اساتید حوزه علمیه حضرت بقیت الله عج - قم » شیخ مهدی دهبان
انتخاب زبان
ما را دنبال کنید...
دسته‌بندی مقالات جدیدترین مقالات مقالات تصادفی مقالات پربازدید
■ اساتید حوزه علمیه حضرت بقیت الله عج - قم (۲)
سید محمد علی علوی لاجوردی (۱۷)
شیخ مهدی یعقوبی
سید عبد الرزاق پیر دهقان
شیخ محسن علوی افضل
شیخ مجتبی ناصری دولت آبادی (۱)
شیخ رضا اسلامی
سید احسان حسینی عاشق آبادی
شیخ محمد بصیرتی
سید روح الله موسوی
شیخ حسینعلی کرمانی
شیخ جعفر نوری نام تنی
شیخ علی جان نثاریون
شیخ جلیل شمس
شیخ عبدالله عباسی
سید هادی قریشی
سید محمد مهدی فروتن
شیخ مجید مهدیان آرا
شیخ ابراهیم لطیفی
شیخ مصطفی سرویه
یاسر ماهری قمی
شیخ یعقوب شمس الدینی (۱)
شیخ مهدی عرب پور
سید عبد المجید فقیهی
شیخ حسن محمودی
شیخ علی قربانی
شیخ رسول چگینی (۱۷)
شیخ محمد محمدی ارانی
سیدحسین موسوی نسب
شیخ محمد کثیری
سید مصطفی مومنی
سید محمد جلالی (۱۴)
شیخ محمد کاظمی نیا (۹۳)
شیخ محمد توکلی جوری
شیخ علیرضا کلاهدوزان (۱)
شیخ محمد طائبی اصفهانی
شیخ عارف محمدی
شیخ جلال باقری
سید محمد علی حسینی هرندی (۲)
شیخ مهدی دهبان (۳۷)
سید کاظم مددی
شیخ محمد زینعلی
سید علیرضا مددی (۲۳)
شیخ حامد خادم الذاکرین (۴)
شیخ محمد ناصری (۱)
شیخ علیرضا ضیایی (۳۰۰)
شیخ حسین صادقی
شیخ عباس مقیسه
شیخ محمد مهدی مقیسه
شیخ عبدالعباس حیاتی
شیخ علی علمداری
شیخ مجتبی خرقانی
شیخ یوسف تیموری
شیخ محمد رضا محمد علیزاده
شیخ مهدی قنبریان
شیخ حسین زهدی علیپور
شیخ حسین اطهری نیا
■ طلاب حوزه علمیه حضرت بقیت الله عج - قم
ورودی سال ۱۳۹۳
ورودی سال ۱۳۹۴
ورودی سال ۱۳۹۵
ورودی سال ۱۳۹۶ (۱)
ورودی سال ۱۳۹۷
ورودی سال ۱۳۹۸
ورودی سال ۱۳۹۹
ورودی سال ۱۴۰۰ (۱)
ورودی سال ۱۴۰۱
■ سایر نویسندگان (۳۲۲)

جدیدترین مقالات

مقالات تصادفی

مقالات پربازدید

محروم شدن شهید از نماز شب

یک شب شهید از نماز شب محروم شد، برای این محرومیت یک شعر جانگدازی سروده است، البته او می داند که چه از دستش رفته که اینگونه می گوید:


عَظُمَت مُصیبهُ عبدِکَ المسکین
فى نومه عن مَهر حورِالعین
الاولیاءُ تَمَتَّعوا بِک فى الدُّجى
بِتَهَجُّدٍ و تَخَشُّعٍ و حَنین
(اَفَتُطرِدُنی)فَطَرَدتَنى عن قَرعِ بابکَ دونهم
اَترى لِعَظمِ جرائمى سَبقونى
اَوَجَدتَهُم لَم یُذنِبوا فَرَحِمتَهُم
اَم اَذنَبوا فَعَفَوتَ عَنهُم دونى
ان لم یَکُن للعفوِ عندک مَوضِع
للمُذنِبین فَاَین حُسنُ ظُنونى
روضات الجنات ص ۵۹۱

ترجمه :
خدایا! مصیبت بنده بیچاره ات زیاد شد که او را خواب از مهر و کابین حورالعین بازداشت اولیاى خدا در تاریکى هاى شب با تهجد و خشوع و ناله و زارى بهره ها برده اند. مرا از در خانه ات راندى و آنها را راه دادى ! آیا بواسطه اعمال ناشایستم از آنها عقب ماندم. آیا آنها گناه نکرده بودند یا گناه داشتند اما تو ایشان را آمرزیدى ولى مرا نیامرزیدى ؟ اگر گنه کاران راهى به عفو تو نداشته باشند پس حسن ظن ما به کجا مى رود؟!
... ادامه مطلب

? 10 کتاب مرتبط با روش شناسی اجتهاد:

1️⃣ پیش درآمدی بر مکتب شناسی فقهی - سعید ضیایی فر

2️⃣ مکاتب فقهی - محمدحسن ربانی بیرجندی

3️⃣ درآمدی بر مکتب فقهی قم و نجف - حسین ایزدی

4️⃣ درس خارج و گام های اجتهاد - احمد مبلغی

5️⃣ فقه قرآنی با نفس رحمانی (مکتب محقق اردبیلی) - علیرضا خیراللهی

6️⃣ مکتب اجتهادی آخوند خراسانی - مصطفی محقق داماد
... ادامه مطلب

?️آیا می دانید عثمان بارها امیرالمومنین را از مدینه تبعید می نمود؟

امام عليه السلام به عبد اللّه بن عباس كه نامه عثمان را براى امام عليه السلام در شرائطى آورده بود كه آن حضرت تحت نظر بود و در آن نامه عثمان نوشته بود كه امام عليه السلام به نخلستان خود در «ينبع» برود تا شعارهاى مردم به نفع خلافت على عليه السلام كمتر شود و اين درخواست عثمان قبلا هم اجرا شده بود، امام عليه السلام در پاسخ ابن عباس فرمود: اى پسر عباس عثمان يك هدف دارد و آن اين كه من همانند شتر آبكش بروم و برگردم . به من دستور داده بود بيرون بروم و رفتم سپس دستور داد باز گردم باز اينك نماينده اى فرستاده كه از مدينه بيرون بروم . بخدا سوگند آن قدر از عثمان دفاع كرده ام كه مى ترسم گناهكار باشم.(یعنی در چشم مردم)
... ادامه مطلب

?تدابیر موسی بن جعفر عليهماالسلام

این روایت نشان می دهد حضرت موسی بن جعفر علیهما السلام از مدینه که برای زندان رفتن فراخوانده شدند. چند نفر از اصحاب خود را به عنوان کارگر یا برده با خود مخفیانه همراه کردند، (عبارت مَوْلًى لَهُ مَدَنِيّاً کاملا این را می رساند و همچنین عبارت يَنْزِلُ عِنْدَ دَارِ اَلْعَبَّاسِ بْنِ مُحَمَّدٍ فِي مَشْرَعَةِ اَلْقَصَبِ نشان می دهد او به عنوان کارگر یا برده کار می کرد!) ایام رحلت ایشان وقتی با پیشنهاد بی شرمانه آن یهودی قاتل سِندى بِنْ شاهاک (شاهِک) مواجه شدند فرمودند: آن مولای من این کارها را برعهده بگیرد.... ... ادامه مطلب

?️جمله امام حسین علیه السلام درباره حضرت سکینه سلام الله علیها که فرمودند: قال (ع) : «أما سكينة فغلب عليها الاستغراق مع الله فلا تصلح للرجال» در کدام منبع قرار دارد؟

?️جمله امام حسین علیه السلام درباره حضرت سکینه سلام الله علیها که فرمودند:
قال (ع) : «أما سكينة فغلب عليها الاستغراق مع الله فلا تصلح للرجال»
در کدام منبع قرار دارد؟
?منبع کتاب إسعاف الراغبين (بهامش نور الأبصار). این کتاب در حاشیه کتاب نور الابصار چاپ شده است.
?توضيح منبع:
نور الابصار فی مناقب آل بیت النبی المختار و بهامشه کتاب اسعاف الراغبین فی سیره المصطفی و فضائل اهل بیته الطاهرین "
/ تالیف مومن بن حسن مومن الشبلنجی
(حوالي عام 1836- حوالي عام 1890) ميلادي
أن المؤلف أنهى الكتاب في التاسع من سبتمبر عام 1873. ... ادامه مطلب

?️ریشه فقاهت اصحاب امام باقر و امام صادق علیهما السلام

روایت شده که امام صادق عليه السلام فرمود: چون ساعت آخر عمر پدرم نزديك شد، فرمود: اى جعفر! خيرخواهى اصحابم را به تو سفارش ميكنم. گفتم: قربانت گردم، به خدا آنها را در حالی ترک خواهم کرد [و اصحاب شما را به درجه ای خواهم رساند] كه شخصیتی از آنها در هر شهرى كه باشد، محتاج به سؤال از هيچ كس نباشد.

? الکافی، ج1، ص306، کتاب الحجة، باب اشاره و نص بر ابى عبداللّه جعفر بن محمد الصادق عليه السلام، حدیث۲ ... ادامه مطلب

?️مهمانی برای همتاهای حسین علیه السلام!

