمد هادی صادقی (۶)
آقای سید محمد مهدی ذاکریان (۶)
آقای مهدی عاشوری (۷)
آقای سید محمد مهدی واهبی زاده (۶)
آقای مهدی صالحی (۶)
آقای علی کریمی (۷)
آقای محمد مهدی باقری
آقای امین اسماعیلی (۳)
آقای محمد پور علی
آقای حسین عزیزی (۶)
آقای علی کافتری (۷)
آقای ابوالفضل کافتری (۶)
آقای محمد حسین نقی ئی (۵)
آقای مجتبی کمال وند (۷)
آقای محمد طاها خادمی تنورچه (۶)
آقای دانیال مهاجری
آقای محمد هادی صادقی (۶)
آقای سید محمد مهدی ذاکریان (۶)
آقای مهدی عاشوری (۷)
آقای سید محمد مهدی واهبی زاده (۶)
آقای مهدی صالحی (۶)
آقای علی کریمی (۷)
آقای محمد مهدی باقری
آقای امین اسماعیلی (۳)
جدیدترین مقالات
- مقاله کوتاه » واکاوی شبههای پیرامون روایت «فاطِمَهُ بِضعَهُ مِنّی» به نقل از مِسور ابن مَخرمه امیرعلی سبزبان
- مقاله کوتاه » موضوع پژوهش: بررسی رابطه ایمان و عمل پژوهشگر: حسین حسنی
- مقاله کوتاه » باب کائنات وحیدی منش
- مقاله کوتاه » بررسی ادله روایی ولایت فقیه از نگاه امام خمینی، آیت الله منتظری و آیت الله جوادی آملی محقق: علی ارجینی
- مقاله کوتاه » اصول مظفر نموداری - سید محمد باقر موسوی
- مقاله کوتاه » بررسی معانی مختلف «لعل» در آیات قرآن کریم
- ورودی سال 1396 » بررسی نام های قیامت از حیث قران محقق: محمد مهدی قربانی
- مقاله کوتاه » تاریخچه مجازات و قصاص در ادیان پژوهشگر: سیدمحمدصالح سهیلی نیک
- مقاله کوتاه » رویکرد فقهاء درخرید و فروش سگ نویسنده: سید محمد صالح سهیلی نیک
- شیخ مهدی دهبان » حیات طیبه طلبگی پیشرفته ترین روش یادگیری و حفظ در جهان
- آقای محسن مسلمی » معانی (أل) - مسلمی
- ورودی سال 1400 » بخش باء ، مغنی الاریب پژوهشگر: سید علی کاظمی
- آقای سید حسن نبوی » اقسام «ال» محقق: سید حسن نبوی
- مقاله کوتاه » بررسی حجیت سنت محکی از طریق خبر واحد طبق دیدگاه برخی از اصولیون متأخر نام پژوهش گر: سید ابوالفضل موسوی
- مقاله کوتاه » محاسبه اموال وصیت شده نام دانش پژوه: علی رضا کدخدایی
مقالات تصادفی
- آقای سید ابوالفضل موسوی » ? یک امام یک معجزه ? ⁉️‼️خبر دادن امام باقر علیه السلام از حادثه قبل از وقوع حادثه‼️⁉️
- آقای محمد طاها خادمی تنورچه » موضوع5:امر به معروف و نهی از منکر
- آقای امیرمهدی نصرتی » زن مردی که به یکدیگر ناسزا گفتند?
- سایر نویسندگان » مال موقوفه لازم نیست بالفعل قابلیت انتفاع داشته باشد،
- سایر نویسندگان » نون تأکید: در زبان فارسی برای بیان انجام کاری به طور جزم و با تأکید،
- آقای سید محمد مهدی حسینی » ❇️ #فدک مِلک دختر پیغمبر غصب شد?❗️ (بخش اول)
- شیخ علیرضا ضیایی » قالُوا یا أَبانا إِنّا ذَهَبْنا نَسْتَبِقُ وَ تَرَکْنا یُوسُفَ عِنْدَ مَتاعِنا فَأَکَلَهُ الذِّئْبُ وَ ما أَنْتَ بِمُؤْمِنٍ لَنا وَ لَوْ کُنّا صادِقِینَ
- مقاله کوتاه » تخصيص عمومات كتاب با خبر واحد محقق:محمد حاجی پور
- شیخ علیرضا ضیایی » قالَ تَزْرَعُونَ سَبْعَ سِنِینَ دَأَباً فَما حَصَدْتُمْ فَذَرُوهُ فِی سُنْبُلِهِ إِلاّ قَلِیلاً مِمّا تَأْکُلُونَ
- شیخ علیرضا ضیایی » قالَتْ فَذلِکُنَّ الَّذِی لُمْتُنَّنِی فِیهِ وَ لَقَدْ راوَدْتُهُ عَنْ نَفْسِهِ فَاسْتَعْصَمَ وَ لَئِنْ لَمْ یَفْعَلْ ما آمُرُهُ لَیُسْجَنَنَّ وَ لَیَکُوناً مِنَ الصّاغِرِینَ
- سایر نویسندگان » ? دیدگاه انجیل های چهار گانه راجع به مصلوب شدن حضرت عیسی علی نبینا وعلیه الصلاة والسلام
- آقای محمد جواد انصاری » ?از وقف چه می دانیم؟
- سید عرفان سجادی » حجاب شهید مطهری
- سایر نویسندگان » قریر درس نحو: ?تمییز: اسم نکره ای است که ابهام موجود در ذات یا نسبت را
- آقای سید مهدی موسوی » ? جوان و نوجوان ?
مقالات پربازدید
- سایر نویسندگان » ?سخنی زیبا? ⚫️قال زین العابدین (علیه السلام): ⭕️لوْ یَعْلَمُ النّاسُ
- آقای سجاد باقری » منظور الهام نامها و اسامی مخلوقات عالم
- آقای ابوالفضل میر داداشی » ? معیارهای جدید اخلاقی?
- سایر نویسندگان » ?حادثه افک ?
- آقای امیر حسین جعفری » ✅ یک مسئله از احکام وقف ✅ از دیدگاه حضرت آیتالله العظمی خامنهای «حفظهالله»
- آقای سید محمد جواد محمدی » ?شرطیت مالکیت واقف?
- آقای محمد جواد انصاری » ?تبانى حفصه و عايشه بر ضدّ پيغمبر صلّى اللّه عليه وآله ?
- سید علیرضا مددی » ? نکته ای مهم در مورد صدقه
- آقای حسین حسنی » ? ➖ خلیفه دوم از پیغمبر سوال کرد: «با اینکه امنیت داریم چرا نماز را قصر کنیم؟» ***
- آقای محمد جواد افلاکیان » موضوع :اشکال واقعی به غیر واقع گرا ها
- آقای علی صدرا مافی » چه چیز مضحک تر و بی ثمر تر از ریا⁉️
- آقای سید حامد حسینی » سختگيرى بیش از حد عمر نسبت به سعد وقّاص?
- آقای محمد حسین پرتوی » ⭕️ خالد بن ولید و دستور پیامبر اکرم
- سایر نویسندگان » ?سخنی زیبا?
- آقای طاها دوست محمدی » ?تبانی حفصه و عایشه بر ضدپیغمبر?
? سه مسئله مهم درباره مسح سر در وضو
? در هنگام مسح سر در وضو خیلی ها - خصوصا خانم ها - گمان میکنند لازم است حتما فرق باز کنند و مسح رو بر پوست سر انجام بدهند، و خیلی ها مقیدند که حتما خط فرق صاف باشد.? در حالیکه لازم نیست مسح سر بر پوست باشد بلكه بر موی جلوی سر هم صحیح است ولی كسی كه موی جلوی سر او به اندازهای بلند است كه اگر مثلاً شانه كند به صورتش میریزد یا به قسمتهای دیگر سر میرسد، باید فقط قسمتی از موها را كه پس از شانه كردن از محدوده جلوی سر خارج نمیشود مسح كند.