از ابو اسحاق سبیعی روایت شده است -والعهدة علی الراوی- که همسرِ حسین بن علی (ع) برایش پیام فرستاد که برایت خوراک نیکویی ساخته و عطر خوش آماده کرده‌ایم؛ پس بنگر هر کس همتا و از اقران تو است به مهمانی بیاور. پس حسین (ع) وارد مسجد شد؛ گدایان و بیچارگان را جمع کرد و به خانه‌ی همسرش برد! کنیزان زنش رفتند و گفتند: به خدا سوگند بیچارگان را برایت جمع کرده است! حسین (ع) بر همسرش وارد شد و گفت: تو را به حقّی که بر تو دارم، سوگند می‌دهم که از هیچ غذا و عطری دریغ نکنی. او نیز هر چه داشت، مضایقه نکرد. پس حسین (ع) آن بیچارگان را غذا داد و لباس پوشاند و معطّر ساخت.
... ادامه مطلب

"سلام برآقایی که نگران شهید شد" آیا سند و منبعی دارد؟

?️روايت اول:

حَدَّثَنِي أَبِي وَ أَخِي وَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ وَ غَيْرُهُمْ رَحِمَهُمُ اللَّهُ عَنْ سَعْدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَبِي خَلَفٍ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى الْأَشْعَرِيِّ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِذَا أَرَدْتَ زِيَارَةَ الْحُسَيْنِ ع فَزُرْهُ وَ أَنْتَ كَئِيبٌ حَزِينٌ مَكْرُوبٌ شَعِثاً مُغْبَرّاً جَائِعاً عَطْشَاناً فَإِنَّ الْحُسَيْنَ قُتِلَ حَزِيناً مَكْرُوباً شَعِثاً مُغْبَرّاً جَائِعاً عَطْشَاناً ... ... ادامه مطلب

#اهل_بیت_در_محاق

خط سقیفه چنان رفتاری با اهل بیت علیهم السلام داشتند که تمام شئون اجتماعی اهل بیت علیهم السلام را درهم شکستند. حتی مرجعیت علمی را از آنان باز ستاندند.

عَنْ عِكْرِمَةَ قَالَ: بَيْنَمَا ابْنُ عَبَّاسٍ يُحَدِّثُ النَّاسَ إِذْ قَامَ إِلَيْهِ نَافِعُ بْنُ الْأَزْرَقِ فَقَالَ يَا ابْنَ عَبَّاسٍ تُفْتِي فِي النَّمْلَةِ وَ الْقَمْلَةِ صِفْ لَنَا إِلَهَكَ الَّذِي تَعْبُدُهُ فَأَطْرَقَ ابْنُ عَبَّاسٍ إِعْظَاماً لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ كَانَ الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ (علیه السلام) جَالِساً نَاحِيَةً فَقَالَ إِلَيَّ يَا ابْنَ الْأَزْرَقِ فَقَالَ لَسْتُ إِيَّاكَ أَسْأَلُ فَقَالَ ابْنُ الْعَبَّاسِ يَا ابْنَ الْأَزْرَقِ إِنَّهُ مِنْ أَهْلِ بَيْتِ النُّبُوَّةِ وَ هُمْ وَرَثَةُ الْعِلْمِ فَأَقْبَلَ نَافِعُ بْنُ الْأَزْرَقِ نَحْوَ الْحُسَيْنِ فَقَالَ لَهُ الْحُسَيْنُ يَا نَافِعُ إِنَّ مَنْ وَضَعَ دِينَهُ عَلَى الْقِيَاسِ لَمْ يَزَلِ الدَّهْرَ فِي الِارْتِمَاسِ مَائِلًا عَنِ الْمِنْهَاجِ ظَاعِناً فِي الِاعْوِجَاجِ ضَالًّا عَنِ السَّبِيلِ قَائِلًا غَيْرَ الْجَمِيلِ يَا ابْنَ الْأَزْرَقِ أَصِفُ إِلَهِي بِمَا وَصَفَ بِهِ نَفْسَهُ وَ أُعَرِّفُهُ بِمَا عَرَّفَ بِهِ نَفْسَهُ لَا يُدْرَكُ بِالْحَوَاسِّ وَ لَا يُقَاسُ بِالنَّاسِ فَهُوَ قَرِيبٌ غَيْرُ مُلْتَصِقٍ وَ بَعِيدٌ غَيْرُ مُتَقَصٍّ يُوَحَّدُ وَ لَا يُبَعَّضُ مَعْرُوفٌ بِالْآيَاتِ مَوْصُوفٌ بِالْعَلَامَاتِ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْكَبِيرُ الْمُتَعالِ‏. (التوحيد: 77، (2) باب التوحید و نفی التشبیه، حدیث 35)؛ ... ادامه مطلب

#لغت_شناسی ?کلمه رب

?کلمه رب که در فارسی ترجمه می شود به پروردگار، در زبان عربی در معني آن در همه معاجم عبارت #السیدالمالک آمده یعنی کسی که علاوه بر مالکیت، بزرگتر و ارباب هم هست به تعبیری صاحب اختیار و فصل الخطاب. پس قطعا پروردگار ترجمه خوبی نیست.
?️ماده ر_ب_ی بیشتر به پرورش می خورد تا ماده ر_ب_ب البته قرابت معنایی را منکر نیستیم طبق نظریه ابن جنی در حروف مشترک. ... ادامه مطلب

ارسال سوال