? پس هرچند فرق باز کردن هم درست است، اما اصل انجام دادن آن لازم نیست و همچنین اگر فرق باز کرد لازم نیست صاف باشد.
? در مسح واجب است مقداری از قسمت جلوی سر را مسح کند، و مشروط به مقدار یا جهت خاصی نیست. ... ادامه مطلب
? آیا مراعات علایم وقف و ابتدا در هنگام قرائت قرآن لازم است؟
✅ پاسخ کوتاه: "خیر"، مگر در مواردی که باعث نادرست شدن معنی آیه شود.? در واقع بحث در مورد ملاک وقف صحیح در قرآن و تعیین موارد وقف از بحثهای بسیار قدیمی و ریشه دار در علوم قرآن بوده و در طول تاریخ نظرات مختلفی توسط دانشمندان قرآنی پیرامون آن مطرح شده است، و این علایم که امروزه در قرآنها دیده میشود، علایمی است که توسط قرآن شناسان برای کمک به راحت تر خواندن و فهم دقیق تر آیات قرآن تعیین شده اند، تا - مثلا - قاری قرآن با دیدن علامت وقف لازم، متوجه بشود که جمله به پایان رسیده و معنی جمله بعدی را به جمله قبلی متصل نکند. بطور مثال در آیه: "انما یستجیب الذین یسمعون والموتی یبعثهم الله" که علامت وقف لازم بر "یسمعون" نشان میدهد دو جمله از هم مستقلند.
... ادامه مطلب
? چند نکته در مورد سجده سهو
? آنچه در سجده سهو واجب است:نمازگزار پس از نماز بلافاصله با نیت قربت و به نیت سجده سهو، پیشانی را بر چیزی که سجده بر آن صحیح است بگذارد، سر از سجده برداشته و مجددا سجده کند و سپس بنشیند و تشهد بخواند و سلام سوم نماز یعنی السلام علیکم ورحمة الله وبرکاته را بگوید.
? آنچه مستحب است:
تکبیر در ابتدای سجده سهو
مثل سجده نماز، علاوه بر پیشانی سایر مواضع سجده را هم بر زمین بگذارد.
بین دو سجده بصورت کامل بنشیند. ... ادامه مطلب
? آیا اطاعت از پدر و مادر واجب است؟
✅ بر اساس فتوای آیة الله سیستانی (https://www.sistani.org/persian/book/25103/4039/) در کارهایی که مربوط به فرزند میشود مثلاً پدر یا مادر از فرزند بخواهند فلان کار را انجام ندهد یا انجام بدهد، اگر مخالفت فرزند باعث اذیت آنها یا یکی از آنها شود، مسئله چند صورت دارد:? اذیّت شدن آنان از روی دلسوزی و شفقت به حال فرزندشان باشد، در این صورت، بر فرزند حرام است با خواسته آنان مخالفت کند، چه پدر یا مادر او را صراحتا امر یا نهی كرده باشند یا آنکه بداند قلبا از مخالفت او با خواستهشان اذیّت میشوند. ... ادامه مطلب
? توضیح "اتحاد افق" در بحث هلال اول ماه
? هم افق بودن یا نبودن دو منطقه نسبت به یکدیگر، در بسیاری از موارد، امری ثابت نیست؛ بلکه در ماههای مختلف، ممکن است متفاوت باشد.? توضیح بیشتر آنکه برای رؤیت هلال در شب اوّل ماه، اموری مؤثّر است؛ از جمله: زمان غروب خورشید و ماه و مقدار اختلاف زمان غروب آن دو (مدت مکث ماه پس از غروب) و نیز مختصّات خورشید و ماه و جدایی زاویهای ماه و خورشید که از اختلاف ارتفاع ماه و خورشید و نیز اختلاف سمت آن دو نشأت میگیرد و همینطور مقدار بخش روشن هلال و ضخامت بخش میانی آن و... ... ادامه مطلب
? چرا خواندن بعضی از کلمات قرآن سخت است؟
?? یکی از مشکلاتی که هنگام قرائت قرآن وجود دارد، کلماتیست که در عموم قرآنها به شکلی نوشته شده که خواندنشان با آنچه نوشته شده متفاوت است، بعنوان نمونه:"يَبْنَؤُمَّ"، "یلیت"، "الصلوة" که به ترتیب چنین خواند میشود: "یا ابنَ أُمِّ"، "یا لیت" و "الصلاة" و اساسا این کلمات در سایر کتب و متون عربی هم به این شکل دوم نوشته میشود.
در بعضی موارد هم یک کلمه به دو شکل نوشته شده است، مثل "مالک" که به دو شکل "ملک" و "مالک" نوشته شده است.
? علت آن است که این قرآنها مطابق با "رسم مصحف عثمانی" نوشت شده اند. ... ادامه مطلب
? چند نکته در مورد زکات فطره (فطریه)
? بر چه کسی واجب است؟✅ بر کسی که در غروب آخرین روز ماه مبارک رمضان عاقل و بالغ باشد و فقیر و بیهوش نباشد و همچنین زکات فطره اش بر شخص دیگری واجب نباشد.
بر چنین شخصی واجب است زکات فطره خودش و تمام کسانی که تحت سرپرستی او یا نانخور او هستند را بپردازد هرچند نانخور نوزاد یک روزه باشد یا مسلمان نباشد.
? منظور از فقیر چه کسی است؟
✅ کسی که هزینه زندگی خود و خانوادهاش را به مدت یک سال نداشته باشد، یا شغلی نداشته باشد که بتواند در طول یکسال هزینه زندگی ش را تامین کند. ... ادامه مطلب
? چند نکته در مورد مستحبات و برخی آداب ماه مبارک
? یکی از مستحباتی که خیلی از مومنین رعایت میکنند این است که اگر دم افطار کسی سر سفره منتظر باشد یا روزه دار بخاطر گرسنگی شدید نتواند نماز با توجه بخواند، بهتر است اول افطار کند بعد نماز بخواند.فقط این نکته را باید اضافه کرد که تا جاییکه ممکن است بهتر نماز را در وقت فضیلت آن بخواند. (در این سایت (https://intime.ir/) میتوانید با انتخاب روش محاسبه و نمایش سفارشی، پایان وقت فضیلت نمازها را ملاحظه کنید.)
? سحری خوردن در ماه مبارک در روایات زیادی مورد تاکید قرار گرفته، حتی اگر فقط به قدر جرعه ای آب یا مقداری خرما باشد.
... ادامه مطلب
? نکته ای مهم در مورد صدقه
✅ در صدقه مستحب ملاک آن است که پول صدقه به دست فقیر یا وکیل شرعی او برسد.❌ بنابر این پولی که به نیت صدقه کنار گذاشته میشود، مادامی که به دست او نرسد از لحاظ شرعی حکم صدقه را ندارد.
♻️ البته برخی از متدینین برای رفع چنین مشکلی، از فقیری وکالت میگیرند و خود از طرف وکیل پول را دریافت میکنند تا بعدا به او برسانند که در این صورت صدقه انجام شده است.
#احکام #صدقه ... ادامه مطلب
? یک نکته بسیار مهم درباره مسئله تکان نخوردن در نماز
? اکثر مومنین میدانند که وقت خواندن بخش های واجب نماز (مثل قرائت حمد و سوره یا ذکر واجب رکوع و سجود) لازم است بدن آرام باشد و بنابر این? هنگام قرائت نباید بدن را به طرفین یا عقب یا جلو تکان دهد.
? ذکر رکوع یا سجده را میبایست پس از استقرار و آرام شدن بدن در حالت رکوع یا سجود گفت و نباید حتی یک کلمه از ذکر واجب، در هنگام خم شدن یا بلند شدن گفته شود.
⭕️ اما نکته ای که کمتر رعایت میشود این است که در هنگام خواندن اذکار مستحب هم - بنا بر احتیاط واجب - لازم است بدن تکان نخورد و آرام باشد، در حالیکه دیده میشود که بسیاری از مومنین به این نکته توجه ندارند، خصوصا در این موارد: ... ادامه مطلب